درحالی‌که پنج رودخانه پر آب کشور در خوزستان جریان دارند، خوزستانی‌ها همچنان مجبور هستند برای تأمین آب شرب خود دست به دامان فروشندگان دوره‌گرد شوند که کلی مشکلات بهداشتی را با خود یدک می‌کشند.

هیچ شهری در کشور نیست که با مسائل و مشکلات فاضلاب و آب شرب روبرو نباشد/ بیش از ۷۰ درصد روستاهای استان خوزستان فاقد آب شرب لوله کشی هستند

اختصاصی قدس آنلاین-  آب به‌عنوان مهم‌ترین نیاز حیات بشر، امروزه نه‌ تنها در عرصه زیست موجودات زنده نقش اصلی را دارد، بلکه به‌عنوان عاملی حیاتی در تعاملات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی ایفای نقش می‌کند.

تحقیقات و پژوهش‌های مربوط به حوزه آب از جمله بهره‌برداری، نگهداری، بهداشت و انتقال آب از مهم‌ترین دغدغه‌های علمی روز دنیا هستند.

در سالهای اخیر رشد جمعیت و توسعه صنعتی همراه آن و استفاده از کودهای مختلف در کشاورزی باعث شده که آب‌های زیرزمینی هر روزه با مواد شیمیایی جدیدی آلوده شوند و به ‌مرور زمان از کیفیت آنها کاسته شود.

جواد کاظمی نسب؛ نماینده مردم اهواز، حمیدیه، کارون و باوی در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار قدس آنلاین اظهار داشت: یکی از مشکلات و بحران های استان خوزستان، موضوع تامین آب شرب، کشاورزی، رفع مشکلات بهداشتی و سلامتی شهروندان است.

وی با بیان اینکه موضوع کیفیت آب برای همگان تبدیل به یک دغدغه جدی شده است، افزود: تمام پساب‌های صنعتی و کشاورزی که به رودخانه واریز و در نهایت  به سمت  پایین دست منتقل می شوند سبب کاهش کیفیت آب شرب و کشاورزی شهرستان‌های پایین دست می‌شود.

نماینده مردم اهواز تصریح‌کرد: دلیل اصلی کمبود آب و کاهش کیفیت در خوزستان انتقال آب از سرچشمه‌ها  است زیرا کاهش آب سبب می‌شود که رودخانه قدرت خودپالایندگی را از دست بدهد و در نتیجه کیفیت آب برای شرب و کشاورزی کاهش یابد.

کاظمی نسب عنوان‌کرد: انتقال آب علاوه بر اینکه مشکلات کشاورزی استان را بیشتر می‌کند مشکلات سلامتی شهروندان خوزستان را نیز مورد تهدید جدی قرار داده است.

وی با اشاره به اینکه وضعیت آب شرب استان خوزستان به خصوص در تابستان و هوای گرم، بسیار بحرانی است، ادامه داد: پس از گذشت بیش از ۳۷ سال از انقلاب اسلامی، بیش از ۷۰ درصد روستاهای استان خوزستان از آب لوله کشی جهت شرب بی بهره اند و نیاز به توجه خاص دارد.

نماینده مردم اهواز گفت: افزایش گرما و شبکه های فرسوده آبرسانی در بعضی روستاها مشکلات متعددی را بوجود آورده است.

کاظمی نسب با بیان اینکه استان خوزستان پنج رودخانه جاری دارد و از نظر آب‌های جاری و رودخانه رتبه یک کشور را دارد، اذعان کرد: با وجود این رودخانه های بزرگ اما مردم استان خوزستان آب مورد نیاز خود را به راحتی به دست نمی آورند.

وی اعلام کرد: خشکسالی های اخیر باعث شده است که بیشتر روستاهای استان خوزستان با  مشکلات عدیده ای روبرو شوند؛ با این وجود نیاز به صدور مجوز جهت کشت تابستانه است تا بتواند خسارات های به وجود آمده را جبران کند

نماینده مردم اهواز توضیح داد: هیچ شهری را نمی توان یافت که امروزه با مسائل و مشکلات فاضلاب و آب شرب روبرو نباشد به همین جهت دولت باید همت ویژه ای را به خرج دهد تا مسئله فاضلاب به طور کل مرتفع شود و اینها موضوع هایی است که فکر مردم را مشغول کرده است.

کاظمی نسب، با اشاره به اینکه استان خوزستان می تواند اقتصاد کشور را تامین کند، یاد آور شود: این استان دارای منابع عظیم کشاورزی است که می تواند پاسخگوی تمام نیازمندی های کشور باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.