۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۷
کد خبر: 525572

ایلام- استان ایلام با ۴۲۰ کیلومتر مرز مشترک با عراق در غربی ترین نقطه ایران قرار دارد و علرغم برخورداری از مواهب طبیعی از بسیاری از امکانات و زیرساختهای لازم محروم است.

ایلام؛ چشم انتظار توسعه و پیشرفت

به گزارش قدس آنلاین، استان ایلام علیرغم وجود ظرفیت های متعدد توسعه و پیشرفت و موقعیت استراتژیک از بسیاری امکانات محروم است و موضوعاتی همچون بیکاری، معضلات زیست محیطی، نبود فضاهای آموزشی مناسب و همچنین عدم برخورداری از امکانات و زیرساختهای ارتباطی این استان را با مشکلات جدی مواجه کرده است.

مدارس عشایری؛ کانکسی و چادری

زندگی عشایری ایجاب می کند مدارس عشایری در استان ایلام هم برای دانش آموزان عشایر این منطقه و هم عشایر کوچرو مهمان که دسترسی به مدرسه ندارند، برپا شود. چندی پیش مهرانگیز جلیلیان؛ معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان ایلام  از وجود ۸۴ مدرسه بصورت چادری و کانکس برای تحصیلی دانش آموزان عشایری در استان ایلام خبر داد و گفت: این دانش آموزان بصورت ثابت، نیمه ثابت و سیار زیر پوشش آموزش های تحصیلی در مقطع ابتدایی این اداره کل قرار گرفته اند.
این مسئول آموزش و پرورش استان ایلام همچنین عمده آمار دانش آموزان عشایری استان ایلام را مربوط به مناطق هلیلان، مهران، دهلران و ملکشاهی دانست و افزود: به منظور پوشش تحصیلی هر چه بیشتر دانش آموزان لازم التعلیم(مقطع ابتدایی) عشایر با هماهنگی وزارت آموزش و پرورش در مناطق صعب العبور و یا اماکن عشایری با وجود حتی ۲ دانش آموز، از طریق پرداخت اضافه کاری به فرهنگیان سعی شده تا این افراد زیر پوشش قرار گیرند.
ستار حسنی؛ دارای مدرک کارشناسی آموزش ابتدایی، با ۲۹ سال سابقه  خدمت که هم اکنون در مدرسه عشایری شهید آقایی روستای  گیلانه مشغول به تدریس است می گوید: طول دوران خدمتم در آموزش پرورش در مدارس زیادی مشغول به تدریس بودم اما طی سه سال گذشته که در این مدرسه حضور دارم معنای واقعی معلم بودن را احساس کردم .

حسنی به مسافتی که برای رسیدن به مدرسه طی می کند اشاره کرده و می گوید: حدود ۳۲کیلومتر از مسیر را با خودروی شخصی و مابقی که حدود ۶کیلومترمی باشد و صعب العبور است را پیاده طی  می کنم .


تحصیل کرده های بیکار در ایلام

 ​ موج بیکاری و بحران اشتغال باعث شده است که بسیاری از جوانان پس از تحصیل در مدارج عالی نتوانند در استان خود مشغول به کار شوند و متأسفانه گاهی شاهد مهاجرت جوانان تحصیل کرده‌ای هستیم که در استان‌های بزرگ مشغول به کارگری می‌شوند و نتیجه سال‌ها تحصیل و تلاش خود را باید در جایگاه‌هایی بگذرانند که مستحق آن نیستند.

نماینده مردم دهلران، آبدانان، دره شهر و بدره در مجلس شورای اسلامی در این باره می گوید: در جامعه جوان ایلام، تحصیل کرده های دانشگاهی، بیشترین قشر بیکار جامعه هستند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر جمعیت فعال ۲۵ میلیون نفری در کشور داریم که ۱۲ و نیم درصد آن بیکار هستند گفت: درصد بیکاری در بین جوانان تحصیل کرده بیشتر از سایر اقشار جامعه است و ساختار کار در جامعه متناسب قشر جوان و تحصیلکرده نیست و این قشر بیش از دیگران تحت فشار هستند. بانک های استان ایلام هم اکنون ۵۴۰ هزار میلیارد تومان سرمایه دارند اما این میزان سرمایه نتوانسته است به صورت سیال و روان به ایجاد اشتغال در استان کمک کند.

