گروه جامعه:فناوری در همه عرصه‌های زندگی مردم قرن ۲۱ نفوذ کرده است؛ بنابراین فرقی نمی‌کند در چه عرصه‌ای مشغول به فعالیت هستید یا وارد کدام دوره سنی از زندگی خود شده‌اید، در هر صورت با کمک فناوری می‌توانید کار خود را سریع‌تر و بهتر پیش ببرید.

فناوری در خدمت پاکبانان شهری

رها واعظی: ابعاد فناوری برای استفاده در خدمات شهری روز به روز گسترده‌تر می‌شود و این موضوعی نیست که بتوان آن را نادیده گرفت؛ زیرا استفاده از فناوری‌های مختلف در خدمات شهری علاوه بر اینکه باعث بهبود خدمت رسانی به مردم یک شهر می‌شود، می‌تواند به سریع‌تر و آسان‌تر پیش رفتن وظایف خدمت رسانان شهری نیز کمک کند.

در بین خدمت رسانان شهری، هر روز پاکبانان زحمت زیادی را به دوش می‌کشند و مسئولیت سنگینی بر عهده دارند، هر چند شاید این موضوع کمتر به چشم ما بیاید، اما نمی‌توان نقش مؤثر آن‌ها را در پاکیزگی و سلامت شهرها نادیده گرفت.

در بیشتر کشورهای پیشرفته، فناوری از کمک به قشر مشغول در کار پاکبانی نیز غافل نمانده است و از مدت‌ها قبل، توسعه دهندگان و طراحان فناوری، برای ساخت فناوری‌های مرتبط با این شغل سخت و مهم اقدام کرده‌اند.

فناوری ماشین‌های تمیزکننده

از سال‌ها قبل، بشر برای توسعه خودروهایی که همه جا را تمیز کنند، تلاش کرده است. ماشین‌های چمن زن و خودروهای برف روب، نخستین قدم بشر برای آسان‌تر شدن تمیز کردن خیابان‌ها و معابر بودند. پس از آن، کم کم و به مرور زمان، ماشین‌ها و خودروهای مرتبط با این موضوع توسعه پیدا کردند، تا جایی که دیگر ماشین‌های چمن زن، چمن‌های خرد شده را درون خود نگه می‌داشتند و خرده‌های چمن را به اطراف نمی‌پاشیدند.

پس از آن، بشر به فکر توسعه فناوری این ماشین‌ها و خودروها در ابعاد وسیع‌تری افتاد. بتدریج ماشین‌های جدول شور، ماشین‌های تمیز کننده آسفالت، ماشین‌های جمع کننده برگ‌های معابر با استفاده از باد و سایر موارد مشابه به جمع این ماشین‌ها اضافه شدند.

سطل زباله‌های هوشمند، توجه مردم بسیاری، بخصوص کودکان را به خود جلب می‌کنند، بنابراین دیگر پاکبانان با زباله‌های تولیدی مردم که از سر بی‌حوصلگی در گوشه و کنار شهر ریخته می‌شود، مواجه نخواهند شد و این موضوع کمک بزرگی به آن‌ها می‌کند.به این ترتیب، کار پاکبانان بسیار آسان‌تر شد و دیگر نیازی نبود که برای جارو کردن برگ هایی که در پاییز بر روی زمین ریخته می‌شود، ساعت‌ها دست به جارو باشند یا در زمانی که کف معابر ماده چسبنده یا روغنی ریخته است، برای تمیز کردنش ساعت‌ها وقت بگذارند.

حتی برای زباله نیز، ماشین هایی ساخته شد که به صورت روباتیک قادر به بلند کردن سطل‌های بزرگ زباله، خالی کردنشان و بازگرداندن آن‌ها سر جای اولشان بود.

سطل زباله‌های هوشمند

در کشورهای اروپایی، بتازگی از سطل زباله‌های هوشمندی در سطح شهر بهره گرفته‌اند که کاملاً هوشمند هستند. درِ این سطل‌ها به صورت اتوماتیک باز و بسته می‌شود. این سطل‌ها دارای سیستم بوزُدا و قابلیت کاهش حجم زباله‌ها هستند. همچنین مجهز به وای فای رایگان می‌باشند و کسانی که هنگام خوردن یک خوراکی در نزدیکی این سطل‌ها بنشینند، می‌توانند از اینترنت رایگان آن‌ها استفاده کنند!

سطل‌های زباله هوشمند همچنین دارای صفحات دیجیتالی هستند که قابلیت نمایش پیام و تبلیغات مختلف را دارا می‌باشند.سطل‌ها همچنین قادر به تفکیک زباله‌های‌تر و خشک در همان مبدأ می‌باشند و به همین دلیل کمک زیادی به محیط زیست می‌کنند.

سطل زباله‌های هوشمند، توجه مردم بسیاری، بخصوص کودکان را به خود جلب می‌کنند، بنابراین دیگر پاکبانان با زباله‌های تولیدی مردم که از سر بی‌حوصلگی در گوشه و کنار شهر ریخته می‌شود، مواجه نخواهند شد و این موضوع کمک بزرگی به آن‌ها می‌کند.

 پیش‌نیاز استفاده از فناوری

فناوری در هر شرایطی می‌تواند یار خوبی برای انسان به حساب آید، البته نباید فراموش کرد که قدم گذاشتن در هر راه تازه‌ای نیازمند یادگیری دانش و اطلاعات صحیح مربوط به آن راه و روش است و فناوری نیز در هر زمینه‌ای، نیازمند فراگیری صحیح، پیش از استفاده است. هر چند که فناوری در هر صنعتی، ممکن است معضلاتی نیز ایجاد کند، اما تا کنون فواید آن بیش از مضراتش بوده و همین موضوع بهانه خوبی است تا ما نیز از پیشرفت آن استقبال کنیم.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.