ما باید مخصوصاً در علوم انسانی که توانایی به سزایی در اصلاح امور تربیتی جامعه دارد به سمت خودکفایی پیش رویم. ترجمه کردن از مشکلات اصلی ما در دانشگاه‌ها است. دانشجویان ما تبدیل به مترجم علوم وارداتی شده‌اند که حتماً این‌ها باید اصلاح شود. اگر به این شیوه بخواهیم پیش رویم، در جای خود می‌مانیم و تغییری ایجاد نمی‌شود.

تدوین فرهنگ اسلامی- ایرانی بهترین راهکار تقابل با سند ۲۰۳۰

   به گزارش «قدس آنلاین»،  حیدر اسماعیل‌پور، استاد دانشگاه کرمان در گفت‌وگویی در مورد سند آموزشی ۲۰۳۰ اذعان داشت:

«جای تأسف است که ما با داشتن این همه منابع، به دنبال واردات از انواع گوناگون هستیم و به گونه‌ای به دنبال دور زدن خود هستیم. آن چیزی که برای ما می‌تواند آسیب‌های زیادی داشته باشد، این است که هر مسئول و دولتی با توجه به علایق خود به دنبال انجام امور است. چون ما معمولاً در گفته‌ها و نظراتمان می‌گوییم که می‌خواهیم هویت دینی را گسترش دهیم. اما با این طرح‌ها و برنامه‌ها هیچگاه توسعه نخواهیم کرد. چون هر گاه تصمیم می‌گیریم که توسط توان داخلی پیشرفت داشته باشیم و فرهنگ ایرانی اسلامی را در امور جاری سازیم، قراردادهایی نظیر ۲۰۳۰ وارد کشور شده و با مغایرت فرهنگ ما این بنا را خراب می‌کند.»

وی درخصوص اهمیت علوم انسانی و تأثیر آن بر اصلاح امور جامعه افزود:

«ما باید مخصوصاً در علوم انسانی که توانایی به سزایی در اصلاح امور تربیتی جامعه دارد به سمت خودکفایی پیش رویم. ترجمه کردن از مشکلات اصلی ما در دانشگاه‌ها است. دانشجویان ما تبدیل به مترجم علوم وارداتی شده‌اند که حتماً این‌ها باید اصلاح شود. اگر به این شیوه بخواهیم پیش رویم، در جای خود می‌مانیم و تغییری ایجاد نمی‌شود.»

اسماعیل پور پیرامون نحوه اداره کشور در زمان هر دولت ادامه داد:

«ما با توجه به سلایق تفکری هر دولت اداره می‌شویم و این درست نیست. برای مثال در زمان احمدی نژاد سه هزار روحانی در آموزش‌وپرورش استخدام می‌شوند، زیرا در دولت قبل از او مدیریت و معاونت‌های فرهنگی در آموزش‌پرورش برداشته شد و صرفاً به آموزشِ تنها اختصاص داده شد. راهکار این است که متخصصین علوم انسانی به تهیه یک الگوی مناسب در رشته و تخصص خود بپردازند و توسط آن برنامه‌ها را تدوین کنیم. لذا باید تعاّل و گفت‌وگو میان نخبگان وجود داشته باشد و از سوی محورهای اساسی انقلاب اسلامی پیشرفت کنیم تا به آن هدف و غایت اصلی تعالی برسیم.»

منبع: استادنیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.