زنجان- مدیرعامل آب منطقه‌‍ای استان زنجان گفت: اجرای طرح تامین آب صنایع از محل پساب‌ فاضلاب‌های شهری در دستور کار سازمان قرار گرفته و با این اقدام آب سدها برای تامین آب شرب اختصاص می‌یابد.

آب صنایع استان زنجان از محل پساب فاضلاب‌های شهری تأمین می شود

به گزارش قدس آنلاین، یوسف رضاپور در این باره اظهار داشت: بهره‌مندی از پساب‌ها و طرح‌های تغذیه مصنوعی برای مصرف آب صنایع به جای استفاده از آب‌های زیرزمینی و سدها در دستور کار قرار دارد تا با این کار آب سدها در بخش شرب به مصرف برسد.

وی با بیان اینکه در شهر زنجان سالانه 9 میلیون متر مکعب فاضلاب تولید می‌شود، عنوان کرد: در افق سال 1420 میزان تولید فاضلاب شهر زنجان به 30 میلیون متر مکعب می‌رسد که استفاده از این پساب‌ها و مدیریت منابع آبی از مهمترین برنامه‌ها است.

مدیرعامل آب منطقه‌‍ای استان زنجان در رابطه با اطلاعات به دست آمده از اجرای طرح جامع مطالعاتی گفت: در افق 1420 جمعیت شهر زنجان از یک میلیون نفر به یک میلیون و 500 هزار نفر می‌رسد که با توجه به این امر لازم است برنامه‌ریزی‌های بلند مدت برای تامین آب استان انجام پذیرد.

وی با اشاره به پایین بودن بهره‌وری مدیریت آب در بخش شرب و کشاورزی ابراز کرد: بازده مدیریت آب در بخش کشاورزی کشور 32 درصد است این درحالی است که این رقم در کشورهای پیشرفته دنیا به بیش از 70 درصد می‌رسد.

رضاپور در مورد افزایش بازدهی مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی بیان کرد: یکی از راه‌های تحقق این امر در بخش کشاوری این است که آموزش کشاورزان افزایش یابد و سطح آگاهی آنها بالاتر رود.

وی ساختن کانال‌های آب، زهکشی و استفاده از روش آبیاری تحت فشار را از دیگر عوامل بالا رفتن بازدهی مدیریت مصرف آب در کشاورزی برشمرد و گفت: 2 هزار و 400 میلیارد تومان اعتبار در کشور برای استفاده از آبیاری تحت فشار اختصاص یافته است.

مدیرعامل آب منطقه‌‍ای استان زنجان در مورد کارهای انجام شده برای مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی استان عنوان کرد: با آموزش و ترویج این راهکارها در بین روستاییان، آنها به سمت استفاده از محصولات کشاورزی پرمحصول با نیاز آبی کمتر، تغییر الگوی کشت و اصلاح بذر هدایت می‌شوند.

وی همچنین با اشاره به کاهش سهم آب کشاورزی و افزایش سهم آب صنعت تصریح کرد: بر اساس برنامه‌های بلندمدت سهم آب صنعت از 3.5 درصد به 25 درصد می‌رسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.