۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۷
کد خبر: 527479

گروه جامعه:اهمیت فعالیت‌های داوطلبانه و توجه به مسئولیت اجتماعی تا به آنجا رسیده است که حالا در طراحی اپلیکیشن‌های مختلف می‌توان به ایده هایی که فعالیت داوطلبانه را ترویج می‌کند، توجه نمود. «چشمان من باش» (Be My Eyes) یکی از این اپلیکیشن‌هاست که با کمک داوطلبان اداره می‌شود.

اسما روانخواه:  در اپلیکیشن(Be My Eyes) پس از درخواست شخص نابینا، فردی داوطلب به صورت آنلاین و با تماس ویدئویی به کمک فرد دارای معلولیت می‌آید تا کارهای روزمره را برای او آسان‌تر کند. برای مثال داوطلبان کمک می‌کنند نابینایان در مناطق جدید و ناشناخته با اطمینان بیش‌تری رفت و آمد کنند، تاریخ مصرف مواد غذایی را برای آن‌ها می‌خوانند، محیط را برای آن‌ها توصیف می‌کنند، در شمردن پول به آن‌ها کمک می‌کنند و...

این اپلیکیشن تا کنون با استقبال زیادی از سوی نابینایان و داوطلبان روبه‌رو شده است. ۳۵ هزار نابینا عضو این اپلیکیشن‌ شده‌اند و ۴۹۳ هزار داوطلب هم برای کمک به آن‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند؛ همچنین ۲۱۵ هزار مورد کمک به وسیله این نرم‌افزار به ثبت رسیده است. علاوه بر نمونه‌های بین‌المللی، فعالان حوزه حمایت از معلولان در کشورهای مختلف، اپلیکیشن‌هایی هم به صورت محلی و داخلی تولید کرده‌اند. در ایران هم اپلیکیشن‌هایی برای افراد دارای معلولیت ساخته شده است. اپلیکیشن «کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت» یکی از آن‌هاست که پایگاه اینترنتی معلولان ایران (شمعدانی) ارائه کرده است. به گفته محمدرضا دشتی، مدیر این پایگاه «اپلیکیشن کنوانسیون بین‌المللی حقوق افراد دارای معلولیت نرم‌افزاری کاربردی است که در آن علاوه بر آوردن متن فارسی و انگلیسی کنوانسیون و پروتکل الحاقی، بخش «شما و کنوانسیون» برای پاسخگویی به پرسش‌های حقوقی درباره کنوانسیون توسط کارشناسان حقوقی و بخش «در راه تغییر نگرش» برای تشویق و کمک به آگاه‌سازی و تغییر نگرش هم‌وطنان در نظر گرفته شده است». این اپلیکیشن برای گوشی‌های دارای سیستم اندروید و IOS طراحی و ساخته شده است و محتوای نسخه‌های بعدی این نرم افزار موبایلی با افزودن قوانین حوزه معلولیت و بخش تصاویر مرتبط با اجرای کنوانسیون به صورت جامع‌تر با جزییات بیشتری منتشر خواهد شد. نقطه قوت این اپلیکیشن، ارائه ساده و کاربردی یکی از مهم‌ترین پیمان‌نامه‌های بین‌المللی در خصوص حقوق افراد دارای معلولیت است. هر کسی می‌تواند با استفاده از این اپلیکیشن در مورد این حقوق، آگاهی بیشتری به دست آورد.

بر اساس آمارهای رسمی ۱۱ میلیون از جمعیت ایران را افراد دارای معلولیت تشکیل می‌دهند. افرادی که اگر به حقوق خود آگاه باشند و از قوانین مرتبط با خود خبر داشته باشند، هم می‌توانند از امکانات موجود بهره بیش‌تری ببرند و هم امکان ضایع شدن حقوقشان کم‌تر می‌شود.

علاوه بر این اپلیکیشن، «شمعدانی» اپلیکیشن دیگری را هم با نام «ورزش افراد دارای معلولیت»، ارائه کرده است. این اپلیکیشن به سه پرسش اساسی معلولان و جانبازان پاسخ می‌دهد: برای ورزش کجا برم؟ چه ورزشی انجام بدم؟ چه‌طوری ورزش کنم؟

این نرم‌افزار با هدف ترویج ورزش همگانی و اطلاع‌رسانی درباره آخرین رویدادهای ورزشی به همت پایگاه اینترنتی معلولان ایران (شمعدانی) منتشر شده است.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.