در روایات دینی که از سوی ائمه اطهار و پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم به ما رسیده بر اهمیت دادن به ماه رجب و انجام عبادات بخصوص روزه توصیه شده است. مناسبت های ماه رجب موجب متفاوت شدن این ماه از سایر ماه ها شده است. 

"رجب" ماه امامت است/ آثار به جا مانده از امام هادی(ع) نشان دهنده توجه ایشان به مسائل فرهنگی است

قدس آنلاین - آیت الله حبیب الله احمدی استاد حوزه علمیه قم با اشاره به فضیلت ماه رجب و آغازی بر ماه های پر برکت شعبان و رمضان به"قدس آنلاین"  گفت: رجب ماه امامت و آغاز گر ماه نبوت است که به نام نامی و مقدس رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم گره خورده است. به دنبال ماه شعبان ماه خداوند کریم و رحیم ماه رمضان بندگان خداوند را برای غفران و بخشش به سمت خویش فرا می خواند، بی شک این سه ماه، ماه های با فضیلتی هستند که باید به خوبی آن را درک کرد.  
وی در خصوص فضیلت ماه رجب اظهار داشت: در روایات دینی که از سوی ائمه اطهار و پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم به ما رسیده بر اهمیت دادن به ماه رجب بسیار تاکید شده است. انجام عبادات بخصوص روزه در ماه رجب توصیه شده است. روزه در ایام البیض که روزهای اعتکاف است بسیار با فضیلت به شمار می رود. خوشبختانه در سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم ماه رجب شاهد حضور و استقبال بی نظیر جوانان از برگزاری مراسم معنوی اعتکاف در مساجد هستیم. دعاهایی که در ماه رجب به خواندن آن تاکید شده ادعیه ای است که از متن و محتوای تاثیر گذار قوی دینی، معرفتی و معنوی برخوردار است. خوشبختانه در بسیاری از کتب معنوی مانند مفاتیح‌الجنان دعاهای خاص ماه رجب ذکر شده که می تواند موجب تحول عمیق روحی انسان شود.  
آیت الله احمدی با اشاره به مناسبت های خاص ماه رجب گفت: اول ماه رجب مصادف با ولادت امام باقر علیه السلام است و امام هادی علیه السلام نیز در سومین روز از ماه رجب به شهادت رسیده اند،  دهم ماه رجب ولادت با سعادت امام جواد علیه السلام واقع شده و مسلمانان جهان و عدالت باوران سیزدهم رجب را در میلاد عادل ترین انسان عالم به جشن و سرور می پردازند و این روز فرخنده را گرامی می‌دارند. بیست و هفتم ماه رجب نیز بعثت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرخنده روزی است که نوای لاااله الا الله در گوش جهانیان طنین انداز می شود. مناسبت های ماه رجب موجب متفاوت شدن این ماه از سایر ماه ها شده است.  

وی در خصوص شهادت امام هادی علیه السلام به معرفی این امام همام پرداخته خاطر نشان شد: امام هادی علیه السلام در سال ۲۱۲ هجری قمری پا به عالم هستی نهادند و در سال ۲۵۴ هجری قمری به فیض شهادت نائل گشتند. با آنکه در زمان شهادت چهل و دو سال سن داشتند اما مدت سی و چهار سال امامت امت اسلامی را بر عهده داشتند و با چند تن از خلفای عباسی هم عصر بوده اند که در زمان حکومت معتز مسموم و به شهادت رسیده اند.  

این استاد حوزه علمیه قم با اشاره به نسب امام هادی علیه السلام ابراز داشت: نسب امام هادی علیه السلام از سوی پدر به امام جواد علیه السلام و از سوی مادر به سمانه مغربیه می رسد. قاره آفریقا مفتخر است که مادران چند تن از ائمه اطهار در این قاره متولد و زندگی کرده اند که از آن جمله می توان به مادر امام دهم اشاره کرد. امام هادی علیه السلام در باره مادر خود گفته است :مادرم به حق امامت من عارف است و از زنان بهشتی به شمار می رود که شیطان در زندگی او راهی و جایی نداشته و هیچ دست آلوده ای به او نرسیده است. مادرم در زمره صدیقان و صالحانی به شمار می روند که قرآن از آنان یاد کرده است.  

