محرم که از راه می‌رسد همه در تب و تاب برگزاری محافل و مجالس عزاداری امام حسین(علیه‌السلام) هستند و در گوشه و کنار و جای جای کشور تکیه‌ها و خیمه‌های عزای سیدالشهدا(علیه‌السلام) برپا می‌شود.

غیرمسلمان ها زیر پرچم امام حسین(علیه‌السلام)

قدس آنلاین- محرم که از راه می‌رسد همه در تب و تاب برگزاری محافل و مجالس عزاداری امام حسین(علیه‌السلام) هستند و در گوشه و کنار و جای جای کشور تکیه‌ها و خیمه‌های عزای سیدالشهدا(علیه‌السلام) برپا می‌شود.

اما در کنار این همه حسینیه، تکیه‌ای هم هست که بذر محبت امام حسین(علیه‌السلام) را طور دیگری در دل‌های مشتاق آن حضرت می‌کارد و در محفل عزاداری آنچه تکثیر می‌شود عشق به سالار کربلاست.

درست مثل تکیه ثارالله که این روزها در ضلع غربی میدان هفتم تیر تهران به محفلی برای دورهمی‌های متفاوت عزاداران حسینی تبدیل شده، تکیه‌ای با طراحی ساده و البته عزادارانی متفاوت...

تکیه‌ای با قدمت ۳۷ ساله

در بدو ورودم به تکیه ثارالله حاج آقا اقبالی به استقبالم می‌آید و برایم تعریف می‌کند که مرحوم پدرش بنیانگذار اصلی این تکیه بوده است.

وی درباره شکل گیری این محفل عزاداری امام حسین(علیه‌السلام) می‌گوید: مرحوم پدرم سال۵۹ این حسینیه را برپا کرد و از آن سال تاکنون این محل به مکانی برای عزاداری امام حسین(علیه‌السلام) و توزیع نذری بین عزاداران در ایام تاسوعا و عاشورا تبدیل شده است.

مسئول هیئت ثارالله ادامه می‌دهد: از همان ابتدای شکل گیری این تکیه بانیان گوناگونی به جمع ما پیوستند که در میان آن‌ها هموطنانی از اقلیت‌های دینی ارامنه و زرتشتیان هستند، بانی خیر می‌شوند، نذری می‌دهند و در ماتم سیدالشهدا(علیه‌السلام) عزاداری می‌کنند.

 غیرمسلمانان هم دل در گرو محبت امام حسین(علیه‌السلام) دارند

حاج آقا اقبالی می‌گوید: هر وقت چشمم به برادران و خواهران اقلیت‌های دینی می‌افتد که با عشق و ارادت ویژه به این تکیه می‌آیند، بی اختیار این جملات آن‌ها در ذهنم مرور می‌شود که محبت امام حسین(علیه‌السلام) در دل‌های ماست. آن‌ها هم به سالار کربلا ارادت دارند و دلشان برای مظلومیت آقا می‌سوزد.

وی تأکید می‌کند:‌ این تکیه محلی برای همه اقلیت‌های دینی است که در کنار خواهران و برادران مسلمان خود برای محرم عزاداری کنند و البته هر سال هم به عنایت امام حسین(علیه‌السلام) بر شمار آن‌ها افزوده می‌شود.

 عشق و ارادت اقلیت‌های دینی به امام حسین و حضرت عباس(علیهما السلام)

به تکیه وارد می‌شوم، همه مشغول عزاداری هستند که با یکی از عزاداران همصحبت می‌شوم.

خودش را «ادموند آرانی» معرفی می‌کند و می‌گوید: متولد تهرانم و از ۱۸سالگی با این تکیه آشنا شده‌ام و هر سال هم برای حضور در محفل عزاداری امام حسین(علیه‌السلام) برنامه‌ریزی می‌کنم.

وی تأکید می‌کند: خیلی‌ها تصور می‌کنند امام حسین(علیه‌السلام) متعلق به مسلمانان و شیعیان است، اما من اعتقاد دارم ایشان در قلب همه انسان هاست.

او ادامه می‌دهد: امام حسین(علیه‌السلام) شخصیتی است که در برابر ظلم ایستادگی کرده و الگوی همه ماست تا در برابر ظلم سکوت نکنیم.

