مشهد- رئیس اداره بهداشت و مراقبت از بیماری‌های آبزیان دامپزشکی خراسان رضوی به خبرنگار ما گفت:از آنجایی که ماهی‌های قرمز به عنوان ماهی‌های سخت جان غذای ماهیان جویباری را استفاده می‌کنند، رقیب غذایی آنان محسوب شده و با بر هم زدن زنجیره غذایی آبزیان بستر مرگ آن ها را فراهم می کنند.

ماهی‌های قرمز زنجیره غذایی آبزیان را بر هم می‌زند

به گزارش قدس آنلاین، دکتر علی رضا آریان همچنین گفت:ماهی‌های قرمز ۲۰ سال عمر می‌کنند، در حالی که نگه داشتن آن‌ها درون تنگ باعث کاهش اکسیژن آب و مرگ ماهی‌ها می‌شود.
وی گفت: اگر چه این ماهی‌ها منتقل کننده بیماری و انگل هستند، اما در حال حاضر تحت کنترل وارد استان می‌شوند و تاکنون مشکل خاصی گزارش نشده است.

یک کارشناس ارشد زیستگاه و تنوع زیستی نیز گفت: ماهی قرمز سفره‌های هفت سین لطمات جبران‌ناپذیری بر چرخه حیات و سلامت شهروندان وارد می‌کند.

مهدی بدری در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: مردم با نخریدن ماهی قرمز در سفره‌های هفت سین و عدم رهاسازی این گونه‌ها در اکوسیستم‌های شهری و غیر شهری از شهر خود حمایت کنند .

بدری با اشاره به این نکته که یکی از عمده ترین مشکلات کلانشهرها در موضوع تخریب زیستگاه‌ها و تنوع زیستی معرفی گونه‌های غیر بومی است، اظهار داشت: رهاسازی این گونه ماهی در زیستگاه‌های شهری و غیر شهری بویژه در اکوسیستم‌های طبیعی مانند رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و سدها، مشکلات عدیده‌ای در حوزه تنوع زیستی فراهم و لطمات جبران‌ناپذیری بر چرخه حیات و سلامت شهروندان وارد خواهد خواهد کرد .

او ادامه داد: ماهی قرمز به دلیل دارا بودن طیف گسترده‌ای از رژیم غذایی توانایی استفاده از لارو برخی دیگر از موجودات آبزی زیستگاه‌های شهری و غیر شهری را داراست و جمعیت تنوع زیستی شهری و غیر شهری را با چالش جدی روبه‌رو می‌کند.

وی اظهار داشت: از طرف دیگر این عضو خانواده کپورماهیان، قابلیت تحریک کنندگی اسپرم جنس نر سایر گونه‌های کپورماهیان را داراست و فرصت زادآوری گونه‌های بومی را به حداقل می‌رساند.

بدری علاوه بر این خاطر نشان کرد: ماهی قرمز به دلیل توانایی خود در انطباق با طیف گسترده‌ای از شرایط زیستیِ محیط‌های آبی، توانسته با ایجاد جمعیت‌های دارای تنوع ژنتیکی بالا و پایدار، آشیان اکولوژیک و فضای زندگی گونه‌های بومی شهری و غیر شهری را اشغال، تخریب و در پایان آن‌ها را تا مرز نابودی جمعیت‌ها متمایل کند .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.