گروه جامعه:مشکلات و ضعف‌های صنعت خودرو از یک سو و آلودگی هوای کلان شهرها و بیماری‌های ناشی از آن از طرف دیگر تهدیدهای بزرگی هستند که به مذاق هیچکس خوش نمی‌آید. خودروها در بحث آلودگی هوا، حکم چوب دو سر طلا را دارند. از یک طرف استفاده نادرست و از طرف دیگر کیفیت پایین خودروهایی که تنها به پشتوانه تقاضاهای مردم وارد شاهرگ شهری می‌شوند، نفس کشیدن را دشوار کرده‌اند.

دولت توان کنترل‌های زیست محیطی را ندارد

مریم احمدی شیروان: دکتر علی یوسفی، استاد دانشگاه و جامعه شناس شهری به خبرنگار ما می‌گوید: ضعف در سیستم حمل و نقل عمومی و راحتی استفاده از وسایل نقلیه شخصی سبب شده است که افراد جامعه، ترجیح بدهند از وسیله نقلیه شخصی استفاده کنند.

زیر ساخت های لازم را نداریم

وی می‌افزاید: اگر حمل و نقل و عمومی در حد کفایت و در دسترس عموم باشد و تردد بوسیله وسایل نقلیه عمومی وقت کمتر و آسایش بیشتری برای افراد جامعه ایجاد کند، بطور طبیعی میل به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی افزایش پیدا می‌کند. یوسفی به آخرین تحقیقات انجام شده در این زمینه اشاره کرده و می‌گوید: بر اساس نتایج آخرین تحقیقات عامل اصلی ۷۰درصد آلودگی هوا، خودرو سواران هستند که بسیاری از آن ها تک سرنشین می‌باشند. البته خودروهای عمومی فرسوده نیز سهم زیادی در این آلودگی‌ها دارند.

این جامعه شناس شهری توضیح می‌دهد: اگر بخواهیم تمایل مردم برای استفاده از وسایل نقلیه عمومی افزایش پیدا کند، علاوه بر آماده سازی زیرساخت و آسان شدن دسترسی، باید هزینه استفاده از وسایل شخصی هم افزایش پیدا کند. بحث کنترل بهداشتی و کنترل های زیست محیطی در کنار خصوصیات سازه‌ای و طراحی خودروهای شخصی و یا خارج کردن خودروهای فرسوده از مدار، عمدتاً دست دولت بوده و دولت وظیفه کنترل آن ها را دارد، اما گویا دولت توان این کار را ندارد.

دکتر یوسفی در ادامه به فرهنگ استفاده از خودرو اشاره کرده و بیان می‌کند: فرهنگ رانندگی و خودرو سواری از نظر اجتماعی در کشور ما دچار ایراد و انتقاد است و بخشی از مشکل استفاده بی‌رویه از خودرو به فرهنگ جامعه مرتبط است که به همین منظور باید آموزش‌های عمومی افزایش پیدا کرده، نهادها، رسانه‌ها و مجموعه‌های اثرگذار فرهنگی تقویت شده و نظارت و کنترل شدیدتری اعمال شود تا افراد از وسیله شخصی درست و در چارچوب های خاصی استفاده کنند.

خودروسازان تمایلی به تولید خودروهای کم مصرف ندارند

دکتر کمال الدین ناصری، رئیس دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست نیز با تاکید بر اینکه مهمترین منابع آلاینده کلان شهرها، خودروها هستند به خبرنگار ما می‌گوید: علت بروز این مشکل ادامه‌دار، متناقض بودن سیاست‌های ما است. چرا که از یک سو مایلیم جزو تولیدکنندگان برتر دنیا باشیم و از دیگر سو می‌خواهیم آلودگی هوا نداشته باشیم. اینها صدای واحدی نیست که از بخش‌های صنعت و محیط زیست کشور به گوش می‌رسد. از طرفی خودروهایی تولید می‌کنیم از نظر مصرف سوخت و میزان آلایندگی با استانداردهای جهانی فاصله دارد.

