۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۲
کد خبر: 527592

مشهد دومین کلانشهر مذهبی جهان و پایتخت فرهنگی جهان اسلام، امروز با غول ترافیک دست و پنجه نرم می‌کند که از جمله دلایل آن می‌توان به نامناسب بودن برخی معابر، رعایت نکردن قوانین توسط رانندگان، از رده خارج نکردن برخی خودروهای فرسوده و تردد بیش از اندازه خودروهای تک سرنشین اشاره کرد.

جولان غول ترافیک در مشهد

رضا طلب: شهری که باید در افق ۱۴۰۴ پذیرای ۴۰ میلیون زائر مشتاق باشد، امروز در زمینه ابتدایی ترین مسائل شهری مشکل دارد و اینکه چگونه می‌تواند، پذیرای این تعداد زائر باشد، پرسشی است که تاکنون پاسخی برای آن پیدا نشده است.
در کلانشهر مشهد تردد خودروهای تک سرنشین بسیار زیاد است و تردد این خودروها فقط تشدید کننده ترافیک نیست، بلکه آلودگی‌های زیست‌محیطی، صوتی و افزایش حرارت محیطی را نیز به همراه دارد در حالی که با گسترش فضاهای مجازی و پیدایش شهر الکترونیک، می‌توان بسیاری از کارها را بدون انجام سفرهای درون شهری انجام داد.
یکی از شهروندان با اشاره به وضعیت نامناسب حمل و نقل عمومی در کلانشهر مشهد می‌گوید: متأسفانه اتوبوس‌ها در همه ساعات روز شلوغ هستند.
وی با بیان اینکه در هنگام تردد با خودروی شخصی هر چقدر هم در ترافیک بمانیم باز هم نسبت به استفاده‌ کنندگان از اتوبوس زودتر به مقصد می‌رسیم، می‌افزاید: این در حالی است که مسئولان همیشه شعار پرهیز از تک سرنشینی را به مردم می‌دهند، اما خودشان هم به این موضوع پایبند نیستند.
محمد موسوی درادامه می‌افزاید: استفاده از خودروهای شخصی از همه جهات به صرفه‌تر از تاکسی است و تا زمانی که سامانه حمل‌ونقل همگانی درستی نداشته باشیم، همه افرادی که خودرو شخصی دارند به استفاده از ناوگان حمل‌ونقل عمومی روی نخواهند آورد.
مدیر روابط عمومی معاونت حمل و نقل عمومی و ترافیک شهر مشهد هم در گفت‌وگو با قدس می‌گوید: طبق آمار و بررسی‌های انجام شده توسط سازمان ترافیک در معابر اصلی شهر مشهد ۴۰ تا ۶۰‌درصد از خودروها به‌صورت تک سرنشین‌ تردد می‌کنند.
مجید بخت آزما می‌افزاید: از طرفی در حالی که خطوط ریلی در فاصله کمتر از ۶ دقیقه در محدوده‌هایی همچون بلوار وکیل آباد، ملک‌آباد، فلسطین، احمد آباد، هاشمیه و تقی آباد خدمت رسانی می‌کنند، اما اکثر اوقات این محدوده‌ها با ترافیک شدیدی همراه هستند.
به گفته وی متأسفانه مشکل شهر مشهد درحوزه حمل ونقل از وجود یک قانون پیشگیرانه ناشی شده به گونه‌ای که شهروندان و زائران در هر ساعتی از روز با هر وسیله نقلیه‌ای که تمایل داشته باشند می‌توانند به هر نقطه‌ای از شهر بدون هیچ محدودیت و ممنوعیتی تردد کنند.
وی با بیان اینکه در بعضی از خانواده‌ها هر عضو خانواده دارای یک خودرو است و به صورت جداگانه در سطح شهر تردد می‌کنند، اظهار می‌دارد: حدود یک میلیون خودرو هم اکنون در شهر مشهد وجود دارد و بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ خودرو هم در روز طبق آمار در مشهد پلاک‌گذاری و وارد چرخه حمل ونقل می‌شوند، درحالی که معابر شهر، اصلاً متناسب با این آمار افزایش پیدا نمی کنند.
بخت آزما تصریح می‌کند: متأسفانه استفاده از خودروهای شخصی در کلانشهرهایی همچون مشهد ارزان قیمت است. اگرچه در حوزه حمل ونقل عمومی در شهر مقدس مشهد، ۱۸۰۰واحد اتوبوس و مینی بوس روزانه یک میلیون مسافر و ۱۳ هزار و ۲۷۴ دستگاه تاکسی یک میلیون و۲۰۰هزار نفر را جابه جا می‌کنند و نیز ۱۸۰هزار نفر از طریق قطار شهری در شهر مشهد جابه‌جا می‌شوند، اما تک سرنشینی که مرگ خاموش زیست محیطی را تسهیل می‌کند و افراد زیادی را با بیماری‌های ریوی روبه‌رو می‌سازد، همچنان رواج دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.