پرویز سروری رئیس ستاد انتخابات لیست خدمت در نشستی خبری به تشریح آخرین مواضع لیست خدمت پرداخت.

لیست خدمت فنی و کارشناسی است/رد صلاحیت‌ها با عدالت انتخاباتی مغایرت دارد/تلاش می‌کنند با مهندسی انتخابات آرای ما را کاهش دهند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، پرویز سروری رئیس ستاد انتخابات لیست خدمت ساعتی قبل در نشست خبری به تشریح آخرین وضعیت فعالیتی این ستاد  پرداخت.

وی با بیان اینکه در پی انتخابات دوره قبل مجلس شورای اسلامی آسیب شناسی‌هایی مختلفی انجام دادیم، ادامه داد: براین اساس برنامه‌ای شکل گرفت که بتوانیم انتخابات شورای شهر را براساس هم افزایی نیروهای انقلاب شکل دهیم.

رئیس ستاد انتخابات لیست خدمت با بیان اینکه رسیدن به یک لیست واحد سخت و دشوار است، گفت: پس از بررسی‌های لازم به این جمع بندی رسیدیم که لیستی واحد ارائه کنیم نمی‌خواهم ادعا کنم که همه نیروهای انقلابی درا نی فهرست جمع شدند اما بیشتر احزاب و جمعیت های بزرگ و موثر در لیست خدمت حضور دارند و با هدف داشتن لیست واحد فرآیندهای لازم طراحی شده است.

سروری در خصوص انتخاب افراد برای حضور در لیست خدمت گفت: افرادی که برای شورای شهر مناسب بودند رزومه‌هایشان گرفته شد و نهایتا هدفگذاری شد که از همه این افراد شایسته لیستی 63 نفری را برای دستیابی به لیست نهایی 21 نفره آماده کنیم.

وی با تأکید براینکه مدلی را طراحی کردیم که شاید برای نخستین بار در شوراها انجام شده است و آن اینکه مشارکت مردم در سطح محلات را جمع‌بندی این فهرست داشته‌ایم، گفت: ما از همه محلات به نمایندگی از تمام مردم ظرفیت‌سازی کردیم و رزومه این 63 نفر در قالب کتابچه در اختیار آنها قرار گرفت و از این تعداد 21 نفر انتخاب می‌شوند.

 رئیس ستاد انتخابات لیست خدمت ادامه داد: البته پیگیر آن بودیم که علاوه بر انتخابات داخلی نظرسنجی عمومی هم انجام دهیم.

به گفته سروری لیست خدمت در مراحل نهایی است اما نهایی شدن این لیست با مشکلاتی مواجه است که مانع اعلام فهرست نهایی شده است.

سروری با بیان اینکه تلاش داریم شورای شهری را داشته باشیم که سیاسی نباشد و مبتنی بر تخصص‌های مورد نیاز شهر باشد و تلاش شد افراد این لیست افرادی کارشناس و متخصص باشند، گفت: این فهرست نمایندگی تمام نیازهای شهر را بر عهده دارد.

وی تأکید کرد: با اعلام لیست خدمت متقاعد خواهیم شد که لیستی فنی و کارشناسی است.

 رئیس ستاد انتخابات لیست خدمت همچنین تصریح کرد: برای شورای پنجم تلاش داریم با برنامه‌ای مناسب وارد شویم.

سروری با تأکید بر اداره همه حوزه‌های فنی و تخصصی شورای شهر برنامه داریم، گفت: برنامه هایمان را از الان اعلام می‌کنیم که مردم بدانند که برای شهر چه چشم اندازی داریم.

وی همچنین تأکید کرد که به جای فرد محور کردن لیست تلاش کرده‌ایم لیستمان برنامه محور باشد و در این خصوص گفتمان شورای شهر پنجم را تدوین کرده‌ایم و تلاش کرده‌ایم شهر کار را به شهر زندگی تبدیل کنیم.

رئیس ستاد انتخابات لیست خدمت رنگ انتخاب شده برای لیست خدمت را رنگ آبی که نشانگر آسمان آبی و هوای پاک است اعلام کرد.

سروری در خصوص لوگوی انتخاب شده برای لیست خدمت نیز گفت: این لوگو از 4 برگ تشکیل شده است ما مبتنی براینکه شورای شهر اول شورای سیاسی بود و به انحلال کشیده شد برای سه شعبه بعدی یک برگ انتخاب کرده‌ایم و برگ چهارم را نیز به عنوان تجلی ارائه خدمت برای پنجمین شورای شهر تهران انتخاب کرده ایم.

