| بین الملل / احمد یوسفی صراف| اختلافات ترکیه وآلمان از زمانی اغاز شد که برلین اجازه برگزاری میتینگ های انتخاباتی برای همه پرسی قانون اساسی ترکیه را در کشورش صادر نکرد.همه پرسی که به زعم اروپاییان با روح دموکراسی در ترکیه منافات داشت و باعث تبدیل شدن اردوغان به یک دیکتاتور قدرتمند در این کشور می شد.هرچند که این همه پرسی با همه حاشیه هایش در ترکیه برگزار شد اما اختلافات آلمان و ترکیه به قوت خود باقی ماند و حالا به موضوعات دیگی نیز کشیده می شود. ترکیه و آلمان از چندی پیش بر سر بازدید نمایندگان پارلمان برلین از پایگاه هوایی «اینجرلیک» که مورد استفاده ائتلاف بین‌المللی موسوم به ضد داعش نیز هست، به اختلاف نظر رسیده و وزیر خارجه آلمان در سفرش به ترکیه از خروج نیروهایشان از این پایگاه خبر داد.

انشقاق آنکارا و برلین

اختلاف ترکیه و آلمان بر سر پایگاه هوایی اینجرلیک به ناتو کشیده شد

پیش از این نیز خبرگزاری آسوشیتدپرس در همین زمینه گزارش داد، دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) گفت با آلمان و ترکیه در مورد اختلاف بوجود آمده در مورد حق تردد به یک پایگاه هوایی ترکیه ای که در آن نظامیان آلمانی مستقر شده اند در تماس است.در همین راستا ینس استولتنبرگ دبیر کل ناتوبه روزنامه آلمانی بیلد گفت وی بر روی یافتن راه حلی در این زمینه تمرکز و همچنین از دولت آلمان به دلیل اظهارنظر در مورد احتمال بیرون کشیدن نظامیانش از ترکیه انتقاد کرده است.

این درحالی است که ترکیه اخیر از درخواست قانون گذاران آلمانی برای دیدار با ۲۷۰ نظامی کشورشان در پایگاه هوایی اینجرلیک ممانعت کرده است. اقدامی که احتمال تصمیم آلمان در مورد نقل مکان جنگنده های حامی کمپین چند ملیتی ضد داعش را افزایش داده است.استولتنبرگ از بوجود آمدن نزاع میان دو عضو ناتو ابراز تاسف کرده است. همچنین در سال گذشته اختلافی مشابه میان آلمان و ترکیه بر سر دسترسی نیروهای آلمانی به این پایگاه هوایی رخ داده بود.  

امید آلمان به میانجی‌گری آمریکا برای حل اختلاف با ترکیه

آلمان امیدوار است که آمریکا در حل اختلاف میان برلین و آنکارا بر سر پایگاه "اینجرلیک" میانجی‌گری کند. پیش ازاعلام شد که ترکیه به نمایندگان پارلمان آلمان اجازه بازدید از پایگاه اینجرلیک و دیدار با سربازان آلمانی مستقر در این پایگاه را نداده است.این اقدام که سبب تیره‌تر شدن مناسبات برلین و آنکارا شد، واکنش بی‌درنگ مقام‌های آلمانی را در پی داشت.

زیگمار گابریل، وزیر امور خارجه آلمان از جمله مقام‌های رسمی دولت بود که اقدام ترکیه را به شدت مورد انتقاد قرار داد و حتی از تلاش آنکارا برای "باج‌خواهی" سخن گفت. او حال امیدوار است که آمریکا به عنوان عضو ناتو در حل اختلاف موجود میانجی‌گری کند. گابریل پس از دیدار با رکس تیلرسون، همتای آمریکایی خود در واشنگتن ضمن ابراز امیدواری به میانجیگری آمریکا گفت: «من فکر می‌کنم که آمریکا از امکان خود بهره برده و با ترکیه در این باره صحبت خواهد کرد که مناسبات و روابط ما باید به گونه‌ای دیگر باشد تا آنچه که ما اکنون شاهد آن هستیم

واکنش تند وزیر خارجه ترکیه به تصمیم آلمان برای خروج نیروهایش از «اینجرلیک»

اما با این همه «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه در اعتراض به تصمیم دولت آلمان برای خروج نیروهایش از پایگاه نظامی «اینجرلیک» در ترکیه بخاطر عدم صدور مجوز بازدید نمایندگان پارلمان آلمان از این پایگاه، تاکید کرد هیچ کشوری نمی‌تواند به آنکارا دستور دهد.

چاووش‌اوغلو با بیان اینکه آلمان نمی‌تواند هرچه را که می‌خواهد به ترکیه دیکته کند، گفت: «برخی از کشورها استرداد اعضای سازمان تروریستی فتح‌الله گولن (فِتو) را آغاز کرده‌اند اما برخی کشورهای اروپایی آنها را در آغوش گرفته، به نظامیان فراری اجازه عبور و به دیپمات‌های متواری نیز پناهندگی می‌دهند

به نوشته روزنامه «حریّت» وی با اشاره به «حمایت مالی و لجستیکی» آلمان از عناصر گروهک تروریستی پ. ک. ک تاکید کرد: «آنها (آلمان) چشمانشان را به روی قاچاق مواد مخدر از سوی پ. ک. ک و تمام فعالیت‌های آنها بسته‌اند. آنها (آلمان) می‌خواستند ما را در دوره همه‌پرسی (تغییر قانون اساسی) زمین‌گیر کنندوزیر خارجه ترکیه در ادامه همچنین افزود که آنها (آلمان) خواستند از اینجرلیک بازدید کنند اما تصمیم دادن مجوز، به عهده ۸۰ میلیون مردم ترکیه است و برلین نمی‌تواند آنکارا را مجبور به کاری کند.

ترکیه و آلمان از چندی پیش بر سر بازدید نمایندگان پارلمان برلین از پایگاه هوایی اینجرلیک که مورد استفاده ائتلاف بین‌المللی موسوم به ضد داعش نیز هست، به اختلاف نظر رسیده و وزیر خارجه آلمان در سفرش به ترکیه از خروج نیروهایشان از این پایگاه خبر داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.