مشهد- هشتمین اجلاس آسیایی جامعه ایمن روز دوشنبه از سلسله همایش های رویداد فرهنگی مشهد ۲۰۱۷ با حضور ۴۰۰ متخصص داخلی و خارجی به میزبانی این شهر برگزار شد.

اجلاس آسیایی جامعه ایمن در مشهد برگزار شد

به گزارش قدس آنلاین، مدیرکل انجمن بین المللی جامعه ایمن در این مراسم اظهار کرد: مشهد سالانه پذیرای ۲۷ میلیون زائر و گردشگر داخلی و خارجی است لذا باید سطح ایمنی در منطقه ثامن این شهر به حدی باشد که مسافران خارجی با دیدن کارکرد جامعه ایمن در این منطقه از آن الگوبرداری کنند.

«گلدبرند شونبری» گفت: اقدامات ایمن سازی خوبی در حوزه های مختلف حمل و نقل، ترافیک و بوستانها کلانشهر مشهد صورت گرفته که می تواند الگو و مدل مناسبی برای تمام دنیا باشد.

وی افزود: هم اکنون منطقه یکم کلانشهر مشهد به عضویت جامعه ایمن درآمده و عضویت منطقه ثامن نیز در حاشیه برگزاری این اجلاس نهایی می شود.

مدیرکل انجمن بین المللی جامعه ایمن گفت: باید برای افزایش ضریب ایمنی در جوامع بر روی روشهای جدید سرمایه گذاری کرد زیرا بالابردن ضریب ایمنی از موارد لاینفک و ضروری در جوامع امروزی است.

وی بر لزوم تبادل تازه ترین یافته ها بین جوامع در حوزه ایمنی تاکید و بیان کرد: باید دسترسی به اصول ایمنی در سطح جهانی و در گستره جوامع فراهم شود.

شونبری موضوع جنسیت را نیز یکی از مسائل دخیل در ایمنی جوامع ذکر و بیان کرد: در بسیاری از جوامع در صورت بروز اختلاف بین زن و مرد، زن از محیط خانه بیرون برده می شود و تحت حمایت دولت قرار می گیرد اما در ایران و مشهد این موضوع متفاوت است و به جای بیرون بردن زنان از محیط خانه، مردان برای آرام سازی به بیرون برده می شوند و تا هنگامی که زن خانواده اجازه نداده این مرد به خانه برنمی گردد.

۱۵۰ محله در مشهد نیازمند ایمن سازی است

رئیس شبکه آسیایی جوامع ایمن نیز در این مراسم گفت: موضوع ایمنی یکی از موضوعات مهم است که مدیران شهری باید به آن اهتمام ویژه داشته باشند. در این راستا برگزاری اجلاس برنامه ریزی شد تا علاوه بر تبادل تازه ترین یافته ها در حوزه ایمنی، توانمندیهای کلانشهر مشهد در این حوزه افزایش یابد.

امیر عزیزی به ارسال۳۰۰ مقاله از صاحبنظران داخلی و خارجی به دبیرخانه اجلاس اشاره و بیان کرد: این مقالات در سه روز برگزاری این اجلاس ارائه می شوند.

رئیس شبکه آسیایی جوامع ایمن ادامه داد: ۱۵ کارگاه تخصصی در حاشیه این اجلاس برگزار می شود .

وی به آغاز نخستین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه جامعه ایمن همزمان با این اجلاس نیز اشاره و بیان کرد: ۹۰۰ فیلم در موضوع جامعه ایمن از ۷۵ کشور اسلامی برای شرکت در این بخش ارسال شده که از امروز به مدت سه روز در سینما هویزه مشهد اکران می شود.

عزیزی گفت: نخستین جشنواره جهانی کاریکاتور جامعه ایمن از دیگر برنامه های جانبی این اجلاس است که در آن ۷۰۰ اثر دریافت شده و از امروز در حاشیه این اجلاس اکران می شوند.

وی افزود: جشنواره دانش آموزی جامعه ایمن مشهدالرضا(ع) پایتخت فرهنگی جهان اسلام از دیگر برنامه های جانبی است که در این بخش نیز سه هزار اثر نقاشی، خاطره نویسی، داستان، روزنامه دیواری و شعر به دبیرخانه ارسال و از امروز در منطقه ثامن به نمایش گذاشته شده اند.

عزیزی ادامه داد: شعار اجلاس جامعه ایمن «شهروند آگاه، شهر ایمن و جامعه ایمن» است و در این راستا ۱۵۰ محله در شهر مشهد وجود دارد که باید برای تحقق این شعار در هر محله گروههای ۵۵ نفره شهروندی را تشکیل داد.

وی افزود: همچنین مسئولیت دبیرخانه شبکه آسیایی جوامع ایمن از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ به شهرداری مشهد واگذار شده که ظرفیت خوبی برای صدور فرهنگ اسلامی و ایمنی به جهان است.

تامین ایمنی سالانه ۲۷ میلیون زائر بسیار ضروری است

همچنین در ادامه این مراسم شهردار مشهد گفت: مشهدالرضا(ع) سالانه میزبان ۲۷ میلیون زائر و مسافر از اقصی نقاط ایران و جهان است و به همین دلیل تامین ایمنی و آسایش مجاوران و زائران سختتر و پیچیده‌تر می شود.

سید صولت مرتضوی افزود: هم اکنون تعدادی معدودی از کشورها از سیاستها و برنامه‌های کلان و مستمر برای پیشگیری از آسیبهای شهری و اجتماعی برخوردار هستند و منابع مورد نیاز را به این بخش اختصاص دادند.

وی ادامه داد: در سیاستهای کلی نظام جمهوری اسلامی ایران افزایش و گسترش آموزش، آگاهی و آماده‌سازی مسئولان و مردم برای رویارویی با عوارض ناشی از حوادث و سوانح غیرمترقبه مانند زلزله به عنوان مهمترین هدف تعیین شده است.

شهردار مشهد گفت: توجه ویژه به پیشگیری انواع آسیبها در تمامی مناطق شهر به ویژه مناطق محروم حاشیه‌ای، محافظت از اقشار آسیب پذیر به ویژه کودکان، زنان و معلولان، توسعه اقدامات پیشگیرانه مبتنی بر شرایط شهری و منطقه‌ای در تمام ابعاد پیشگیری اولیه و ثانویه از اقدامات در دست اقدام برای تحقق جامعه ایمن در این کلانشهر است.

وی افزود: مدیران شهری در کلانشهرها همت خود را صرف ایجاد جامعه ایمن و امنیت عمومی برای شهروندان و ایمن سازی شهر برای عموم مردم کرده اند ولی متاسفانه تروریسم بین الملل با ایجاد جنگ نیابتی بخشی از پیکره جهان اسلام را ناامن نموده و هر از چندگاهی جمع کثیری از انسانها را به کام مرگ می‌کشاند.

مرتضوی ادامه داد: امروز جهان اسلام تنها داغدار این موضوع نیست بلکه جهان بشریت نیز از این آتش افروزی متاثر شده است.

در پایان این مراسم حکم رئیس شبکه آسیایی جامعه ایمن از سوی مدیرکل انجمن بین المللی جامعه ایمن به امیر عزیزی سرپرست مدیریت ساماندهی و مهندسی بحران شهرداری مشهد تا برای مدت یک سال عهده دارد سمت ریاست شبکه آسیایی جامعه ایمن باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.