مشهد- به دنبال شیوع بیماری تب کریمه کنگو در کشور، خطر این بیماری در مشهد از بیخ گوش دو نفر گذشت.

«تب کریمه کنگو»  مشهد را تهدید می‌کند

هنگامه طاهری:  دو نفری که یکی از آن‌ها به گفته معاون سلامت دامپزشکی استان اهل یکی از روستاهای باخرز بوده و به خاطر مصرف جگر نیمه پخته با ذبح غیر بهداشتی مبتلا شده بود.

اما خوشبختانه رئیس گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت خراسان رضوی اعلام کرد: هر دو نفر این بیماران پس از درمان با شرایط جسمانی مناسب از بیمارستان مرخص شده‌اند.

ردپای شبکه‌های اجتماعی در بزرگنمایی تب کریمه کنگو

دکتر زهرا نهبندانی با بیان اینکه مردم تحت تأثیر مطالب منتشر شده در فضای مجازی نگران نشوند، اظهار داشت: بیماری تب کریمه کنگو در سطح خراسان رضوی تحت کنترل است و مهم‌ترین راه پیشگیری از این بیماری اجتناب از ذبح دام در شرایط غیر بهداشتی است.

وی ماه‌های اردیبهشت و خرداد تا اواسط تابستان را زمان فعالیت «کنه هیالوما» عنوان کرد و اظهار داشت: شهروندان به منظور پیشگیری از این بیماری از خرید و ذبح دام در منازل بویژه در حاشیه شهر خودداری کنند.

دکتر زهرا نهبندانی با بیان اینکه بررسی‌های اپیدمیولوژیک بیماری CCHF یا تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در سال‌های گذشته در ایران نشانگر وقوع بیماری همزمان با افزایش دما و فصل فعالیت «کنه هیالوما» در نقاط مختلف کشور است، خاطر نشان کرد: بر اساس اعلام مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت در فروردین سال جاری طغیان یا بروز خارج از انتظار این بیماری در یکی از استان‌های مرزی کشور رخ داده است.

وی تأکید کرد: در پی اعلام طغیان، اقدام‌های لازم در پیشگیری از شیوع آلودگی دام‌ها و ورود دام غیر مجاز توسط دامپزشکی و مراجع ذی‌ربط تشدید شد.

رئیس گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت خراسان رضوی افزود: همچنین در زمینه پیشگیری از بروز بیماری در انسان با تشدید نظام مراقبت بیماری CCHF نیز آموزش و مکاتبات لازم، ابلاغ مجدد دستورعمل‌ها و تأکید بررعایت احتیاطات استانداردتوسط پرسنل بهداشتی درمانی صورت گرفت.

مصرف گوشت تحت نظارت دامپزشکی

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان نیز با تأکید بر استفاده از محصولات دامی سالم گفت:مردم فقط گوشتی را مصرف کنند که تحت نظارت مسوولان فنی دامپزشکی کشتار شده‌اند.

دکتر رشتی باف اظهار داشت: به سلاخ‌ها هم تأکید شده با استفاده از دستکش،عینک و ماسک اقدام به سلاخی دام کنند.

او ادامه داد: بعد از کشتار، لاشه و احشای دام در شرایط صفر تا ۴ درجه سانتیگراد به مدت ۴۸ ساعت نگهداری می‌شود، تا صلابت نعشی اتفاق بیفتد.

وی بیان داشت: در این حالت پی. اچ گوشت پایین آمده و ویروس از بین می‌رود.

به گفته دکتر رشتی باف این بیماری در دام‌ها علایم بالینی ندارد اما انتقال آن به انسان بسیار خطرناک است.

وی تصریح کرد: دامپزشکی بعد از ۲۴ ساعت نگهداری گوشت در دمای صفر تا چهار درجه اجازه ورود گوشت به بازار را می‌دهد، بنابراین آنچه ممهور به مهر دامپزشکی است و در مراکز معتبر به فروش می‌رسد، کاملاً بهداشتی و قابل استفاده است.

وی علاوه بر این توصیه کرد که مردم تنها از جگرهای بسته بندی شده که دارای کد بهداشتی و تاریخ تولید هستند، استفاده کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.