کرمان- مدیر کل منابع طبیعی کرمان گفت: ۲۸ میلیارد تومان اعتبار برای بیابان زدایی کرمان تصویب شده که از این مقدار تا کنون تنها ۱۱ میلیارد تومان تخصیص یافته است.

تنها ۴۰ درصد اعتبار بیابان زدایی کرمان تخصیص یافته است

به گزارش قدس آنلاین، مهدی رجبی زاده ظهر دوشنبه در جلسه مقابله با ریزگردها با بیان اینکه از ۲۸ میلیارد تومان اعتباراتی که برای بیابان زدایی در کرمان درنظر گرفته شده بود، تنها ۱۱ میلیارد تومان اختصاص یافته است، اظهار کرد: از سال ۶۰ تاکنون در ۷۵ هزار هکتار اراضی شرق کرمان عملیات های مختلف بیابان زدایی انجام شده است.

وی به عملیات مالچ پاشی در ۱۴ هزار و ۵۰۰ هکتار از بیابان های شرق استان تا سال ۸۵ اشاره کرد و گفت: از این سال مالچ رایگان از سوی دولت به ما ارائه نشد به همین دلیل این عملیات متوقف شد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری کرمان ادامه داد: ۳۷ هزار هکتار جنگ کاری و ۲۷ هزار هکتار عملیات کنترل هرزآب هم در استان کرمان انجام شده است.

وی به ضرورت انجام اقدامات حفاظتی جهت حفظ مراتع اشاره کرد و گفت: مالچ پاشی راه حل دست چندم برای حل بحران بیابان زایی است.

رجبی زاده از تدوین طرح مقابله با ریزگردهای کرمان هم خبر داد و گفت: براساس مطالعات انجاتم شده باید یک عملیات مستمر را دنبال کنیم و آن را به صورت منسجم دنبال کنیم.

وی به احداث اولین ایستگاه سنجش فرسایش باد در ریگان اشاره کرد و گفت: براساس اطلاعات این ایستگاه ثابت شده که در مکان های فاقد پوشش گیاهی تا ۸۰ تن در هکتار با هجوم ماسه مواجه هستیم اما در مکان هایی که جنگل وجود دارد این مقدار به ۳۰ تن در هکتار می رسد.

وی با بیان اینکه ریگان به دلیل شرایط حادتر در اولویت مقابله با ریزگردها است، افزود: طی پنج سال باید عملیات نهال کاری در ۱۶ هزار هکتار از شهرستان های ریگان، نرماشیر، بم و فهرج انجام شود.

رجبی زاده همچنین به نهال کاری ۹۵۰ هکتار اراضی استان اشاره کرد و گفت: عملیات نگهداری و مراقبت از نهال ها دشوار است و گاهی در طول یک ماه آبیاری نهال ها باید ۱۲ مرتبه انجام شود.

وی با اشاره به اینکه با مالچ پاشی کنترل نسبی ظرف حدود سه سال ایجاد می کند، گفت: همچنین برای مالچ پاشی پنج هزار هکتار از منطقه ظرف سه سال به ۲۱ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

مدیرمنابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان با بیان اینکه منابع مالی بسیار محدود است، گفت: ۳۰۰ میلیارد تومان برای آبخیزداری ظرف پنج سال نیاز است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.