اهواز - معاون فنی بهداشت خوزستان گفت: قبح عمل مصرف قلیان در جامعه ما نسبت به سیگار کمتر و متاسفانه افراد به صورت خانوادگی این را استفاده دارند، خانواده ها فرزندان را برای سیگار سرزنش، در صورتی که هر بار استفاده از قلیان مساوی با ۸۰ تا ۱۰۰ نخ سیگار است.

قبح عمل مصرف قلیان در جامعه نسبت به سیگار کمتر است

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، ناصر ضیغمی ظهر امروز در نشست خبری هفته ملی بدون دخانیات با اشاره به اینکه در استان خوزستان کمتر از۳ درصد زنان و کمتر از ۳۰ درصد مردان سیگاری هستند، اظهار کرد: بر اساس مطالعات انجام شده سال گذشته نیز سابقه مصرف دخانیات در روستاها نیز نزدیک به ۲۴ درصد و در شهر حدود ۲۰ درصد بود.
وی افزود: استان  در زمینه سابقه مصرف نسبت به سایر کشور وضعیت بهتری دارد اما باز هم این رقم های موجود در خوزستان باید کاهش پیدا کند.
معاون فنی بهداشت خوزستان بابیان اینکه ۱۵.۵ درصد افراد روستایی و ۱۴ درصد مردم در شهر سابقه مصرف دخانیات در حال حاضر را دارند، اضافه کرد: افرادی که مصرف دخانیات را به تازگی تجربه می کنند، بین زنان ۴ درصد و در بین مردان هم ۲۵ درصد است. همچنین در زنان و مردان میانگین مصرف به تازگی ۱۴ درصد هست.  
ضیغمی شعار امسال هفته ملی بدون دخانیات را دخانیات تهدید برای توسعه است عنوان کرد و گفت: یکی از دلایلی که می تواند باعث خطر مرگ زودرس شود، بیماری های غیرواگیر است که یکی مسائل مرتبط نیز مصرف دخانیات است. ۳۰
وی با اشاره به اینکه ۳۰ درصد کاهش شیوع مصرف دخانیات در افراد بالای ۱۵ سال را برای کاهش مرگ های زودرس برنامه ریزی کرده ایم تصریح کرد: آن مطالعات سال گذشته در سطح ملی، سابقه مصرف دخانیات در گروه سنی بالای ۱۸ سال در زنان ۸ درصد سابقه و در مردان نیز ۳۸ درصد بوده است. همچنین  میانگین بین مردان و زنان نیز ۲۲ درصد بود.
معاون فنی بهداشت خوزستان بابیان اینکه بیماری های غیرواگیر از سن بالای ۵۰ سال خود را نشان می دهد گفت: به همین جهت  در این سنین شروع به ترک دخانیات می کنند.
ضیغمی ادامه داد: بیماری های قلبی عروقی مرتبط با مصرف دخانیات ۶۶ درصد برونشیت و سرطان ریه و ۳۸ درصد بیماری های حاد تنفسی نیز با این مصرف ارتباط دارند.
وی بابیان اینکه قبح عمل مصرف قلیان در جامعه ما نسبت به سیگار کمتر و متاسفانه افراد به صورت خانوادگی این را استفاده دارند، عنوان کرد: خانواده ها فرزندان را برای سیگار سرزنش، در صورتی که هر بار استفاده از قلیان مساوی با ۸۰ تا ۱۰۰ نخ سیگار است.
معاون فنی بهداشت خوزستان اظهار کرد: خلاء قانونی نداریم و فقط در بحث اجرا با آن مشکل داریم و همچنین مردم می توانند در صورت مشاهده هر گونه تخلف بهداشتی، عرضه قلیان و دخانیات با شماره ۱۹۰ تماس و موارد را گزارش دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.