ارادتم به حضرت عباس(علیه‌السلام) وصف ناپذیر است

اما هموطنان ما در سایر ادیان الهی ارادت ویژه‌ای هم به حضرت عباس(علیه‌السلام) دارند؛ «وانیک تیموری» که یکی از بانیان خیر تکیه ثارالله است در این زمینه می‌گوید: حضرت عباس مانند امام حسین(علیهما السلام) در قلب همه انسان‌های آزاده قرار دارد.

وی ادامه می‌دهد: ما در همسایگی مسلمانان زندگی می‌کنیم و همیشه آن‌ها در ایام محرم برای ما نذری می‌آورند؛ سال‌ها پیش یکی از بستگانم که به بیماری سختی مبتلا شده بود برای حضرت عباس(علیه‌السلام) نذر کرد و به لطف و عنایت ایشان شفا گرفت.

وانیک تأکید می‌کند: حالا او یکی از همین عزاداران حسینی است و هر سال در این تکیه نذری می‌دهد.

این هموطن ارمنی اضافه می‌کند: من ارادت غیرقابل وصفی به حضرت عباس(علیه‌السلام) دارم و عقیده‌ام این است که ایشان تا آخرین نفس به برادرش وفادار ماند و این درس بزرگی برای همه ماست.

نذری تاسوعا و عاشورا

حالا سال هاست، این هموطنان اهل دل از اقلیت‌های دینی در روزهای تاسوعا و عاشورا با ارادت خاصی به یاد جانفشانی‌های حضرت عباس و امام حسین(علیهما السلام) ‌نذری می‌دهند و خیلی‌ها از جای جای ایران می‌آیند و در این محفل شرکت می‌کنند.

نذری‌های تکیه ثارالله در روز تاسوعا مختص هموطنان اقلیت است و روز عاشورا مسلمانان میهمان نذری این عاشقان سیدالشهدا(علیه‌السلام) می‌شوند.

یکی از نکته‌های جالب توجّه در همنوایی ارامنه با شیعیان، این است که ۷۰۰عزادار از اقلّیت‌های مذهبی مسیحی و زرتشتی، در تکیه گرد هم می‌آیند و در عزاداری سالار شهیدان، به سینه‌زنی می‌پردازند.

نکته جالب اینکه تا سال‌ها پیش وقتی برادران ارامنه می‌آمدند در تکیه عزاداری می‌کردند خیلی‌ها نمی‌دانستند آن‌ها مسلمان نیستند و از بانیان خیر هیئت. اما به برکت امام حسین(علیه‌السلام) همه زیر پرچم آقا قرار دارند و هر عاشق حسینی به دعوت خود سیدالشهدا(علیه‌السلام) به هیئت می‌آید.

ارامنه پای منبر واعظ مسلمان

اما اگر بخواهم درباره یکی دیگر از ویژگی‌های جالب تکیه ثارالله بگویم این است که واعظ مسلمان در این تکیه سخنرانی می‌کند و همه مسلمان و غیرمسلمان پای منبر می‌نشینند و برادرانه دست به خیر می‌شوند.

البته تکیه ثارالله دسته عزاداری هم دارد که در روزهای تاسوعا و عاشورا به خیابان می‌آیند و سینه زنی می‌کنند.

این عشق را پایانی نیست

از تکیه ثارالله اقلیت‌های دینی در تهران گفتیم، اما برادران و خواهران غیرمسلمان دیگری هم هستند که در جای جای ایران و جهان دل به محبت سیدالشهدا(علیه‌السلام) داده‌اند و همواره مشمول عنایات ایشان شده‌اند.

غیرمسلمانان اعتقاد دارند، هر که در زندگی به دنبال آزادی و مبارزه با ظلم است باید از شخصیت امام حسین(علیه‌السلام) الگو بگیرد؛ کربلا و قیام عاشورا تا همیشه تاریخ زنده است و مرزهای دل به عنایت این امام مظلوم شکسته می‌شود.

براستی آن‌ها که عاشورا را می‌شناسند می‌دانند که برای عشق به سیدالشهدا(علیه‌السلام) هیچ پایانی وجود ندارد و این عشق تا همیشه تاریخ زنده است.

حالا با گذشت قرن‌ها از قیام عاشورا و شهادت امام حسین(علیه‌السلام) عزاداری اقلیت‌های دینی برای ایشان، نشان دهنده این است که عشق و ارادت به این امام شهید کیش و آیین نمی‌شناسد و همه با هر آیین و زبانی، ندای جاویدان حق طلبی و ظلم ستیزی امام حسین(علیه‌السلام) را درک می‌کنند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.