وی درباره دوران امامت امام علی بن محمد گفت: امام هادی علیه السلام دوران امامت بسیار سختی را پشت سر گذاشته اند به نحوی که بیست سال در سامرا در محاصره ارتش خلفای عباسی قرار داشته است اما با تمامی محدودیت های موجود حضرت لحظه ای از انجام مسوولیت خود غفلت نکرد بنابراین در خفا و آشکارا تاثیرات مثبت فرهنگی در جامعه زمان خود داشته است. علی رغم تمامی محدودیت ها امام جریان تشیع را از بسیاری بحران ها نجات داده و آثار فراوان فرهنگی به جا مانده از امام دهم نشان دهنده توجه ایشان به مسائل فرهنگی است. یکی از این آثار گرانبها که از ایشان به جامعه دینی و اسلامی ارزانی شده زیارت جامعه کبیره است.  

آیت الله حبیب الله احمدی استاد حوزه علمیه قم در باره زیارت جامعه کبیره و ویژگی های خاص آن گفت: زیارت جامعه کبیره از محتوای بلند و ارزشمندی برخوردار است که می توان آن را در حرم ائمه اطهار بخصوص امیرالمؤمنین علی علیه السلام قرائت کرد که در این فرصت محدود به چند فراز آن اشاره می کنیم. در این زیارت نامه آمده است که "اجسادکم فی اجساد و قبورکم فی القبور" به این معنا که جسدهای شما در جسدهای دیگری است و قبرهای شما در قبور دیگران است. بی تردید این فراز معنای عمیقی دارد مرحوم سید عبدالله بن محمد رضا شبر کاظمی در کتاب الانوار اللامعه فی شرح الزیاره الجامعه آورده است که ما به ظاهر می بینیم که جسم آنها در کنار جسم مردم در حرکت است اما اجساد و قبور ائمه اطهار و بزرگان دینی مقامی بالا دارد و با اجساد و سایر مردم بسیار متفاوت است. درست است که ائمه اطهار و بزرگان دینی ما هم مانند سایر مردم دفن شده اند اما مزار آنها محل رفت و آمد ملائکه و محل زیارت میلیون ها انسان است که به سوی آنان می شتابند. در فراز دیگری که به ائمه اطهار مربوط می شود در زیارت جامعه کبیره آمده است که اعتقاد به ولایت ائمه باعث طیب لخلقنا می شود. تعابیر مختلفی در این باره اظهار شده است. مثلا می توان گفت ولادت کسی که به ائمه اطهار معتقد است مبارک و طاهر است، اگر این جمله اینگونه خوانده و تعبیر شود کمی ابهام ایجاد می شود چرا که سایر فرق اسلامی با این مساله دچار مشکل می‌شوند و این سوال مطرح می شود که مگر غیر تشیع طهارت مولود ندارد!؟ باید گفت همه فرق مسلمان و همه معتقدین به ادیان الهی دارای طهارت مولود هستند، بنابراین به نظر می رسد خلقنا (به معنای خلق و خو) یعنی ولایت ائمه منجر به طهارت خلق و خوی پیروان آنان می شود و از خلق و خوی والایی برخوردار هستند. چرا که تاسی به سیره اخلاقی ائمه اطهار و پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم موجب بهبود رفتار و کردار آدمی می شود. بنابراین زیارت جامعه کبیره به تبیین جایگاه ائمه اطهار و ارتباط با خدا پرداخته است. امید می رود همه ما در پیمودن راه اهل بیت موفق باشیم و بتوانیم با استفاده از فضایل ماه رجب خود را در زمره رجبیون قرار دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.