خانه های جوان یکی پس از دیگری افتتاح می شوند و اگر مشکل خاصی پیش نیاید تا چند هفته دیگر مراکز همه استان های کشور دارای خانه جوان خواهند شد.خانه هایی که به قول رضا حجتی؛مدیرکل مشارکت های اجتماعی وزارت ورزش و جوانان قرار است جای خالی مراکز رشد و توسعه اجتماعی و فرهنگی جوانان را پر کنند.

قفل اشتغال با کلید خانه های جوان باز می شود؟

قدس آنلاین - خانه های جوان یکی پس از دیگری افتتاح می شوند و اگر مشکل خاصی پیش نیاید تا چند هفته دیگر مراکز همه استان های کشور دارای خانه جوان خواهند شد.خانه هایی که به قول رضا حجتی؛مدیرکل مشارکت های اجتماعی وزارت ورزش و جوانان قرار است جای خالی مراکز رشد و توسعه اجتماعی و فرهنگی جوانان را پر کنند.

در واقع وزارت ورزش و جوانان می خواهد مسایل و مشکلات جونان بویژه در زمینه های اشتغال،مهارت آموزی،اوقات فراغت،گردشگری و مشارکت را در فعالیت های اجتماعی از طریق این خانه ها پیگیری و تا حد ممکن  برطرف کند .

  • هدف از راه اندازی خانه های جوان

موضوعی که دکتر محسن طلایی  مدیرکل طرح های ملی وزارت ورزش و جوانان نیز در گفت و گو با قدس به آن اشاره می کند و می گوید :  هدف ما از راه اندازی خانه های جوان اینست که مثل مراکز رشد یا پارک های علم و فناوری فضایی برای جوانان کشور فراهم کنیم  تا آن ها بتوانند در زمینه های فرهنگی،اجتماعی و هنری آموزش ببینند و گفتمان هایی در کنار یکدیگر داشته باشند. 

وی با اشاره به این که خانه های جوان مراکز رشد اجتماعی جوانان تلقی می شوند،می افزاید:با راه اندازی این خانه ها در تلاشیم تا جوانان به صورت تخصصی به فعالیت اجتماعی ، فرهنگی و اقتصادی بپردازند . یعنی در این مراکز هم یاد بگیرند و هم برای عرضه محصولات یا  اجرای طرح های خود با دستگاه و مرا کز دیگر وارد عقد قرارداد شوند .

وی در همین زمینه می گوید: با اجرای طرح یاد شده حس مسوولیت پذیری جوانان کشور تقویت می شود و آن ها بیشتر وارد فعالیت های اجتماعی،فرهنگی و اقتصادی می شوند و بهتر می توانند مسایل مختلفشان مثل  اشتغال را حل کنند .

این اظهارات به خوبی نشان می دهد که رویکرد وزارت ورزش و جوانان در اجرای طرح راه اندازی خانه های جوان چیز تازه ای نیست . در واقع می توان آنرا بازگشت به عقب  و در راستای اجرای سیاست هایی دانست که در  زمان  فعال بودن سازمان ملی جوانان  دنبال می شد. به عبارت دیگر تشکیلات جوانان طی سال های 76 تا 84  که در قالب سازمان ملی جوانان فعالیت می کرد با اجرای طرح های مختلفی مثل همیاران جوان، جوان یاران، مراکز خدمات مشاوره ای،کارورزی جوانان، پرسشگران جوان و طرح ملی گفت و گوی جوان همین رویکرد و اهداف را دنبال می کرد با این وجود پرسش اینست که طرح راه اندازی خانه های جوان چه ویژگی های خاصی دارد تا مردم و بویژه جوانان تا حدی امیدوار باشند که این طرح نیز به سرنوشت طرح های پیشن - که یا اجرای آن ها با شکست  مواجه شده و تداوم نیافته اند  یا  اگر هنوز در حال اجرا هستند آنقدر کارایی ندارند که انتظارات را برآورده کنند - گرفتار نمی شود؟

دکتر طلایی؛ مدیر کل طرح های ملی وزارت ورزش و جوانان در پاسخ به این پرسش می گوید : برخلاف برخی از طرح ها  که در حد مطالعه و سند باقی ماندند این طرح از پشتوانه مطالعاتی خوبی برخوردار است.یعنی طرح کامل تری است و حساب شده تر اجرا می شود  بنابراین اهداف مورد نظر وزارتخانه را بهتر محقق می کند .