وی شعار مورد نظر برای لیست خدمت را نیز «در خدمت شهرمان هستیم» اعلام کرد.

 رئیس ستاد انتخابات لیست خدمت در ادامه این نشست خبری به موضوع افراد لیست خدمت پرداخت و گفت: یک بی عدالتی انتخاباتی در حال شکل گیری است و این بی عدالتی هیچ گاه در تاریخ انقلاب نبوده است، تصویر آقای حبیب کاشانی را که در جشن پیروزی تیم پرسپولیس حضور پیدا کرده است را صداوسیما از تصاویرش حذف کرده اما دیروز و در روز کارگر که آقای محسن هاشمی در جمع کارگران حضور پیدا کرده است در برنامه های مختلف تصویر وی را پخش کرده است. صداوسیما عدالت را در انتخابات مراعات کند.

سروری همچنین گفت: رئیس‌جمهور و معاون اول ایشان از هواپیما و امکانات دولتی استفاده می کند و درحالی که در سه سال نخست دولت شاهد افتتاحیه های پرتعداد نبودیم حالا شاهد افتتاح تعداد زیادی از پروژه ها توسط ایشان هستیم.

وی تأکید کرد: این یک تخلف انتخاباتی است که شکل می‌گیرد و یک بی عدالتی است کسی که قانون اساسی مبتنی بر بند د ماده 26 قانون انتخابات رد صلاحیت کردند و به او اعلام نمی‌کنند مصداق این التزام به قانون اساسی چه بوده است. دوستان ما در هیئت نظارت توجه کنند که هیئت نظارت جناح‌ها نیستند.

 رئیس ستاد انتخابات لیست خدمت در ادامه به عملکرد خود در قالب هیئت نظارت بر انتخابات شوراهای سوم پرداخت و گفت: در دوره ای که عضو هیئت نظارت شورای سوم بودند افرادی مانند آقای مسجد جامعی و خانم ابتکار رد صلاحیت شده بودند اما ما صلاحیت آنها را تأیید کردیم.

سروری با طرح این سوال که برای بستن لیستمان باید چه کنیم، گفت: افرادی را که عضو نفرات برتر انتخابات دوره چهارم شورای شهر تهران بوده اند رد صلاحیت کرده‌اند. خانمی که با لیست آنها عضو شورا شده چون به گزینه آنها رأی نداده است رد صلاحیت می‌شود.

وی تأکید کرد: ما به قانون تمکین می‌کنیم و آنچه را که قانون بر آن دست بگذارد سمعا و طاعتا رعایت می‌کنیم. اما برخی بی قانونی می‌کنند می‌خواهند تا شب انتخابات تأخیر در تأیید صلاحیت‌ها را طول دهند تا لیست ما تکمیل نشود.

 رئیس ستاد انتخابات لیست خدمت پرسید که چرا مجلس سکوت کرده است؟ چرا ریاست مجلس دخالت نمی‌کند؟ این رد صلاحیت‌ها چه معنی دارد؟ دلایل رد صلاحیت را نمی‌گویند.

سروری با بیان اینکه یکی از مشکلات ما در حال حاضر روی تأیید صلاحیت هاست که هنوز تعیین و تکلیف نشده است گفت: دوستانی که در گذشته به بسیاری مسائل اعتراض داشتند امروزه تمامیت خواه هستند.

وی تأکید کرد: دروغ گویان به بهشت نمی‌روند، راست گویان به بهشت می‌روند.

 رئیس ستاد انتخابات لیست خدمت همچنین با تأکید براینکه رفتار ایشان در شأن رفتار نمایندگان مجلس نیست، گفت: با همه وجودمان به قانون تمکین می‌کنیم. دوستانمان که رد صلاحیت شده‌اند با متنانت رفتار کردند و حتی مصاحبه هم نکردند و ساختارشکنی نکردند. اما درخواستشان این است که تکلیف رد صلاحیت‌ها روشن شود. این موضوع با عدالت انتخاباتی مغایرت دارد.

سروری همچنین از پیگیری انجام شده برای مذاکره با رئیس مجلس شورای اسلامی با حضور جمعی از اعضای شورای شهر تهران خبر داد.

