تضاد منافع و تعارض دیدگاه «پوتین» یعنی جهان با ثبات بر پایه شراکت در حل بحران های منطقه و جهان با دیدگاه ترامپ که آمریکا را به عنوان تنها ابرقدرت مسلط بر جهان اخلاق می داند، بر عدم امکان وصول به نقطه نظر مشترک بین طرفین تأکید می کند.

سیاست پوتین و ترامپ از مبارزه با تروریسم تا اسلام ستیزی

به گزارش "قدس آنلاین"؛« بانوراما الشرق الأوسط» در مقاله ای به قلم «أحمد الشرقاوی» نوشت: من معتقد نیستم که روسیه و آمریکا می توانند به دیدگاه مشترکی درباره مبارزه با تروریسم در سوریه و منطقه دست یابند، دلیل آن در برداشت های متفاوت آنها از تروریسم و تعارض دیدگاه دو طرف نهفته است.

«ترامپ» نگرش نژاد پرستانه و نفرت انگیزی را در قبال اسلام و مسلمان آشکار کرده و تروریسم وهابی و سلفی را در کنار جنبش های مقاومت شریف علیه رژیم جنایتکار صهیونیستی قرار می دهد، حال آنکه گروه های تروریستی خدمات فراوانی به آمریکا و اسرائیل ارائه داده اند اما به لطف هوشیاری مقاومت در اهداف خود ناکام ماندند.

«ترامپ» با روحیه صهیونیستی و باور یهودی مآبانه، عملکرد خود را بر محور خدمت به اسرائیل تنظیم و با اعتقاد به ظهور مسیح برای نجات یهود از دشمنان مسلمان، دشمنی صریح خود را نسبت به مسلمین صریحا آشکار کرده است. در حقیقت هسته اصلی درگیری ایدئولوژی دینی است و «ترامپ» با دشمن قرار دادن اسلام و پیروان آن به عنوان مقدمه ظهور مسیح (ع) در نخستین مبارزه انتخاباتی خود وعده انتقال سفارت آمریکا از «تل آویو» به قدس شریف را داد.

کاملا طبیعی است که مقدمه سیاسی این باور منحرف، در نظر گرفتن اسلام به عنوان دین شرارت و تروریسم و بی ثباتی در جهان است. او با ربط بین اسلام و تروریسم می کوشد جنگ خود را نوعی جنگ فرهنگی جلوه دهد.

اما «پوتین» با شناخت دقیق از تروریسم و ایده پردازان و حامیان آن برای جنگ با اهداف ژئوپلتیک، ارتباط بین تروریسم و اسلام را رد کرده و عنوان تروریسم بین المللی را بر آن اطلاق می کند. در نهادهای دولتی و سازمان های رسانه ای کشور خود نیز بر عدم ارتباط تروریسم با دین تأکید می کند. استفاده او از اصطلاح تروریسم بین المللی نیز بر تروریست ها، حامیان مالی و اسلحه و آموزش دهندگان آنها یکجا دلالت می کند. 

مطبوعات روسیه تأکید می کنند که اصطلاح تروریسم اسلامی در ادبیات و دولت «پوتین» ممنوع است و با توجه به جایگاه دین اسلام در کل جهان، بین اسلام و تروریسم تمایز قائل می شود.

از خلال مکالمه «ترامپ» با «پوتین» مشخص می شود پوتین از نابودی تروریسم بین المللی سخن گفته و «ترامپ» بر مبارزه با ایدئولوژی های خشونت آمیز و به تعبیر او «افراط گرایی اسلامی» اصرار دارد . «ترامپ» به دنبال آن است تا نام برنامه مبارزه با تروریسم را که در زمان «اوباما» «مبارزه با افراط گرائی خشن» نامیده می شد به «مبارزه با افراط گرائی اسلامی» تغییر دهد.

«پوتین» می داند که هر نوع ائتلافی با «ترامپ» به منظور مبارزه با تروریسم به مفهوم از دست دادن اعتبار و عقلانیت خود بوده که نه فقط گروه های تروریستی را بلکه تمام مسلمانان را مورد هدف قرار می دهد، زیرا اساس سیاست «ترامپ» تبدیل مسلمانان به افراط گرایان از طریق تحریک و توهین به آنها است و به تبع، آشوب حاصل از آن گریبان کل جهان را گرفته و آمریکا را به ورطه نابودی خواهد کشاند.

کاملا روشن است که «ترامپ» مردی خطرناک بوده و حقایق را نادیده می گیرد. در کمتر از دو هفته از آغاز ریاست جمهوری خود فرمان دیوارکشی در مرز مکزیک را صادر کرد، با استرالیا، اروپا و چین اختلاف پیدا کرده و به صورت بی سابقه ای با ایران دشمنی پیشه کرده است. البته ایران بازیچه دست «ترامپ» قرار نگرفته و او و دولت او را با اصطلاح تهدیدهای توخالی و عبرت گرفتن از عراق و افغانستان به تمسخر گرفته است. این بدان مفهوم است که ایران به نوبه خود تمام گزینه های دور از انتظار «ترامپ» و صهیونیست ها را روی میز داشته و آماده برخورد با تمام احتمالات است. بدون تردید اسرائیل نخستین کسی است که به همراه حامیان خود در منطقه بهای آن را خواهند پرداخت.

بنا بر این «روسیه» به ویژه پس از آنکه جنون «ترامپ» و تهدید او برای منافع خود و منطقه و جهان روشن شد، به ریسمان «ترامپ» به چاه نمی رود. روسیه به طور ضمنی بر عدم نفی ائتلاف استراتژیک با چین تأکید کرده و  هرگز چین و ایران را کنار نخواهد گذاشت و فریب سیاست فریبکارانه «ترامپ» در ایجاد شکاف بین آنها با ایران و چین را نخواهد خورد.

منبع: خبرگزاری شبستان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.