اصفهان- رییس دانشکده اهل البیت(ع) دانشگاه اصفهان خانواده ها را متولیان اصلی حجاب و عفاف در جامعه دانست و تاکید کرد: حیا باید از کودکی در فرزندان نهادینه شود.

متولیان اصلی حجاب و عفاف در جامعه خانواده ها هستند

دکتر امیر حسین بانکی درگفتگو با خبرنگار قدس آنلاین افزود: امام حسین(ع) در روز عرفه از خدا خواستند بی نیازی را در نفس ایشان قرار دهد، این در حالی است که ما در زمان حاضر اسیر زمان شده ایم.

وی تصریح کرد: حجاب و عفاف دو مقوله جدای مرتبط با هم هستند و بی شک اگر معنای عفاف رعایت شد، به حجاب می رسیم.

 رییس دانشکده اهل البیت(ع) دانشگاه اصفهان تاکید کرد: حجاب باید رنگ معرفت داشته باشد، بنابراین به خاطر جلب رضایت مخلوق نباید از رضایت خالق غافل شد

وی یادآور شد: حجابی که درونی نشده باشد و بر اساس باورها و جو حاکم بر جامعه باشد، ارزشی ندارد زیرا وقتی فرد در بیرون از خانه با جو دیگری آشنا شود، علاقمند است همرنگ جماعت باشد.

بانکی با بیان اینکه حجاب به این معناست که انسان زیاده خواهی را برای حفاظت بیشتر از خود کنار می گذارد، گفت: انسان موجودی چند بعدی است  و مسأله حجاب یک مسأله فرهنگی واجتماعی در جامعه است و ابعادگوناگونی دارد که مسایل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در او اثر می گذارد، از این رو نباید از ابعاد ان غفلت کرد.

وی عفاف را به معنای زیاده خواه نبودن و خود نگهداری انسان ها دانست و اظهارکرد: تغذیه های موجود بر روی بی عفتی افراد تاثیر می گذارد و در این میان اصلی ترین عامل خانواده است چون متولیان اصلی حجاب و عفاف در جامعه خانواده ها هستند و حیا باید از کودکی در فرزندان نهادینه شود.

رییس دانشکده اهل البیت(ع) دانشگاه اصفهان با بیان اینکه اگر بخواهیم حجاب سالم باشد باید تغذیه هم سالم باشد، تاکید کرد: اگر انسان غنای شخصیت داشته باشد و حجاب را از روی معرفت و حیا پذیرفته باشد نه از روی عادت خانوادگی، تغییر در او هرگز رخ نمی دهد و بر باورهای خود وفادار می ماند.

وی با اشاره به اینکه باید در خانواده ها کرامت فرزندان را به گونه ای مورد توجه قرار داد تا غنای شخصیت آنها به راحتی از دست نرود، تصریح کرد: در واقع رفتارهای تربیتی خانواده ها به گونه ای شده که حاصل آن شیوه عمومی حجاب فرزندان شده است.

بانکی یادآور شد: معرفتی که باید پشت حجاب باشد و عدم نفاق و تعارض بین رفتار و گفتار پدر ومادر با فرزندان بسیار حائز اهمیت است؛ به عنوان مثال وقتی فرزند می بیند که در خانواده او به راحتی گناهانی همچون «دروغ گفتن» انجام می شود، پذیرش حجاب و عفاف برای او سنگین خواهد بود.

وی گفت: با توجه به اینکه شاه بیت اصلی عفاف و حجاب، خانواده است، باید فضای گرم خانواده را تقویت و زمینه ازدواج جوانان را فراهم کرد تا مشکلات هم کمرنگ شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.