وی در بخش دیگری از این نشست خبری در خصوص برخی افراد که با وجود سابقه محکومیت تأیید صلاحیت شده‌اند، گفت: قانون تصریح دارد که کسانی که محرومیت موثر دارند امکان حضور در عرصه‌های رأی گیری ندارند اما براساس تصریحی که دادستان محترم داشته است در میان تأیید صلاحیت شدگان افرادی را داریم که محکومیت دارند و حتی مدتها در زندان بودند. درحالیکه برخی از افرادی که رد صلاحیت شدند بیشترین تقصیرشان خدمت به مردم بوده است. 

 رئیس ستاد انتخابات لیست خدمت همچنین با ابراز تعجب از تأیید صلاحیت برخی افراد مرتبط با فتنه سال 88  نیز گفت: اگر این باب شود که هر کس رأی نیاورد و تمام فصل الخطاب‌های قانونی را منکر شود، مردم لطمه می‌خورند و با تنش و درگیریهای خیابانی مواجه می‌شوند.

در ادامه این نشست سروری با بیان اینکه یک مهندسی انتخابات شکل می‌گیرد که به نوعی رقیب موثر را در فرازوفرودهای به ظاهر قانونی گرفتار کنند، گفت: می‌خواهند امکان ارائه لیست و فعالیت‌های انتخاباتی را از ما بگیرند و ما از روز آغاز به کار هیئت اجرایی شاهد این روند هستیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در دوره انتخابات گذشته مجلس شورای اسلامی تمامی کاندیداهای تهران از لیست اصلاح طلبان انتخاب شدند و احتمال اینکه در این دوره شورای شهر نیز این موضوع تکرار شود، گفت: اگر شانسی برای انتخابات شوراها نداریم چرا این همه بلا برسرمان می‌آورند. از سوی دگر دقت کنید مردم چه استنباطی از لیست امید که وارد مجلس شد دارند، از زمان قاجاریه بررسی کنید آیا این قدر تهران در مجلس ساکت و بی تأثیر بوده است. چه تعداد نطق و سوال و تذکر از نمایندگان مردم تهران در مجلس داشته‌ایم. مردم سوال می کنند که امیدما کجاست!

 رئیس ستاد انتخابات لیست خدمت همچنین گفت: هنرمندانی که از لیست امید حمایت کرده بودند اعلامیه می‌دهند که از این لیست ناراضی هستند و احساس می‌کنند ورق در حال برگشتن است لذا تلاش می‌کنند با مهندسی انتخابات آرای ما را کاهش دهند.

سروری در خصوص انتخاب شهردار توسط لیست خدمت نیز گفت: در خصوص انتخاب شهردار به اجماع نرسیده‌ام و احتمالا انتخاب شهرداری را به زمان فعالیت شورای پنجم بسپاریم.

وی در خصوص سهمیه بندی احزاب و گروه‌ها از لیست خدمت نیز گفت: با گروه‌ها و مجموعه‌های تأثیرگذار فرآیند را تعریف کرده‌ایم اما مطلقا سهمیه بندی نکردیم و با هیچ حزب و شخصیتی وارد سهمیه بندی نشدیم و شاخص گذاری کردیم و برهمین اساس در آخرین جمع بندی 63 نفر را انتخاب کردیم تا از بین ایشان به لیست نهایی برسیم.

 رئیس ستاد انتخابات لیست خدمت در خصوص سرلیست خدمت نیز گفت: آقای مهندس چمران اگر در لیست ما قرار گیرند حتما سرلیست ما خواهند شد.

سروری در بخش دیگری از این نشست خبری به موضوع بلندمرتبه سازی در تهران پرداخت و گفت: اساسا جزو اختیارات شورای شهر نیست بلکه این موضوع توسط شورای عالی شهرسازی و معماری تعیین می‌شود که در این شورا غلبه صاحبان رأی با دولتی‌هاست و رئیس شورای شهر تهران نیز که در این شورا حضور دارد حق رأی ندارد و از مدیریت شهری تهران تنها فرد صاحب رأی تعلق به شهردار دارد و شهردار هم کاری جز اجرای طرح تفصیلی نمی‌تواند انجام دهد. 

وی تأکید کرد: اگر می‌خواهید در خصوص بلندمرتبه سازی اصلاحی انجام شود باید در قالب شورای عالی شهرسازی مطرح شود و در شورای شهر تهران اقداماتی در این خصوص انجام شده و می‌دانم که موضوع بلندمرتبه سازی مورد اعتراض اعضای شورای شهر بوده و به مدیریت شهری نیز اعلام شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.