قائم مقام بانک مرکزی گفت: در راستای دستورعمل تأمین مالی بنگاه‌های کوچک و متوسط، ۱۸ هزار بنگاه، از تسهیلات شبکه بانکی بهره‌مند شده‌اند.

تعیین تکلیف ۵ مؤسسه از ۸ مؤسسه زیرمجموعه کاسپین

قدس آنلاین - قائم مقام بانک مرکزی گفت: در راستای دستورعمل تأمین مالی بنگاه‌های کوچک و متوسط، ۱۸ هزار بنگاه، از تسهیلات شبکه بانکی بهره‌مند شده‌اند.

اکبر کمیجانی در کنفرانس ملی «اقتصاد مقاومتی و برجام» با اشاره به تلاش نظام بانکی برای رونق‌بخشی به تولید افزود: بانک مرکزی علاوه بر ارتقای انضباط پولی در راستای تأمین مالی سالم اقتصاد، حفظ ثبات ارزی و هدایت منابع به سمت تولید موجبات بهبود متغیرهای کلان اقتصادی را فراهم آورده است که این بهبود در سال آینده هم ادامه دارد.

کمیجانی تأکید کرد: تحریم‌ها به صورت تدریجی وضع شد و رفع آن هم تدریجی خواهد بود و باید از سوی طرف مقابل گام‌های زیادی برای رفع تحریم‌ها برداشته شود.

وی با استناد به اظهارات رهبری مبنی بر بدعهدی آمریکا در تعهدات بین‌المللی افزود: بر همین اساس نباید به آمریکا اعتماد کرد و لازم است نحوه اجرای دقیق برجام توسط این کشور رصد و در صورت لزوم واکنش مناسب نشان داده شود.

کمیجانی، ساماندهی مؤسسات غیرمجاز پولی، اصلاح همه جانبه نظام بانکی، تلاش برای ساماندهی بدهی‌های دولت به بانک‌ها و بخش خصوصی و انطباق مقررات و عملیات بانکی در کشور با مقررات و استانداردهای بین‌المللی را از جمله اقدامات بانک مرکزی برای اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی دانست.

وی، حال برجام را در مجموع خوب توصیف کرد و افزود: انتظار نداریم بازگشت به دوران قبل از برجام به سرعت انجام شود.

به گفته قائم مقام بانک مرکزی، بانک‌های بزرگ خارجی در دوران تحریم، جریمه‌های سنگینی را به دلیل رابطه با بانک‌های ایرانی متحمل شده‌اند، بنابراین پس از تحریم‌ها محتاط‌تر عمل می‌کنند، ضمن اینکه بانک‌های ایرانی هم شرایط خاص ترازنامه‌ای و مشکلات متعددی دارند که با این تفاسیر بانک‌های بزرگ در ارزیابی‌های خود از بانک‌های ایرانی رضایت چندانی ندارند.

به گفته کمیجانی، با اینکه تعداد روابط کارگزاری به قبل از تحریم‌ها رسیده اما تعداد بانک‌هایی که با ایران کار می‌کنند هنوز کمتر از قبل تحریم‌هاست.

وی اذعان داشت: روابط بانکی در حال گذر از روزهای سخت است و ریسک کشور از نگاه طرف‌های خارجی بهبود یافته و به رتبه ۶ از هفت رسیده است که امیدواریم در آینده کمتر شود.

 قائم مقام بانک مرکزی با ابراز امیدواری نسبت به تداوم بهبود روابط بانکی افزود: قبل از تحریم‌ها بانک‌های بزرگ و متوسط با ایران همکاری داشتند و ذخایر ارزی بانک مرکزی در بانک‌های کم ریسک و بی‌ریسک نگهداری می‌شد اما بعد از برجام این ذخایر در بانک‌های خاص نگهداری می‌شود. وی همچنین از وزارت خارجه خواست برای لغو تحریم‌های نوع اول رایزنی کند.

کمیجانی در حاشیه این کنفرانس هم از تعیین تکلیف دارایی و بدهی پنج مؤسسه از هشت مؤسسه زیرمجموعه کاسپین خبر داد و تأکید کرد: جای نگرانی در این خصوص نیست و وضعیت سپرده‌گذاران تعاونی‌های این مؤسسه بزودی معلوم می‌شود.

وی همچنین بازگشت لوایح دوقلو به بانک مرکزی را تکذیب کرد. کمیجانی گفت: بررسی این دو لایحه همچنان دردولت ادامه دارد و در لایحه بانک مرکزی تغییراتی اعمال می‌شود چرا که مفاد قانون پولی کافی نیست اما لایحه بانکداری بررسی شده است.

تعامل با ۲۴۰ بانک خارجی

مدیرکل روابط بین‌الملل بانک مرکزی هم در این کنفرانس اظهارداشت: پس از برجام، روابط کارگزاری تا ٦٨٦ مورد افزایش یافته و بانک‌ها توانسته‌اند با حدود ۲۴۰ بانک خارجی رابطه برقرار کنند.

حسین یعقوبی با بیان اینکه موضع ایران در ایجاد روابط سختگیرانه و مبتنی بر نحوه رابطه دردوران تحریم بوده، افزود: بر اثر تحریم‌ها تعداد کارگزاری‌های شبکه بانکی از ۶۳۳ واحد در سال ۸۵ به ٣٣ کارگزاری رسید. بنا به اعلام وی، در پسابرجام، بانک مرکزی ۴۰ حساب نزد کارگزاران مختلف اروپایی و آسیایی افتتاح کرد.

وی ادامه داد: در پسابرجام بیش از ۴/۱۶ میلیارد دلار از منابع بلوکه شده از پول‌های نفت از امارات، انگلیس، هند، یونان، نروژ و ایتالیا دریافت شده و ۱۲ میلیارد دلار دیگر هم از وجوه مسدود شده بانک مرکزی پس از توافقات اولیه به صورت اقساط از ژاپن، کره و هند پس گرفته شده است.

درهمین حال، معاون اداره تأمین اعتبارات ارزی بانک مرکزی از صدور مجوز خزانه داری آمریکا برای افتتاح حساب آمریکایی‌ها در ایران خبر داد.

حمید قنبری افزود: بر اساس آخرین نظری که از خزانه داری آمریکا درباره افتتاح حساب برای اشخاص آمریکایی در ایران دریافت شده است، خزانه داری پاسخ مثبت صادر کرده است.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.