ریزگردها مهمان ناخوانده ایلام

امروزه ریزگردها موجب شیوع بیماری‌های فراوانی شده و مهاجرت‌ها را تشدید کرده وعلاوه بر اینکه بر سلامت جسمی و روحی مردم تاثیر بسزایی دارد موجب بروز خسارت های سنگینی بر زیر بخش های کشاورزی و صنعت نیز می شود.
در این میان مردم را باید تاثیر پذیرترین افراد در هنگام بروز ریزگردها دانست که عدم آگاهی و اطلاع رسانی ناکافی همیشه اثرات این معضل را برای مردم دو چندان کرده است.

مسئولان استانی نبود اعتبار را دلیل نبود برنامه برای مهار و مقابله با گرد و غبار دانسته و معتقدند دولت باید برای حل مساله ریزگردها ردیف بودجه مشخص و ویژه در نظر بگیرد و یا اینکه درصد تعیین شده ای از سایر اعتبارات را به این مساله اختصاص دهد.

در این زمینه، محمدرضا مروارید  استاندار ایلام معتقد است که ضمن اجرای طرح های مشترک با کشور عراق در موضوع ریزگردها، باید تجهیزات شبکه های توزیع برق استان به روز و بهسازی و تا حد امکان در برابر حوادثی چون ریزگردها ایمن شوند ضمن اینکه نوسازی تجهیزات فرودگاهی و اداره کل هواشناسی نیز باید انجام شود و اعتبار مناسب برای خرید امکانات و تجهیزات مورد نیاز به هواشناسی اختصاص یابد و برای حل موضوع ریزگردها درصدی از بودجه های استانی و حتی ملی باید به برنامه های مرتبط با مهار و مقابله با گرد و غبار و معضل های آن تخصیص داده شود.
 


بحران زیست محیطی در جنگلهای بلوط
در ایران بلوط مهمترین و فراوانترین گونه‌ی درختی موجود در غرب کشور، به ویژه در منطقه زاگرس محسوب می‌شود. جنگل‌های بلوط منطقه زاگرس از منتهی الیه شمال غربی ایران آغاز و سپس غرب کشور یعنی؛ استان های ایلام و لرستان و جنوب غرب ایران یعنی؛ استان های کهگیلویه و بویراحمد و فارس را طی می‌کند. سلسه جبال زاگرس، وسیع‌ترین و اصلی‌ترین رویشگاه گونه‌های مختلف بلوط در ایران بوده و به همین دلیل این منطقه از اهمیت بسیار ویژه‌ای برخوردار است.

ایلام را بخاطر اینکه کهن‌سال‌ترین جنگل‌های بلوط جهان را در خود جای داده با نام موزه درختان بلوط دنیا می شناسند، اما متأسفانه بیش از ۶۰ درصد خشکیدگی بلوط های منطقه زاگرس در ایلام اتفاق افتاده است.
بر اساس آخرین آمار و بررسی های صورت گرفته در استان های زاگرس نشین کشور بالغ بر ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار از سطح جنگل های زاگرس تاکنون بر اثر بیماری زوال بلوط خشکیده، یا در معرض خشکیدگی است. این سطح خشکیدگی عمدتا در استان های ایلام، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، کرمانشاه، فارس، چهارمحال و بختیاری و خوزستان پراکنش یافته، به طوری که ایلام ۶۴۱ هزار هکتار از این سطح خشکیدگی را به خود اختصاص داده و دارای شرایط بحرانی در این زمینه و چالش زیست محیطی است.
ایلام را بخاطر اینکه کهن‌سال‌ترین جنگل‌های بلوط جهان را در خود جای داده با نام موزه درختان بلوط دنیا می شناسند، اما متأسفانه بیش از ۶۰ درصد خشکیدگی بلوط های منطقه زاگرس در ایلام اتفاق افتاده است. با این پیشینه تاریخی و به دلیل اینکه درختان جنگلی بلوط، بازدارنده ترین عوامل سیل در استان به شمار می روند توجه به این درختان و اجرای طرحهای احیاء و آبخیزداری از اهمیت بالایی برخوردار است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.