بجنورد- مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی از تامین کود مورد نیاز برای باغداران استان و توزیع آن در شرکت های تعاونی و سازمان تعاون روستایی خبرداد.

باغداران کود موردنیاز خود را براساس آنالیز خاک منطقه تهیه کنند

علی شریکیان در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین، گفت: در حال حاضر کودهای ازته ، فسفاته و پتاسه در استان تامین شده و در اختیار تعاونی ها قرار گرفته که باغداران می توانند با مراجعه به شرکت های تعاونی دریافت کنند.

وی اظهارداشت: برای اینکه باغات و زراعت محصول خوبی تولید کنند نیاز به تغذیه مناسب و کودهای شیمیایی آلی و دامی دارد بنابراین توصیه می شود استفاده از کودها براساس آزمون و آنالیز خاک باشد.

وی افزود: باغداران می توانند با مراجعه به آزمایشگاههای خاک و با مشورت کارشناسان جهاد کشاورزی کود موردنیاز خود را براساس آنالیز خاک منطقه تهیه کنند.

شریکیان با اشاره به اینکه استفاده از کودهای دامی پوسیده برای باغات نیز مناسب است، خاطرنشان کرد: استفاده از کود دامی تازه موجب رشد علف های هرز در باغ ها و ایجاد آفت و بیماری می شود بنابراین حدالامکان باغداران از کود دامی پوسیده استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه مواد غذایی در اغلب خاک های استان ضعیف است ، تصریح کرد: ماده آلی خاک باید بالای یک درصد باشد که در استان ما زیر نیم درصد است درهمین راستا به باغداران توصیه می شود تا از کودهای دامی پوسیده استفاده کنند.

وی به باغداران توصیه کرد مصرف کودهای شیمیایی را با مشورت کارشناسان جهاد کشاورزی دردستورکار قراردهند و بازه زمانی مصرف کود را از دست ندهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.