اصفهان- امسال ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در ۵۱ کشور جهان گزارش شده است؛ اما تاکنون گزارشی مبنی بر سرایت این ویروس به انسان گزارش نشده است.

شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به یک معضل جهانی تبدیل شده است

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، آمار بالای مرگ و میر ناشی از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در واحدهای دامداری، وحشی بودن این ویروس را نشان می دهد، ضمن اینکه پرندگان بیمار بر اثر این ویروس، درمان نمی شوند بلکه یا می میرند و یا معدوم می شوند.

به گفته مسؤلان دامپزشکی استان اصفهان، اگر ویروس آنفلوانزای پرندگان با ویروس آنفلوانزای انسان در هم آمیخته شود، می تواند خطرات جبران ناپذیری را برای جمعیت انسانی به همراه داشته باشد، به همین دلیل مراقبت های ویژه در برابر این بیماری باید انجام شود.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان در این باره می گوید: بیماری آنفلوانزا که یک بیماری ویروسی است بیش از ۱۰۰ گونه دارد که تعدادی از آنها برای انسان و تعدادی برای دام بیماری زا هستند و تعدادی هم مشترک می باشند.

شهرام موحدی تصریح می کند: آنچه که ما دست به گریبان آن هستیم ویروس H۵و N۸ است که یک معضل جهانی به شمار می رود و بیش از ۵۵ کشور جهان در بخش طیور دست به گریبان آن هستند.

وی اضافه می کند: شیوع بیماری آنفلوانزای پرندگان به این علت است که پرندگان مهاجر و وحشی در نیمه دوم سال مهاجرت می کنند و به عنوان مخزن اصلی این ویروس به شمار می روند، در حال حاضر این بیماری به یک معضل جهانی تبدیل شده است.
مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با اشاره به اینکه در ایران حدود ۱۱ استان درگیر این ویروس هستند، اظهار می کند: از ابتدای سال برای مقابله با بیماری آنفلوانزای پرندگان با همکاری ارگان ها و ستاد مربوطه ستاد مقابله و مراقبت های ویژه تشکیل و رصد های بی شماری در این زمینه انجام گرفته است.

وی تاکید می کند: آنچه که مهم است اینکه تاکنون هیچ گزارش ابتلای انسانی در دنیا، ایران و استان اصفهان مخابره نشده اما این موضوع دلیل بر عدم رعایت مسایل بهداشتی نمی شود.

موحدی ادامه می دهد: هر زمانی که یک پرورش دهنده مرغ یا بوقلمون محصول خود را به کشتارگاه می برد، ابتدا توسط یک دامپزشک مزرعه بازدید و اگر سلامت کامل طیور مورد تایید پزشک قرار گرفت، گواهی سلامت صادر می شود و با این این گواهی سلامت فرد، پس از مراجعه به شبکه دامپزشکی شهرستان، گواهی حمل بهداشت قرنطینه ای برای کشتارگاه دریافت می کند.

وی می افزاید: زمانی که طیور به کشتارگاه انتقال یافت توسط اکیپ نظارت دامپزشکی با وسواس و سخت گیری بازرسی و در صورت تایید سلامت اجازه ورود به بخش عرضه پیدا می کنند و در چرخه مصرف قرار می گیرند.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان خاطرنشان می کند: سلامت کلیه محصولات موجود در بازار اعم از گوشت مرغ، شترمرغ، بلدرچین، کبک یا فرآورده های مربوطه مثل تخم مرغ یا تخم شترمرغ و بلدرچین سلامت آنها توسط دامپزشکی تایید شده است و مردم با خیالی آسوده و راحت می توانند از این تولیدات استفاده کنند.

وی با تاکید بر سلامت مرغ و تخم مرغ داخل بازار اصفهان، می گوید: البته مردم باید مرغ، بوقلمون، شترمرغ، تخم مرغ و تخم بلدرچین مورد نیاز خود را از مراکز مجاز عرضه که دارای برند و کد های بهداشتی دامپزشکی هستند، تهیه کنند.

موحدی در پاسخ به این سوال خبرنگار مبنی بر چگونگی قرنطینه یکی از روستاهای نجف آباد به خاطر وجود ویروس آنفلوانزای پرندگان، اظهارمی کند: بر اساس پروتکل های جهانی زمانی که آنفلوانزای فوق حاد طیور بومی در یک خانه روستایی بر اساس آزمایش ها محرز می شود، آن روستا قرنطینه می شود و اجازه خروج طیور آن روستا به بیرون داده نمی شود و برای جلوگیری از انتشار این بیماری در بین طیور روستاهای اطراف قرنطینه می کنیم تا خودروهایی که از روستا خارج می شوند ضدعفونی شوند؛ در واقع فرنطینه طیور است و ارتباطی با سلامت انسانی ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.