وی با اذعان به این که رویکرد  وزارت ورزش و جوانان  در امور جوانان تفاوت چندانی با سیاست های سازمان ملی جوانان ندارد،تصریح می کند : یعنی ما همان راه را می رویم فقط یک کمی حساب شده تر ، قوی تر و ریشه دارتر.امیدواریم این طرح تداوم پیدا کند و نتیجه مثبتی به دنبال داشته باشد که البته بارقه های  نتیجه بخش بودن آنرا از همین حالا  که در حال افتتاح خانه جوان زاهدان هستیم،می بینیم چرا که جوانان این خانه برای گرفتن طرح های مشترک دارند با جوانان پارک علم و فناوری لینک می شوند .

وی در همین زمینه می افزاید :به هرحال مهم اینست که چنین کارهایی شکل بگیرد و واقعاً جوانان وارد فضای فعالیت های اجتماعی شوند و احساس کنند که این کشور مال خودشان است و باید برای سربلندی خود و جامعه شان از هیچ  تلاشی دریغ نکنند . 

وی با اشاره به این که طی چند هفته آینده مراکز همه استان های کشور دارای خانه جوان  می شوند،دولتی نشدن این خانه ها را یکی از شروط موفقیت آن ها می خواند و می گوید:بر همین اساس اصرار داریم که جوانان و سازمان های مردم نهاد این خانه ها را بچرخانند .

وی در خصوص شباهت خانه های جوان به فرهنگ سرا و سراهای محله  می گوید: شباهت هایی دارند اما فرهنگ سراها و سراهای محله  بیشتر حالت رسمی دارند و به صورت کامل در اختیار جوانان نیستند اما خانه های جوان  به طور کامل در اختیار جوانان و سمن های جوانان هستند و توسط آن ها اداره می شوند . 

*یک گام به جلو محسوب می شود

محمد رضا بادامچی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز نگاه مثبتی به طرح راه اندازی خانه های جوان دارد و به قدس می گوید : ایجاد چنین  مراکزی که جوانان بتوانند در آن جمع شوند و ضمن بررسی مسایل و مشکلاتشان ، راهکارهای برون رفت از آن ها را پیدا کنند  یک گام به جلو محسوب می شود .

وی ایجاد خانه های جوان در کشور را ضروی می خواند و می گوید:در کنار هم بودن بویژه برای قشر جوان زیبایی های خاصی دارد بنابراین با این خانه ها علاوه  بر ارایه آموزش های مهارت زندگی امیال جوانان نیز  تا حد زیادی بدرستی هدایت می شود .

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی  راه اندازی خانه های جوان را عاملی برای مشارکت اجتماعی ارزیابی می کند و تصریح می کند : البته مدیریت این خانه ها باید به عهده خود جوانان باشد و وزارت ورزش و جوانان فقط  نقش هدایت این مراکز را به عهده داشته باشد  تا بهره وری خوبی از این خانه ها  شود .

*این طرح مشکلات اساسی جوانان را حل نمی کند

اما حسن لطفی؛عضو دیگر کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نظر دیگری دارد و معتقد است اجرای این گونه طرح ها هیچ کمک خاصی برای حل مسایل و مشکلات جوانان جامعه نمی کند .

وی با اشاره به این که امروز جوانان کشور بیش از هر چیزی به شغل احتیاج دارند، تصریح می کند:تا زمانی که این امکان برای جوانان فراهم نشود  هر چه از این  گونه طرح ها اجرا کنند به درد آن ها نمی خورد .

وی در همین زمینه می افزاید:البته طرح  راه اندازی خانه های جوان در بخش فرهنگی می تواند مثبت باشد. یعنی می تواند در ایجاد انگیزه در جوانان برای این که به دنبال کار بروند، اثر گذار  باشد در غیر این صورت فکر نمی کنم اثر بخشی خاصی داشته باشد.

وی با تاکید بر این که وزارت ورزش به جای راه اندازی خانه های جوان بهتر است زیر ساخت های اشتغال و ازدواج جوانان را فراهم  کند ، می گوید :  این وزارتخانه همچنان می خواهد به صورت تئوری مسایل جوانان را حل کند در حالی که با این کار بودجه و اعتبارات بخش جوانان را صرف امور غیر ضروری آن ها می می کند و هیچ نتیجه مثبتی هم نخواهد گرفت. 

نماینده مردم شهرستان رزن در مجلس شورای اسلامی اگرچه معتقد است در طرح یاد شده ارایه آموزش مهارت های زندگی پیش بینی شده است اما می گوید:در صورت وجود فرصت های شغلی جوانان خود به خود  مهارت های زندگی را یاد می گیرند.مثلاً جوانی که مهارت تعمیرات خودرو را داشته باشد اگر پولی برای خرید یا اجاره تعمیرگاه نداشته باشد مشکل بی کاریش حل نمی شود  .

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.