بجنورد- هنرمند برگزیده خراسان شمالی گفت: با اشاره به ملزومات گسترش طیف مخاطبان آثار هنری انقلابی، روزآمدی، مخاطب‌شناسی و شناخت زبان نسل جدید از ملزومات اساسی است.

روزآمدی و مخاطب‌شناسی نیاز اساسی هنر انقلابی است

به گزارش قدس آنلاین، سیدمهدی کشمیری، با گرامیداشت فرا رسیدن هفته هنر انقلاب اسلامی، با اشاره به جایگاه فرهنگ و هنر در انقلاب و نظام اسلامی، اظهار کرد: دگرگونی فرهنگی یکی از مهم‌ترین تغییرات در تمامی انقلاب‌ها ازجمله انقلاب اسلامی ایران است.

وی افزود: وقتی در یک کشور انقلاب سیاسی روی می‌دهد، این انقلاب بدون شک در دل خود انقلاب فرهنگی را هم دارد و در آن کشور دگرگونی‌های فرهنگی اساسی رخ می‌دهد؛ به‌گونه‌ای که شاید شاخص‌ترین مسئله هر انقلاب، تغییر و دگرگونی فرهنگی باشد.

کشمیری ادامه داد: این انقلاب و دگرگونی همانند آینه‌ای است که تمام آثار هنری و نمایشی می‌توانند از پرتوهای آن استفاده کرده و بازتاب‌دهنده این فرهنگ انقلابی باشند.

وی در ادامه با اشاره به شاخصه‌های هنر انقلاب اسلامی، خاطرنشان کرد: محتوا و موضوع مرتبط با فرهنگ انقلاب، عمومیت داشتن تماشاگر و مخاطب و کار تخصصی و نگاه حرفه‌ای به آثار هنری از مهم‌ترین شاخصه‌های هنر انقلاب اسلامی است.

کشمیری با بیان اینکه آثار مرتبط با هنر انقلاب اسلامی نباید به موضوعات انتخابی نگاه سهل‌انگارانه و گذرا داشته باشند، تصریح کرد: اگر اثری می‌خواهد در زمره آثار هنر انقلابی قرار گیرد باید نگاه حاکم بر آن عمیق و حرفه‌ای بوده و بر اساس پژوهش و تحقیق تولید شود تا خروجی مناسب و تأثیرگذاری شایسته‌ای داشته باشد و بتواند فرهنگ و شاخصه‌های انقلاب را تبیین کند.

این هنرمند برگزیده خراسان شمالی در ادامه با اشاره به مخاطبان آثار انقلاب اسلامی، اظهار کرد: اکنون آثار فاخر و انقلابی مخاطبان زیادی داشته و با استقبال مناسبی از سوی مردم روبرو می‌شوند.

کشمیری افزود: در حال حاضر کار انقلابی با موضوعات مختلفی ازجمله دفاع مقدس، عاشورا و محرم و ... با استقبال گسترده مردم مواجه می‌شود؛ ازاین‌رو می‌توان گفت اکنون هم همانند گذشته هنر انقلاب اسلامی مخاطب خاص خود را دارد و ما از نظر تماشاگر مشکلی نداریم.

وی با تأکید بر اینکه مسئله اساسی این است که ما باید به‌روز باشیم، خاطرنشان کرد: هنرمندان انقلابی نباید همان هنر و فرهنگی که در سال ۹۰ تولید و عرضه می‌کردند را اکنون هم با همان شیوه و ساختار تکراری تولید و عرضه کنند.

کشمیری ادامه داد: اکنون مسائل سیاسی و اجتماعی مختلفی ازجمله موضوعات روز دنیای اسلام، فلسطین، لبنان، سوریه، داعش و ... وجود دارد که هنرمندان باید آثار تولیدی خود را بر اساس این موضوعات و با زبان و ساختار روز تولید کنند.

وی اظهار کرد: البته در کنار این باید برای گسترده‌تر شدن طیف مخاطبان آثار هنری انقلابی فعالیت کرده و قشارهای مختلف را جذب این آثار کنیم.

کشمیری با اشاره به ملزومات گسترش طیف مخاطبان آثار هنری انقلابی، افزود: در این راستا روزآمدی، مخاطب‌شناسی و شناخت زبان نسل جدید از ملزومات اساسی است.

وی با بیان اینکه باید هنر هنرمندان انقلابی این باشد که بتوانند طیف خاکستری را جذب کنند، افزود: ما وقتی می‌توانیم موفق باشیم که آن دسته از افرادی که با فرهنگ انقلابی ارتباط چندانی ندارند را جذب آثار و تولیدات هنر انقلاب اسلامی کنیم.

به گفته این هنرمند خراسان شمالی تحقق این امر مستلزم آشنایی ویژه هنرمندان انقلابی با زبان نسل جدید است تا جوانان و نوجوانان امروز ارتباط بیشتری با آثار هنر انقلاب اسلامی برقرار کنند.

گفتنی است، در تقویم رسمی کشور سالروز شهادت سید شهیدان اهل قلم، سید مرتضی آوینی به‌عنوان روز «هنر انقلاب اسلامی» نام‌گذاری شده و برنامه‌های هفته هنر انقلاب اسلامی هم از بیستم تا بیست و هفتم فروردین‌ماه برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.