اهواز- رئیس اتحادیه نخلداران شهرستان کارون گفت: هزینه‌های تولید برای نخلداران بالا رفته است و قیمتی که هر ساله از سوی دولت برای خرید خرما اعلام می‌شود عملا جوابگوی این هزینه‌ها نیست.

قیمت خرید خرما جوابگوی هزینه نخل‌داران نیست

به گزارش قدس آنلاین، جاسم حزباوی با اشاره به قیمت‌ خرما اظهار کرد: قیمت خرما در سالی که گذشت کیلویی یک‌هزار و ۶۰۰ تومان بود، که اگر چه نسبت به سال ۹۴ که یک‌هزار و ۱۰۰ تومان بود قیمت مناسب‌تری بود، اما باز هم جوابگوی هزینه‌های کشاورزان نخل‌کار نبود.

رئیس اتحادیه نخلداران شهرستان کارون با بیان اینکه اینکه قیمت خرید هر کیلو خرما بر اساس آنالیز معاونت باغبانی جهاد کشاورزی در سال گذشته ۳هزار و ۳۰۰ تومان بود گفت: با این حال قیمت خرما در سال ۹۵ کیلویی یک‌هزار و ۶۰۰ تومان اعلام شد.

حزباوی با انتقاد از عملکرد صندوق بیمه محصولات کشاورزی گفت: سال گذشته صندوق بیمه محصولات کشاورزی هر نخل را یک‌هزار و ۳۰۰ تومان بیمه می‌کرد، اما در سال جاری  قیمت بیمه هر نخل را ۲هزار و ۸۷۰ تومان افزایش داد.

وی با بیان اینکه انتظار می‌رود این موضوع در افزایش قیمت خرما در نظر گرفته شود، توضیح داد: کارشناسان بیمه پس از برداشت محصول خرما از باغات نخل بازدید می‌کنند که این موضوع منطقی نیست و انتظار نخلداران این است که کارشناسان بیمه در زمان برداشت و قبل از آن از باغات خرما بازدید کنند.

حزباوی تاکید کرد: در بازدید کارشناسان حتما یک نماینده از جهاد کشاورزی و یک نماینده از نظام صنفی کشاورزی کارشناس را همراهی کند تا نظارت و بازدید به نحو احسن انجام شود.

وی با انتقاد از تعویق در پرداخت مطالبات نخل‌داران یادآور شد:  متاسفانه برخی نخل‌کاران هنوز مطالبات سال گذشته خود از صندوق بیمه محصولات کشاورزی را دریافت نکرده‌اند، و این مشکلی است، که نخل‌کاران هر ساله با آن روبرو هستند، و انتظار حمایت بیشتری از این صندوق را دارند.

رئیس اتحادیه نخلداران شهرستان کارون در پایان با اشاره به اهمیت محصول خرما به عنوان یک محصول استراتژیک و ارزآور برای دولت بر لزوم حل مشکلات نخلداران و کارگاه‌های بسته بندی خرما تاکید کرد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.