زنجان- مدیرکل حفاظت محیط استان زنجان گفت: سازمان محیط زیست هیچ برنامه‌ای برای تکثیر و رهاسازی گرگ در مناطق طبیعی ندارد و چیزی به عنوان گرگ پلاک‌دار نداریم.

برنامه‌ای برای رهاسازی گرگ در مناطق طبیعی نداریم

به گزارش قدس آنلاین، سیدرضا موسوی صبح شنبه در نشست خبری، اظهار کرد: سه ایستگاه سنجش آلودگی هوا در سطح استان وجود دارد که دو ایستگاه در زنجان و یک ایستگاه در ابهر مستقر است.

  وی با اشاره به اینکه بعد از اتفاقاتی که در شرکت ملی سرب و روی زنجان رخ داد که بخشی از این واحد پلمب شده بود، شرکت اقداماتی در رفع آلودگی به‌ویژه در دو بخش خروجی هوا و مدیریت پسماند انجام داد که البته بیشترین مشکل این واحد در همین دو حوزه بود.

  موسوی تصریح کرد: سیستم کنترل آلودگی هوای شرکت ملی سرب و روی به‌روز رسانی شده و مشکلی به جز یک مورد آن هم دود قارچی شکلی که در مواقعی شاهد آن هستیم و این مسئله به خاطر تفاوت دمای تخلیه سرباره‌ها است که تا حد زیادی این مسئله نیز مهار شده ولی باید تلاش بیشتری در این مورد صورت گیرد.

  مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان تاکید کرد: با توجه به سفر سال گذشته ریاست سازمان حفاظت محیط زیست به استان در سال گذشته تصمیم به برگزاری یک دوره بین‌المللی مدیریت پسماند در زنجان اتخاذ شد که دفتر بین‌الملل سازمان در حال پیگیری این مسئله است.

  موسوی با اشاره به اهمیت مدیریت پسماندهای شهری، خاطرنشان کرد: ما در حوزه پسماند یک قانون جامع تحت عنوان مدیریت پسماند داریم که تکالیفی برای دستگاه‌های مختلف پیش‌بینی کرده از جمله شهرداری، بخشداری. دهیاری و حفاظت محیط زیست در نظر گرفته است ولی در بسیاری از شهرها شاهد هستیم دفن و مدیریت پسماند نه تنها اصولی نیست، بلکه بسیار نامناسب است و ضروری است در اینجا اقدام بین‌بخشی جدی‌تر صورت گیرد.

  این مسئول با بیان اینکه پسماندهای پزشکی در دو حوزه پسماندهای بیمارستانی و پسماند بخش خصوصی اعم از کلینیک‌ها و آزمایشگاه‌ها است، گفت: در بخش دولتی جداسازی پسماندها انجام شده و بعد از آن به محل دفن حمل و جداگانه دفن می‌شود. در بخش خصوصی نیز سال گذشته بخش خصوصی وارد شده و به زودی اقدامات لازم در این زمینه انجام خواهد شد.

  مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان در  ادامه با اشاره به حمله گرگ به جوامع انسانی، خاطرنشان کرد: حمله گرگ موردی است که معمولا در فصل بهار در برخی از نواحی کشور شاهد آن هستیم و این موضوع اصلا خوشایند جوامع بشری نیست، ولی مواردی از جمله رفتارهای گرگ در فصل بهار، تعارض و ورود جوامع بشری به زیستگاه‌های محیط زیست، رهاسازی زباله‌ها در حواشی روستاها و نداشتن حصار خانه‌های روستایی، شکار غیرمجاز و از بین رفتن چرخه غذایی محیط زیست باعث بروز مشکلاتی شده است.

  موسوی تاکید کرد: با توجه به سه مورد حمله گرگ به انسان در خدابنده و یک مورد در طارم که این مسئله به هیچ عنوان خوشایند نیست، اطلاع‌رسانی لازم به جوامع محلی صورت گرفته و بعد از شنیدن اولین خبر حمله گرگ اکیپ شهرستان و استان در منطقه حاضر شدند و مجوز میرشکاری نیز در این زمینه صادر شد. مورد شکار گرگ نیز که توسط شهروندان انجام شد با نظارت محیط زیست صورت گرفت.

  مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان با تاکید بر اینکه سازمان محیط زیست هیچ برنامه‌ای برای تکثیر و رهاسازی گرگ در مناطق طبیعی ندارد، گفت: چیزی به عنوان گرگ پلاک‌دار نداریم و در مواردی مشاهده شده برخی از افراد با اختلاط نژاد گرگ و سگ، نژاد هیبریدی تولید کرده و بعدا در نگه‌داری دچار مشکل می‌شوند که این نژادها را در طبیعت رهاسازی می‌کنند و در صورت مشاهده موارد تخلف، پرونده افراد متخلف جهت پیگیری قانونی تشکیل می‌شود.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.