اینکه رهبری معیشت مردم را مطرح می کنند یعنی در واقع تاکید دارند که جهت گیری دولت به سمت مردم و رفاه آنها باشد و مهمترین نشانه برای اینکه این جهت گیری به این نحو اصلاح شده تلاش برای تقویت تولید ملی و فاصله گرفتن از یک اقتصاد رانتی و نفتی است.

برای تحقق رفاه و بهبود معشیت مردم باید تولید ملی را تقویت کرد/ وجود اشراف و مترفین در جامعه ماحصل وجود یک اقتصاد رانتی است/ اولین قربانی در اقتصاد رانتی- نفتی تولید ملی است

اختصاصی قدس آنلاین- حجت الله عبدالملکی استاد اقتصاد و عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) درباره سخنان رهبر معظم انقلاب در دیدار با اعضای هیات دولت به خبرنگار قدس آنلاین گفت: تقویت تولید ملی شکنندگی های اقتصاد ملی و آسیب پذیری آن در برابر تهدیدات خارجی را کاهش می دهد از این رو در وهله اول رمز اساسی افزایش رفاه مردم و داشتن یک اقتصاد قدرتمند تقویت تولید ملی است.

وی در ادامه با اشاره به سخنان اخیر رهبری درجمع اعضای هیئت دولت و برشمردن اولویت های اقتصادی دولت دوازدهم تصریح کرد: دولت ها طبیعتا راهبرد خود را متناسب با اهداف خود مشخص می کنند اگر اهداف دولت ارتقای رفاه مردم باشد یک مدل رفتار و اگر اهدافش چیزی غیر از رفتار مردم باشد به گونه دیگری رفتار می کند.

این کارشناس اقتصادی عنوان کرد: در چار چوب اقتصاد مقاومتی گفته می شود که اگر هدف رفاه مردم باشد راهبرد اصلی می بایست تقویت تولید ملی و افزایش سهم مردم در اقتصاد باشد.

عبدالملکی با بیان اینکه تقویت تولید ملی از چند جهت سبب رفاه مردم خواهد شد، اظهار داشت:  یکی اینکه افزایش تولید باعث افزایش فرصت های شغلی می شود وقتی کارگاه ها، کارخانه ها و شرکت ها توسعه پیدا کنند طبیعتا فرصت های شغلی جدیدی ایجاد می شود و می تواند رفته رفته مهمترین معضل زندگی مردم را که بیکاری است حل کند.

این اقتصاددان خاطرنشان کرد: تقویت تولید از جهتی دیگر می تواند به کنترل سطح قیمت ها منجر شود و حتی اگر به اندازه کافی تولید تقویت شود سبب کاهش سطح قیمتها  شود و از این جهت قدرت خرید مردم را هم افزایش خواهد داد.

عبدالملکی با تاکید بر این نکته که تقویت تولید ملی شکنندگی های اقتصاد ملی و ضربه پذیری و آسیب پذیری آن را هم در برابر تهدیدات خارجی کاهش می دهد به قدس آنلاین گفت: علاوه بر همه اینها افزایش تولید ملی وابستگی کشور به نفت خام که تحت تاثیر بحران ها و نوسانات خارجی است را نیز کاهش می دهد.

وی افزود: در واقع رمز اساسی رفاه مردم و داشتن یک اقتصاد قدرتمند تقویت تولید ملی است و اگر من به عنوان یک دولت هدف اصلیم رفاه و معشیت مردم باشد باید مسئله تقویت تولید ملی را پیگیری کنم.

این استاد اقتصاد با بیان اینکه گاهی دولت ها هدفشان رفاه کل مردم نیست، ادامه داد: در واقع هدفشان این است که رفاه یک گروه های خاصی را تامین کنند و این گروه های خاص همان اشراف هستند که در ادبیات قرآنی اسمشان را مترفین می نامند.

عبدالملکی به قدس آنلاین گفت: مترفین گاهی در داخل خود دولت هستند و شامل مدیران و بخشی از مسئولان  دولتی می شوند و گاهی افراد رانت خوار و رانت جویی در خارج از دولت هستند که دولت به دلایلی به دنبال تامین منافع آنها است.

وی افزود: در چنین شرایطی راهبردی که دولت اتخاذ می کند یک اقتصاد رانتی و در خصوص اقتصاد ایران اقتصادی وابسته به نفت خام است؛ در اقتصاد های رانتی و نفتی اولین چیزی که قربانی می شود تولید ملی است و به تبع آن رفاه و معیشت مردم دچار مشکل و آسیب می شود.

این اقتصاددان با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری اظهار داشت: اینکه رهبری معیشت مردم را مطرح می کنند یعنی در واقع تاکید دارند که جهت گیری دولت به سمت مردم و رفاه آنها باشد و مهمترین نشانه برای اینکه این جهت گیری به این نحو اصلاح شده تلاش برای تقویت تولید ملی و فاصله گرفتن از یک اقتصاد رانتی و نفتی است.

وی تصریح کرد: رهبری حرفشان این است که به جای تاکید بر فروش بیشتر نفت خام که آسیب های بسیار زیادی نیز به دنبال دارد، دولت باید روی بهره برداری از ظرفیت های داخلی برای تقویت تولید ملی و ایجاد فرصت های شغلی و امثال اینها تمرکز کند.

عبدالملکی با تاکید بر  اینکه دولت یازدهم عملکرد مناسبی در اقتصادی مردمی و  تقویت تولید ملی نداشته و قطعا تولید ملی در این دولت دچار خدشه و مشکل شده است، افزود: در این سال ها دولت بیشتر بر روی فروش نفت خام  تاکید داشته و در واقع  همان اقتصاد رانتی و نفتی را در چهار سال گذشته دنبال کرده است و مردم چندان منتفع نشده اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.