این افراد موارد درسی و آموزشی را از سایت ها، کتابها ومجلات مختلف کشورها استخراج کرده و آنها را مطابق سلیقه جامعه ایران تغییر می دهند بنابراین بیشتر محتوای آموزشی محصولات تولیدی این موسسه الگو برداری شده است.

 لزوم سرمایه  گذاری کلان در حوزه کودک و نوجوان باعث شده کمتر کسی سراغ این حوزه برود

به گزارش قدس آنلاین، ۱۸ تیر در تقویم رسمی کشور روز ادبیات کودک و نوجوان نام گرفته؛ ادبیاتی که خاص و متناسب با عوالم کودکی ساده، مملو از صمیمیت، تخیل و تجربه کودکانه است
از این رو نیاز است فرد یا افرادی که برای این قشر از جامعه می نویسند، از ویژگی هایی نظیر عشق به کار، خلاقیت، ذوق هنری و ابتکار برخوردار باشند تا این خصوصیات به نوشتن مطالبی جذاب و در عین حال ساده برای کودک و نوجوان منجر شود؛ مطالبی پرمحتوا که کودک و نوجوان را تا پایان قصه و یا شعر همراه خود کند.
این روز بهانه ای شد تا به سراغ مدیر مسوول یک نشریه کودک که در نمایشگاه مطبوعات سال ۹۵ از سوی وزارت ارشاد به عنوان نشریه برتر شناخته شد، برویم و با او درباره ویژگی های این نشریه و مخاطبان آن گفت وگو کنیم.
مدیر عامل موسسه فردای روشن کودک و مدیر گروه نشریه نبات با تاکید بر تولید محتوا برای کودکان و نوجوانان به خبرنگار ایرنا می گوید: مجموعه نشریات «نبات» که برای سه رده سنی تولید و منتشر می شود، در برگیرنده مطالب متنوع نظیر شعر، داستان، آموزش مهارت های ذهنی، مطالب علمی و سرگرمی و بازی است.
مجتبی سادات با بیان اینکه نام نشریه برگرفته از حروف اول چهار واژه نشاط، بازی، آموزش و تفکر است، می افزاید: در تولید محتوا در هر بخش به این چهار عنصر توجه شده، زیرا باور داریم در کنار آموزش کودکان و نوجوانان در مدارس، نیاز به بازی و نشاط برای کشف استعدادهای افراد ضروری است وآنها باید علاوه بر آموزش در مدرسه به برخی مهارت ها نظیر مهارت های نه گفتن و دست ورزی دست یابند.
وی با بیان اینکه این موسسه «نی نی نبات»، «نبات کوچولو» و «نبات» نشریات تخصصی  برای گروه سنی زیر ۳ سال، ۳ تا ۶ سال و ۷ تا ۱۲ سال تولید کرده، این نشریات را فاقد مشابه در ایران توصیف کرده و اضافه می کند: به دلیل هزینه های سنگین و لزوم سرمایه  گذاری کلان در حوزه کودک و نوجوان مثل تولید فیلم و انیمیشن، کمتر کسی به سراغ این حوزه می رود هرچند برخی کارهای سفارشی در این باره تولید شده است.
این فعال حوزه نشر می گوید: به دلایل یاد شده اکنون چیزی به نام سینمای کودک در کشور وجود ندارد وهر بخش و سازمانی جداگانه در این مسیر راهی را می پیماید و به دلیل نداشتن ارتباط با یکدیگر، هیچ اتفاق بزرگی را در این حوزه شاهد نیستیم.
به گفته وی، موسسه فردای روشن کودک در فضایی متفاوت با رویکرد آموزش فعالیت خود  را از سال ۹۰ آغاز کرده است.

** محصولات موسسه فقط مجله نیست
سادات با بیان اینکه فعالیت های موسسه فردای روشن کودک محدود به انتشارمجله نیست، می افزاید: برای تولید و انتشار نشریات نبات در همه رده های سنی به این نکته توجه داریم  چه هدف آموزشی در پس این مجله وجود دارد و چه خوراکی را برای ذهن کودکان فراهم می کند.
وی می گوید: در تولید محصولات خود که شامل مجله، کتاب، انواع بازی، اپلیکیشن و فضای مجازی است با هدف آموزش به دنبال تقویت برخی از استعدادها و مهارت های کودکان هستیم؛ مهارت هایی مانند دست ورزی، چیزی که امروز به دلیل استفاده بیش از اندازه کودکان از تبلت و گوشی همراه مورد بی توجهی قرار گرفته است.
به گفته مدیر موسسه فردای روشن کودک، در گذشته کودکان به دلیل وجود حیاط در منازل، با خاک بازی می کردند، از درخت بالا می رفتند و بسیاری از فعالیت ها با دست انجام می شد اما امروز به دلیل تغییر در سبک زندگی، هیچیک از این بازی ها جایی درزندگی آنها ندارد.
خوب دیدن، ‌خوب شنیدن و خوش  نوشتن از دیگر مهارت هایی است که کودکان امروز در آن دچار ضعف هستند و محصولات نبات با توجه به این مساله، سبب تقویت هدفمند این مهارت های ذهنی شده است.

