مشهد- در سال گذشته ۲۷ هزار و ۷۰۰ سند مکتوب و غیرمکتوب از طریق اهدا و خریداری جذب مرکز اسناد آستان قدس رضوی شد که با این تعداد، شمار اسناد مکتوب این مرکز از مرز ۱۳ میلیون و ۳۷۶ هزار برگ گذشت.

بیش از ۲۷ هزار سند در مرکز اسناد آستان قدس رضوی جذب شد

به گزارش قدس آنلاین، کارشناس مسئول بخش مخزن اسناد سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، اعلام کرد: از میان اسنادی که سال گذشته جذب این مجموعه شده، حدود ۲۱ هزار برگ مربوط به اسناد مکتوب است که از این میان ۵ هزار و ۵۰۰ برگ به صورت خریداری و حدود ۱۵ هزار و ۴۰۰ برگ و فایل دیجیتالی اهدایی است.

مهدی حسامی افزود: همچنین، نزدیک به ۶ هزار و ۸۰۰ قطعه سند تصویری به صورت فایل دیجیتال و آنالوگ در سال ۹۵ به این مجموعه افزوده شد که بیش از ۵ هزار و ۸۰۰ فایل دیجیتال به صورت اهدایی و افزون بر ۶۴۰ قطعه از طریق خریداری بوده، و بالغ بر ۳۰۰ فایل دیجیتالی نیز از بافت قدیم شهر مشهد، توسط کارشناسان مرکز اسناد آستان قدس رضوی و با همکاری بخش تاریخ شفاهی این مرکز تولید شده است.

وی با بیان اینکه حفظ و نگهداری این اسناد از دغدغه‌های مهم این مرکز است، خاطرنشان ساخت: در این راستا سال گذشته، از اسناد مکتوب این مرکز بیش از ۱۹۳ هزار و ۷۰۰ صفحه، نسخۀ پشتیبان تهیه شده و افزون بر یک هزار و ۵۰۰ برگ نیز مورد مرمّت و آفت‌زدایی قرار گرفته است.

حسامی با بیان اینکه سالانه صدها نفر برای استفاده از اسناد مکتوب و غیر مکتوب، به این مرکز مراجعه می‌کنند، به اسناد دیداری و شنیداری اشاره کرد و گفت: طی سال گذشته، بیش از یک هزار و  ۵۰۰ حلقه سند دیداری و شنیداری به مجموعه اسناد آستان قدس رضوی افزوده شده که از این میان، افزون بر ۲۶۰ ساعت به صورت خریداری و ۳۰۰ حلقه به صورت اهدایی بوده است.

گفتنی است اسناد موجود در این مرکز، دارای تاریخی پانصدساله است و در این میان، اسنادی از دوره افشاریه، قاجاریه و مجموعه‌ای ۶۹ هزارصفحه‌ای از اسناد دوره صفویه وجود دارد که بیشترین اسناد مربوط به دوره صفویه در سطح جهان بوده و به عنوان میراث معنوی یونسکو ثبت جهانی شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.