حجت الاسلام والمسلمین دکتر ناصر رفیعی

اللهمّ نَبّهْنی فیهِ لِبَرَکاتِ أسْحارِهِ ونوّرْ فیهِ قلبی بِضِیاءِ أنْوارِهِ وخُذْ بِکُلّ أعْضائی الی اتّباعِ آثارِهِ بِنورِکَ یا مُنَوّرَ قُلوبِ العارفین.

خدایا آگاهم نما در آن برای برکات سحرهایش و روشن کن در آن دلم را به پرتو انوارش و بکار به همه اعضایم به پیروی آثارش به نور خودت ای روشنی بخش دل‌های حق شناسان.

ماه مبارک رمضان از نیمه گذشته و کم کم به روزهای پایانی این ماه پر برکت نزدیک می‌شویم؛ یکی از ویژگی‌های برجسته ماه رمضان بیدار شدن در سحرگاهان است.

فرصتی که در سحرهای ماه رمضان برای مؤمنان خداجو غنیمت است و از آن برای خلوت عاشقانه با خدای متعال بهره می‌گیرند.

شاید در سایر ماه‌ها این فرصت پیش روی همه نباشد، اما به جهت صرف سحری همه بندگان خدا در دل شب بیدار می‌شوند و چه خوب است در کنار این بیدار شدن‌ها، نماز شب بخوانیم و خودمان را با عشق در معرض محک خدای مهربان قرار دهیم.

در دعای امروز هم این را از خدا طلب می‌کنیم که ما را در زمره افرادی قرار دهد که از سحرهای رمضان برای رستگاری و عبادت پروردگار بهره می‌گیرند.

وقتی به عبارات زیبای دعای سحر نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که در سراسر این دعا آرامش معنوی، شکر خدا و نزدیکی بنده با خدای متعال جریان دارد، چه خوب است ما هم آن قدر این دعا را با تدبر و درک عمیق بخوانیم تا در تمام وجودمان جای بگیرد و همه اعضای بدنمان جز خدا نجوید و جز در مسیر خدا قرار نگیرد.

از خدا می‌خواهیم در روزهای باقی مانده از رمضان ما را متوجه فیوضات سحرگاهی کند، برخی می‌گویند ما همان آخر شب سحری میل می‌کنیم و می‌خوابیم، اما این افراد بهره‌ای از سحر ماه صیام نمی‌برند و زیبایی این ماه به همین سحرها و بیدار شدن برای انجام امر خداست.

چنانکه حافظ می‌فرماید: آن گنج خداداد که خدا داد به حافظ// از ورد شب و روز و دعای سحری بود

سحرهای رمضان گنج الهی است، مراقب این گنج پنهان باشیم و آن را با بی توجهی از دست ندهیم تا ان شاءالله از اهل توبه، بخشش و رحمت باشیم.

به همه ما توصیه شده در معارف دینی که حتی اگر به هر دلیلی نمی‌توانیم روزه بگیریم، سحرها بیدار شویم تا برکات سحرها نصیبمان شود، اگر روزه نمی‌گیریم سحرها بیدار شویم و خودمان را به خواندن دعای ابوحمزه ثمالی با آن فرازهای ارزشمند مشغول کنیم تا بی نصیب نمانیم.

بیداری سحرگاهی قلب‌های ما را از سختی گناه و آلودگی معصیت پاک می‌کند.

چه خوب است بیداری در دل شب را از همین سحرهای ماه خدا تمرین کنیم تا برای ۱۱ ماه دیگر و شب‌های پر عبادتی که برای خودمان رقم می‌زنیم؛ آماده شویم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.