مجلاتی با ۴۸ تا ۶۰ صفحه

سادات با بیان اینکه مجله های نبات و نبات کوچولو دارای ۴۸ تا ۶۰ صفحه هستند که کودک در آن با ۴۲ زیر مهارت ذهنی روبرو می شود، ادامه می دهد: یکی از این مهارت ها، یافتن مسیر صحیح پس از چند بار آزمون و خطا است، در صورتی که نسبت به این مساله غفلت شود، شاهد خواهیم بود در آینده کودکانی خواهیم داشت که با مواجهه با اولین مشکل، سردرگم شده و خود را می بازند زیرا یاد نگرفته اند که برای پیدا کردن راه حلی درست باید بارها تلاش کرد.
به گفته مدیر مسئول گروه نشریات نبات، تمام این مهارت ها نوعی آموزش است بدون اینکه نام درس و مشق روی آن باشد.
وی با بیان اینکه موسسه یاد شده در سال ۹۰ فعالیت خود را آغاز کرده اضافه می کند: با کمک یک تیم از دانشجویان ریاضی دانشگاه تهران و فعال در حوزه کودک، پروژه ای را تعریف و در آن نحوه آموزش مهارت های ذهنی را از طریق فضای مکتوب مورد بررسی قرار دادیم و بدین ترتیب هر صفحه از نشریات نبات، مهارتی را به مخاطب آموزش می دهد.
سادات می گوید: کودکان امروزی ارتباطات اجتماعی را بخوبی یاد نگرفته اند دلیل آن هم تک فرزندی شدن خانواده هاست، از آنجا که همه امکانات برای چنین کودکی همواره فراهم است، رقابت برای این افراد مفهومی ندارد در حالیکه در گذشته یک توپ و یا وسیله بازی دیگر متعلق به تعداد زیادی بچه بود که هر یک برای بدست اوردن آن باید رقابت می کردند.

تیم تحقیق و جمع آوری نکات آموزشی از سراسر دنیا
این فعال عرصه نشربا بیان اینکه تیمی مسئول تحقیق وجمع آوری نکات آموزشی از سراسر دنیا در این موسسه هستند، می افزاید: این افراد موارد درسی و آموزشی را از سایت ها، کتابها ومجلات مختلف کشورها استخراج کرده و آنها را مطابق سلیقه جامعه ایران تغییر می دهند بنابراین بیشتر محتوای آموزشی محصولات تولیدی این موسسه الگو برداری شده است.  
وی می گوید: کودکان به دلیل نوع سیستم آموزشی، همواره محتوای کتاب های درسی را با هدف سپری کردن امتحان و دریافت نمره حفظ می کنند به همین دلیل مفاهیم دروسی مانند ریاضی برای آنها لذتی ندارد، در حالیکه آنها این مفاهیم را در اثنای بازی می آموزند بدون اینکه مجبور به حفظ کردن آنها باشند.
به گفته سادات، حفظ کردن مواد درسی چون ماندگاری در ذهن ندارد، پس از مدتی از یاد می رود، در حالیکه با محصولات تولید شده این موسسه، آموزش طولانی مدت بوده و در ذهن افراد رسوب می کند.

** نرم افزار واقعیت افزوده و مشاهده فیم و تصویر
سادات با اشاره به نرم افزار واقعیت افزوده «نبات» می گوید: این نرم افزار را می توان از برنامه بازار دانلود و بر روی تلفن همراه خود نصب و سپس روی گوشی اجرا کرد، بدین ترتیب که با گرفتن این برنامه روی صفحاتی از مجله نبات و نبات کوچولو که علامت  نبات دارند، صفحه اسکن شده و درباره آن فیلم و یا تصویری پخش می شود.
به گفته وی، نرم افزار واقعیت افزوده این ظرفیت را دارد که برای کودکان ترانه، فیلم و داستان پخش و تلفظ صحیح کلمات انگلیسی را بیان کند.
مدیر عامل موسسه فردای روشن کودک  با اشاره به اینکه داستان و شعرهای این نرم افزار در استودیویی ضبط می شود، یادآورمی شود: نشریه نبات در سال ۹۵ در نمایشگاه مطبوعات از طرف ارشاد بعنوان نشریه برتر کودک انتخاب شد، دلیل این انتخاب هم پرداختن به موضوعات کودکان با زبان متناسب با سن کودکان و دارا بودن تصویر وگرافیک شاد بود.
وی می گوید: زمان تولید اپلیکیشن و یا یک بازی دیجیتالی تلاش می کنیم تا آن را متناسب با محتوای بومی و فرهنگ ایرانی اسلامی تهیه کنیم و نیاز نباشد کودکان وارد فضاهای ناخواسته ای شوند که خانواده ها از آن بی اطلاع باشند.
سادات با بیان اینکه به دلیل هزینه های  بالای تبلیغ تاکنون به اندازه لازم برای این نشریات تبلیغی نشده، ادامه می دهد: تبلیغ درباره محتوای کودک به معنای ساختن آینده جامعه است

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.