بجنورد- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی گفت: امروز اگر ترجمه اشعار و رمان‌های انگلیسی را می‌خوانیم اما از ریشه‌های ادبی و فرهنگی سرزمین خود هم نباید غافل باشیم.

نباید از ریشه های ادبی و فرهنگی سرزمین خود غافل شویم

به گزارش قدس آنلاین، حسین فرخنده در آیین اختتامیه پنجمین جشنواره شعر خراسان شمالی که در محل تالار حافظ بجنورد برگزار شد، اظهار کرد: هنر و فرهنگ یکی از مؤلفه‌های اصلی تشکیل تمدن‌های بزرگ بوده است و نقش مؤثری در انسجام و برساختن هویت فرهنگی جامعه دارد.

وی افزود: شاعران نیز در اعتلای فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی، در بسط معرفت الهی و تجربه دینی نقش مهمی را ایفا می‌کنند.

وی تصریح کرد: شاعران با تلطیف افکار و اندیشه‌های افراد جامعه پیش‌قدم هستند و یکی از دلایلی که افکار افراطی و جریان‌های فکری منحرف همانند داعش در کشور ما وجود ندارد، افکار و اندیشه‌های بلند شاعران، علما و دانشمندان این سرزمین است.

وی با تأکید بر اینکه نباید از ریشه‌های فرهنگی و ادبی خود غفلت کنیم، اظهار داشت: بنا به فرموده مقام معظم رهبری، احساس سیادت فرهنگی و ذلیل نبودن در مقابل فرهنگ بیگانه از مبانی و محکمات نظام است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی افزود: مشارکت و استفاده از ظرفیت هنرمندان در تصمیم‌گیری و تصمیم سازی در امور فرهنگی و هنری را یکی از سیاست‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی برشمرد.

فرخنده اظهار کرد: تشکیل شورای شعر، شورای ادبیات داستانی و مشورت در اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری بزرگ ازجمله جشنواره سراسری تئاتر رضوی و... از حوزه‌هایی است که مشارکت هنرمندان استان را با خود به همراه دارد.

وی با اشاره به اینکه شعر و ادبیات ستون فقرات هنر است و اگر این حوزه تقویت شود، دیگر هنرها نیز در جامعه متجلی می‌شود، اظهار کرد: در این زمینه نیازمند همدلی و اتفاق فرهنگی هستیم که لازمه پیش برد امور است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی همدلی مسئولان این حوزه با جامعه هنرمندان و نیز همدلی هنرمندان با یکدیگر را در ایجاد جریان‌های مؤثر فرهنگی در استان حائز اهمیت برشمرد.

فرخنده عنوان کرد: توجه به خواسته‌های هنرمندان و مردم و تحقق آن‌ها در چارچوب مقررات و اعتقاد به مشارکت فرهنگی مردم از دیگر برنامه‌هایی است که در دستور کار فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی قرار دارد.

وی با اشاره به واگذاری مجتمع‌های فرهنگی و هنری به هنرمندان، تصریح کرد: در برنامه ششم توسعه، گسترش این مراکز در دستور کار قرار دارد.

گفتنی است در آیین اختتامیه پنجمین جشنواره شعر خراسان شمالی از ۳۲ شاعر برتر استان تقدیر شد.

در این جشنواره از مجتبی هژبری، سکینه نودهی از اسفراین، سمیه حسین زاده و فریبا الله وردی زاده از شیروان در بخش شعر آزاد تقدیر شد.

همچنین طاها ارجونی از اسفراین و صادق بقایی از بجنورد در بخش جنبی شعر آزاد، همچنین مهدی چناری و محمد بهادر مایوان از بجنورد و فائزه میلانی از شیروان در بخش شعر کلاسیک و در بخش جنبی شعر کلاسیک نیز مهدی چناری و آرزو شیرین زبان از بجنورد تجلیل شدند.

همچنین در بخش پیشکسوتان احمد عضدی، احمد شاهد، علی اصغر فیروزنیا، استاد قدیمی(متخلص به چوپان) و سید احسان سیدی زاده و در  بخش نوقلم نیز از نرگس کاظمیان  از اسفراین ۷ تا ۱۰ سال- دیاناجوانمرد از بجنورد ۱۱ تا ۱۳ سال- سارا شایان پور از شیروان ۱۳تا ۱۵ سال تقدیر شد.

همچنین امیر آخوندی از گرمه، محمد انصاری از شیروان، صادق بقایی و علیرضا میرشکاری به طور مشترک از بجنورد، حسین پورقلی از فاروج، کاظم ایمانی از مانه و سملقان، محمد هدایتی از اسفراین و حمید رستمی  از جاجرم جزء نفرات برگزیده شهرستان ها در بخش شعر کلاسیک انتخاب شدند.

نفرات برگزیده شهرستان ها در بخش شعر آزاد  نیز جواد داشاب از راز و جرگلان، امیر آخوندی ازگرمه، ربابه قصابان از شیروان، پیمان سر مستی از بجنورد، حسین پورقلی از فاروج، جواد باقری از مانه و سملقان، احمد حسن زاده از اسفراین و مرتضی داوری از جاجرم تقدیر شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.