با اطمینان اعلام می‌کنیم که نقش عوامل محیطی از جمله آلودگی هوا، مانند شیوه زندگی ناسالم سبب بروز سرطان در میان افراد جامعه می‌شود. استادیار گروه آموزشی مرتع و آبخیزداری دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست در ادامه عنوان می‌کند: بنا به دلایلی که بر همه پوشیده است، خودروسازان ما تمایل به تولید خودروهای کم مصرف و کوچک ندارند. او می‌گوید: همه می‌دانیم یکی از معضلات ترافیک و آلودگی هوای کلان شهرها، ماشین‌های تک سرنشین هستند، اما با این حال خودروسازان ما به سمت تولید خودروهای کوچک یک نفره یا دونفره نرفته‌اند و همچنان ماشین‌های بزرگ خانوادگی، با مصرف سوخت و آلایندگی زیاد تولید می‌کنند. ماشین‌هایی مشابه آنچه در کشورهای اروپایی تولید و استقبال شد.

دکتر ناصری با اعلام اینکه سیستم‌های حمل و نقل عمومی ما کارآیی لازم را ندارند، توضیح می‌دهد: حالا که به دلیل مسائل فرهنگی و آماده نبودن بستر استفاده راحت از وسایل نقلیه عمومی، مردم تمایل به استفاده از ماشین دارند، باید خودروهای کوچک که حداقل میزان مصرف و حداقل میزان آلودگی را دارد تولید شود.

این کارشناس محیط زیست در پایان یادآور می‌شود: تا زمانی که استفاده از خودروهای شخصی و سوخت آن ها در کشور ارزان باشد، مردم تمایلی به کمتر استفاده کردن نخواهند داشت و هر روز از روز قبل آلودگی و بیماری‌های ناشی از آن مانند انواع سرطان ها را بیشتر در جامعه خواهیم دید.

امروز خرید خودرو، فردا ابتلا به سرطان

دکتر مطلق رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت نیز با تایید افزایش سرطان‌ها به خاطر آلودگی‌های ناشی از افزایش خودروها می‌گوید: آلودگی هوا یکی از عوامل سرطان است و امروزه ماشین‌ها را از بزرگترین آلاینده‌های شهری می‌دانیم.

وی میزان این آلایندگی را با کیفیت ماشین‌ها مرتبط دانسته و تاکید می‌کند قطعاً بالا بودن استاندارد ماشین‌ها، از این آلایندگی می‌کاهد.

رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت خاطر نشان می‌کند: اطلاعات دقیقی از درصد سرطان‌های کشور که بخاطر آلودگی هوا بوجود آمده باشد نداریم، اما با اطمینان اعلام می‌کنیم که نقش عوامل محیطی از جمله آلودگی هوا، مانند شیوه زندگی ناسالم سبب بروز سرطان در میان افراد جامعه می‌شود.

از استانداردهای روز دنیا فاصله داریم

فرید زاوه کارشناس خودرو نیز با بیان اینکه اکنون دوازدهمین تولید کننده ماشین در دنیا هستیم بیان می‌کند: تا زمانی که در کشور تقاضا وجود داشته باشد نمی‌توان تولید و عرضه ماشین را محدود کرد. چرا که محدود کردن آن به بهانه ترافیک، آلودگی،اشباع شدن ظرفیت خیابان‌ها و... باعث اثرات سوء اقتصادی، گرانی و بازار سیاه می‌شود.

این مدرس دانشگاه در ادامه می‌افزاید: ماشین‌های تولید داخل کشور در حوزه آلایندگی با استانداردهای ملی تطابق دارند و اکنون مطابق با استانداردهای یورو ۴ سنجیده می‌شوند. البته قبول داریم که از استانداردهای روز دنیا عقب‌تر هستیم، چرا که استانداردهای مورد تایید سایر کشورها یورو ۶ است. متاسفانه ما سوختی استاندارد در کشور نداریم.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.