نایب رئیس اتاق اصناف تهران با بیان این که طرح تنظیم بازار نوروزی ونظارت بر آن در تهران در حال اجراست با تأیید این نکته که هم اکنون در شهر شاهد برهم ریختگی قیمت در برخی اقلام خوراکی و مایحتاج عمومی مردم مانند مرغ و برنج و... هستیم خاطرنشان کرد: به همین دلیل نیز اصناف وارد کار نظارت شده‌اند و درهمین زمینه تیم‌های بازرسی اصناف درشهرتهران برای برخورد باگران فروشان فعال شده‌اند.

جولان نمایشگاه‌های غیرقانونی درپایان سال

قدس آنلاین - هر سال اصناف مختلف منتظر روزهای پایانی سال و فروش اجناس وکالاهایشان هستند تا بلکه بتوانند بخشی از هزینه‌های زندگی خود را تأمین کنند. اما در این روزها راه اندازی فروشگاه‌های بهاره در کلانشهرهایی مانند تهران و مشهد و موجی از تبلیغات پیرامون آن‌ها، رکود حاکم برخرده فروشان سطح شهر و حتی مجتمع‌های تجاری را که در طول سال با آن مواجه هستند با چالشی جدی مواجه می‌کند به طوری که برخی اصناف مانند لوازم خانگی، فرش، پوشاک و... به فروش اقساطی و چکی روی آورده‌اند.

این در حالی است که برخی متولیان امر نبود برنامه ریزی مناسب در این خصوص را علت اصلی چنین مشکلاتی می‌دانند و معتقدند که به عنوان مثال از ۲۰۰هزار واحد صنفی در تهران فقط ۵۰۰۰ نفر می‌توانند از این نمایشگاه‌ها بهره ببرند.

در این رابطه نایب رئیس اتاق اصناف تهران با بیان این که طرح تنظیم بازار نوروزی ونظارت بر آن در تهران در حال اجراست با تأیید این نکته که هم اکنون در شهر شاهد برهم ریختگی قیمت در برخی اقلام خوراکی و مایحتاج عمومی مردم مانند مرغ و برنج و... هستیم خاطرنشان کرد: به همین دلیل نیز اصناف وارد کار نظارت شده‌اند و درهمین زمینه تیم‌های بازرسی اصناف درشهرتهران برای برخورد باگران فروشان فعال شده‌اند.

رأسی افزود: ما در ابتدا مخالف برگزاری این نمایشگاه‌ها بودیم چرا که معتقدیم با راه اندازی چند نمایشگاه محدود نمی‌توان به همه نیازها پاسخ داد.

وی تصریح کرد: شاید ۱۵۰هزار واحد ما کار نمایشگاهی نمی‌کنند که برای همه این‌ها باید امتیازاتی در نظر گرفته شود نه این که چنین نمایشگاه‌هایی راه بیفتد و۴۰۰۰ یا ۵۰۰۰ نفر از آن بهره ببرند.

وی با بیان این که اصناف ما نیز توقع دارند تا حقوق آن‌ها در این زمینه رعایت شود، اظهار داشت: نظر ما این بود تا به گونه‌ای در خصوص راه اندازی این نمایشگاه‌ها برنامه ریزی شود تا سایر اصناف متضرر نشوند.

رأسی گفت: هم اکنون نمایشگاه‌های بهاره در پنج نقطه شهر تهران شامل حکیمیه، مصلی امام(ره)، بوستان ولایت، خاوران و «ارم سبز» دایر شده که به طور میانگین ۵۰۰۰ واحد صنفی در آن فعالیت می‌کنند اما به نظر ما لیاقت مردم ما بیش از این حرف‌هاست.

وی با تأیید این که از ۲۰نمایشگاه بهاره در تهران پنج نمایشگاه از اتاق اصناف مجوز دارند، افزود: برگزاری بقیه نمایشگاه‌ها از دید ما غیر قانونی است چرا که عده‌ای از دستگاه‌ها در برپایی این نمایشگاه‌ها به صورت جزیره‌ای عمل می‌کنند ومانظارتی روی این نمایشگاه‌ها نداریم.

*گرانفروشان نقره داغ می‌شوند

رئیس اتاق اصناف مشهد هم با بیان این که طرح ویژه تنظیم ونظارت بر بازار نوروزی از ۱۵اسفندماه آغاز شد وتا ۱۵فروردین ۹۶ نیز ادامه دارد به خبرنگار ما گفت: با توجه به خدمات رسانی به زائران و مسافران در ایام نوروز، هم اکنون ۶پایگاه نظارت صنفی ویژه در سطح شهر مشهد فعالیت خود را آغاز کرده‌اند.

بنانژاد با تأکید براین که در ایام نوروز گرانفروشان نقره داغ می‌شوند، در پاسخ به این پرسش قدس که هم اکنون قیمت یک کالا مانند مرغ و برخی کالاهای مشابه در یک خیابان با چند قیمت عرضه می‌شود که برای برخورد با این مسأله برنامه‌ای دارید؟ اظهار داشت: مبنای ما برای رسیدگی به این گونه تخلفات فاکتور فروش است چرا که هزینه‌های توزیع ونقل وانتقال وسایر شاخص‌های بازارمانند کیفیت کالا یکسان نیست اما فروشندگان باید در موقع فروش اجناس و کالاها سود مجاز را رعایت کنند.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال ممکن است قیمت مرغ درمیدان استقلال ۷۰۰۰ تومان ودر سطح شهر ۶۸۰۰تا ۷۲۰۰تومان عرضه شود در حالی که کیفیت مرغ توزیع شده ویا نرخ تولید و توزیع برخی کشتارگاه‌ها با یکدیگر متفاوت است. رئیس اتاق اصناف مشهد، منشأ این تفاوت قیمت‌ها در بازار را مربوط به واحدهای تولیدی یا صنعتی دانست.

وی در خصوص مخالفت‌ها با برگزاری نمایشگاه‌های بهاره و با بیان این که ما هم اکنون ۱۲۰هزار واحد صنفی در مشهد داریم که نباید به آنان ضربه‌ای بخورد، تصریح کرد: در نمایشگاه‌های بهاره کار نظارت با جدیت انجام می‌شود و محصولات مورد عرضه در این نمایشگاه‌ها ایرانی است.

بنانژاد با اشاره به رکود بازار نیز تصریح کرد: اصولاً همه چشم انتظاری فروشندگان وبازار به همین شب عید دوخته شده است.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.