سنندج- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان گفت: اولویت و نیاز جدی امروز ما در استان کردستان در توسعه گردشگری، راه و زیرساخت‌های حمل و نقل است در حالی که بسیاری از استان‌های کشور این دغدغه را ندارند و این را باید در نظر داشته باشیم که رونق گردشگری در کردستان نیاز به یک همت جمعی دارد که در استان آغاز شده است.

رونق گردشگری در کردستان نیاز به یک همت جمعی دارد

به گزارش قدس آنلاین، سیدمحسن علوی در ا ین باره اظهار کرد: اعتبارات حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بسیار کم است.

وی گفت: کل اعتبارات تملک دارایی سال گذشته این دستگاه در کردستان به جز رقمی که برای صنایع دستی اختصاص داده ش، حدود ۶۰۰ میلیون تومان بوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان تصریح کرد: میزان اعتبارات تملک دارایی استان ۸۳۰ میلیون بود در صورتی که این اعتبار در برخی از استان‌ها مانند کرمانشاه ۱۳ میلیارد تومان و ارومیه ۹ میلیارد تومان بوده است.

علوی خاطرنشان کرد: اولویت و نیاز جدی امروز ما در استان کردستان در توسعه گردشگری، راه و زیرساخت‌های حمل و نقل است در حالی که بسیاری از استان‌های کشور این دغدغه را ندارند و این را باید در نظر داشته باشیم که رونق گردشگری در کردستان نیاز به یک همت جمعی دارد که در استان آغاز شده است.

وی با اشاره به اهمیت حفظ و نگهداری از میراث تاریخی گفت: ما در استان بناهای تاریخی بسیار زیادی داریم که حفظ و نگهداری از آنها به عنوان یک اصل مهم مورد توجه قرار گرفته است، اما نگهداری از این بناها نیازمند اعتبار است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان با بیان اینکه ساز و کار سازمان میراث فرهنگی قبلا واگذاری خانه‌های قدیمی به صندوق حفظ، احیا و بهره‌برداری از بناهای تاریخی بود، اذعان کرد: به همین منظور لیستی از خانه‌هایی تاریخی استان که قابلیت واگذاری داشت را به صندوق ارسال کردیم.

علوی خاطرنشان کرد: لیست ۱۲ خانه‌ای که به تهران ارسال شد برای بناهایی که برای واگذاری تصویب شده است سه بار مزایده برگزار شده اما متاسفانه رغبتی در بین سرمایه‌گذاران وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه این بناها به دلیل قدمت در وضعیت خوبی نیست و هزینه اولیه برای بازسازی و قابل استفاده بودن آنها برای سرمایه‌گذار چیزی حدود ۵۰۰ میلیون تومان است، عنوان کرد: سرمایه‌گذار باید بعد از بازسازی نیز اجاره بهایی را برای مدت زمان مشخص پرداخت کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان اذعان کرد: اگر هزینه اولیه و اجاره بها جمعا به صرف سرمایه‌گذار باشد حاضر به ورود و سرمایه‌گذاری است در غیر این صورت نمی‌توان انتظار جذب سرمایه‌گذار را داشته باشیم.

علوی با بیان اینکه تاکنون سه بار مزایده حمام عبدالخالق را برگزار کرده‌ایم، اظهار داشت: حمام خان نیز برای بازسازی اولیه طبق نظر کارشناس عددی بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز دارد و اجاره بهای آن نیز طبق نظر کارشناس حدود ۳ میلیون تومان است.

وی اذعان کرد: از آغاز اجرای برنامه واگذاری بناهای تاریخی و ارسال لیست ۱۲ بنای استان به صندوق حفظ، احیا و بهره‌برداری از بناهای تاریخی تا به امروز فقط یک مورد متقاضی داشته‌ایم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان با بیان اینکه برخی ارگان‌های دولتی متقاضی بازسازی و بهره‌برداری از این بناهای تاریخی هستند ولی براساس قانون اجازه واگذاری این بناهای را به دستگاه دولتی نداریم، خاطرنشان کرد: با رئیس قبلی سازمان میراث فرهنگی صحبت‌هایی کردیم که این مصوبه را برای چند خانه تاریخی استان که الان ادارات برای بازسازی و بهره‌برداری از آنها پیش قدم شده‌اند را لغو و امکان واگذاری این بناها به آنان فراهم شود.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.