مطالعات گسترده پژوهشگران دانشگاه مک مستر کانادا نشان می‌دهد برای حفظ سلامت قلب لازم است رسیدگی به امور خانه یا به عبارتی خانه‌داری را در سبک زندگی بی‌تحرک امروز بگنجانیم.

انجام کارهای خانه برای سلامت قلب مفید است!

قدس آنلاین- مطالعات گسترده پژوهشگران دانشگاه مک مستر کانادا نشان می‌دهد برای حفظ سلامت قلب لازم است رسیدگی به امور خانه یا به عبارتی خانه‌داری را در سبک زندگی بی‌تحرک امروز بگنجانیم.

همه ما بارها و بارها شنیده‌ایم که هر نوع فعالیت جسمانی برای سلامت عمومی و قلب مفید است و از بروز ناراحتی‌های قلبی عروقی پیشگیری می‌کند؛ خواه جلسات ژیمناستیک باشد یا پیاده رفتن به محل کار و حتی رسیدگی به امور منزل!

این نتیجه مبتنی بر تأثیر عالی کارهای منزل که بعضی آن را اجباری و ناخوشایند می‌دانند بر اساس مطالعه گسترده پژوهشگران کانادایی به نام PURE (Prospective Urban Rural Epidemiology) تأیید شد که نتایج آن در هفته نامه پزشکی لَنسِت به چاپ رسید.

این مطالعه روی ۱۵۳ هزار و ۹۹۶ نفر ( ۹/۵۷ درصد خانم ها) از ۱۷ کشور با تولید ناخالص داخلی بالا (کانادا، امارات متحده عربی و سوئد)، متوسط رو به بالا (آفریقای جنوبی، آرژانتین، برزیل، شیلی، مالزی، لهستان و ترکیه)، متوسط رو به پایین (چین، کلمبیا و ایران) و پایین (بنگلادش، هند، پاکستان و زیمبابوه) صورت گرفت. این افراد در ۳۴۸ جامعه شهری و ۲۸۰ جامعه روستایی ساکن بودند.

هدف از این بررسی تعیین مقدار فعالیت مردم با توجه به توصیه‌های بین المللی مبنی بر حداقل ۳۰ دقیقه فعالیت روزانه یا ۱۵۰ دقیقه فعالیت هفتگی بود. تنها سه درصد افراد در این طرح این میزان فعالیت را در اوقات فراغت و برنامه تفریحی داشتند اما ۳۸ درصد بدون تمرین ورزشی خاص، همین میزان فعالیت را با انجام کارهای روزمره داشتند. این سطح تحرک خطر حمله قلبی را ۲۰درصد کاهش می‌دهد که به نظر قابل توجه اما ناکافی است.

در این باره تفاوت‌های جدی بین کشورهای مختلف دیده می‌شد. درست در همان زمانی که فعالیت جسمانی تفریحی با افزایش تولید ناخالص ملی افزایش می‌یابد، فعالیت‌های روزمره مانند کارهای منزل نیز تا حد زیادی کاهش دارد. کشورهای ثروتمند با فعالیت‌های تفریحی تنها می‌توانند یک چهارم بی تحرکی ناشی از تخصص‌های اداری و سیستم حمل و نقل پیشرفته را جبران کنند. البته به گفته مدیر این طرح، میزان دقیق فعالیت برای حفظ سلامت هنوز برای پژوهشگران ابهاماتی دارد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.