مشهد- معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: طی مذاکرات انجام شده با یک شرکت چینی قرار است در مسیر موجود ریلی مشهد – تهران با بهینه کردن این مسیر و اصلاحات جزیی و به روز کردن خط، سرعت قطارها افزایش یابد.

سرعت قطارها در مسیر مشهد- تهران افزایش می یابد

جبارعلی ذاکری در گفت‌وگو با قدس افزود: مذاکرات جدی با شرکت‌های چینی انجام شده و پیش نویس قرارداد نیز نوشته شده، اما به دلیل مشکلات بانکی اجرای این پروژه معطل مانده است که امیدواریم با رفع مشکل خط اعتباری ایران و چین، شاهد آغاز این پروژه باشیم.

وی خاطر نشان کرد: مشهد به دلیل قرار گرفتن بارگاه منور رضوی در آن، به عنوان یک شهرمهم زیارتی در کشور و جهان اسلام مشتاقان زیادی از نقاط دور و نزدیک دارد و اکثر مسافران علاقه‌مند هستند که از ناوگان حمل و نقل ریلی استفاده کنند. بنابراین توسعه ریلی در این استان در اولویت وزارت راه و شهرسازی است و کارشناسان در تعریف پروژه‌های جدید، اتصال شهر مشهد به نقاط مختلف کشور را به عنوان یک نقطه اجباری و یک نکته مثبت ارزیابی کرده‌اند که در پروژه‌های جدید می‌توان این نکته را مشاهده کرد.

وی افزود: در حوزه توسعه ریلی در خراسان رضوی یکی از پروژه‌های مهم، اتصال شبکه ریلی این استان به محور شرق کشور است که در منطقه شرق کشور، شبکه ریلی را به صورت شمال به جنوب از چابهار به مشهد طراحی کرده‌ایم.

ذاکری ادامه داد: این پروژه از دو جهت برای ما اهمیت ویژه‌ای دارد که اول انتقال کالا از مرز سرخس به آب‌های آزاد و دوم در بخش مسافری است که مسافران را از مرزهای کشور پاکستان به مشهد مقدس انتقال می‌دهد که امیدواریم با تأمین مالی از طریق سرمایه گذاری شرکت‌های خارجی این پروژه را عملیاتی کنیم.

وی در خصوص جزییات این پروژه گفت: مطالعات این پروژه در دو فاز دیده شده است. فاز اول از چابهار به زاهدان و فاز دوم از زاهدان به سمت کال شور که به شبکه ریلی استان خراسان رضوی وصل خواهد شد که طول این پروژه بیش از هزار و۳۰۰ کیلومتر است.

وی در ادامه توضیح داد: بخش اول آن به پیمانکار واگذار شده است و قرارگاه خاتم الانبیاء در این قطعه مشغول فعالیت است که تاکنون عملیات زیرسازی آن ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و در بخش دوم در حال ارزیابی درخواست شرکت‌های داخلی و خارجی هستیم که این مسیر از زاهدان به بیرجند و سپس به منطقه کال شور و اتصال به شبکه ریلی موجود استان است که فاز اول مطالعات آن به پایان رسیده و فاز دوم در مراحل پایانی است و اعتبار مورد نیاز برای پروژه راه‌آهن چابهار - زاهدان - مشهد حدود ۴ هزار میلیارد تومان است که پیش بینی شده است .

ذاکری در خصوص پروژه راه‌آهن مشهد - بجنورد - گرگان نیز گفت: یکی دیگر از پروژه‌های مهم، اتصال استان‌های شمالی کشور به مشهد است که از طریق راه‌آهن گرگان - بجنورد - مشهد صورت خواهد گرفت که مطالعات این پروژه انجام و به پیمانکار واگذار شده است.

 وی تصریح کرد: طی سه سال گذشته دیوان عدالت اداری، قرارداد راه‌آهن گرگان - بجنورد - مشهد را باطل کرد که دلیل آن، تأمین مالی این پروژه از طریق واگذاری یکی از شرکت‌های وزارت نیرو بوده است.

وی یاد آور شد:طی دو ماه اخیر، اقدام‌هایی برای تأمین مالی دوباره این پروژه صورت گرفته و با توجه به اهمیت آن که جزو اولویت‌های مهم کشور و وزارت راه و شهرسازی است، استانداران سه استان بشدت پیگیر اجرای این پروژه هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.