رئیس جمهور ترکیه با اشاره به موضع مشترک ایران و ترکیه درباره همه پرسی کردستان عراق، گفت: در عراق مخاطب ما دولت مرکزی این کشور است و همه پرسی اقلیم کردستان را قطعا نامشروع می دانیم.

اردوغان: همه پرسی کردستان عراق را نامشروع می دانیم

به گزارش قدس آنلاین، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه امروز در نشست خبری مشترک خود با حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان اظهار کرد: امروز همراه با آقای روحانی در چهارمین شورای عالی همکاری های دو کشور شرکت کردیم. در چارچوب این دیدار پیرامون ابعاد مختلف روابط سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، گردشگری و نظامی را مورد بررسی قرار دادیم.  

وی افزود: وزرای دو کشور به طور دو جانبه مسایل مربوط به خود را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.  من مطمئن هستم که با افزایش روابط و نزدیکی بیش از حد ایران و ترکیه در سال های اخیر و سیر روابط دو کشور در محور مثبت پیش خواهد رفت.  

اردوغان ادامه داد: پیش از این برای حجم مبادلات و روابط تجاری به اندازه سی میلیارد دلار در نظر گرفته شده بود اما سطح تجاری به اندازه ۱۰ میلیارد دلار هدف گذاری شده است. لذا در چهارمین شورای عالی همکاری های دو کشور هدف ۳۰ میلیارد دلار گذاشته و نقشه راه رسیدن به این هدف بررسی شد.

وی افزود: من مطمئن هستم که با افزایش حجم روابط و نزدیکی بیش از پیش ایران و ترکیه در دوران اخیر سیر روابط دو کشور در یک محور مثبت به سرعت ادامه خواهد یافت.

رئیس جمهور ترکیه تصریح کرد: در چارچوب این نشست وزرای دو کشور در زمینه ها و بخش های مختلف اعم از انرژی، گردشگری، حمل و نقل زمینی و حتی صنایع و دفاع موضوعاتی مطرح شد و توصیه های لازم از طرف ما به وزرای ذیربط صورت گرفت.

اردوغان گفت: ضمنا تصمیم گرفتیم با همکاری بانکهای مرکزی دو کشور و نیز همکاری های بانکهای دیگر بخش تامین مالی همکاری های دو کشور را تامین کنیم. ضمنا برای نجات روابط اقتصادی خود از فشار بازار ارز تصمیم گرفتیم مبادلات تجاری و اقتصادی خود را با استفاده از پول ملی و محلی خود انجام دهیم.

وی ادامه داد: مسئولین بانک مرکزی دو کشور هفته آینده گردهمایی کرده و قرارداد همکاری در زمینه بانک مرکزی را نهایی خواهند کرد. علاوه بر این تصمیم گرفته شد که برای احداث شعب بانکهای ایران در ترکیه و به طور متقابل احداث شعب بانکهای ترک در ایران مراکز و بخش های ذیربط تشکیل شوند.

وی ضمن تاکید بر افزایش روابط دو کشور در زمینه گردشگری گفت: ما خواستار به اشتراک گذاشتن تجربیات خود در زمینه گردشگری با کشور دوست و برادر خود، ایران هستیم.

اردوغان تاکید کرد: من مطمئن هستم که با تقویت روابط در زمینه گردشگری از ترکیه دهها هزار شهروند برای بازدید از ایران به عنوان کشوری که از تمدن دیرینه برخوردار است، خواهند آمد.

وی اظهار کرد: میزان سفرهای شرکت هواپیمایی ترکیه که در حال حاضر رقم بالایی است حاکی از اهمیتی است که در این زمینه نسبت به ایران قائل هستیم. ما سرمایه گذاران ترکیه ای برای سرمایه گذاری در ایران را تشویق می کنیم.

وی با اشاره به بحث های مربوط به منطقه گفت: در چارچوب مسائل منطقه ای مسئله عراق در رده اول قرار دارد و تشکیل مکانیزم های سه جانبه برای حل این مسئله بررسی شده است.

اردوغان با اشاره به رفراندوم در اقلیم کردستان عراق اظاهر کرد: البته پیش از این هر دو طرف تاکید کردند که همه پرسی غیرقانونی که از سوی اقلیم کردستان عراق انجام شد را به رسمیت نمی شناسند.

رئیس جمهور ترکیه ادامه داد: ترکیه با اقلیم کردستان عراق ۳۵۰ کیلومتر مرز دارد و در شرق این منطقه نیز ایران حضور دارد. در جنوب منطقه اقلیم نیز دولت مرکزی عراق قرار دارد و در غرب آن سوریه. اقلیم کردستان عراق در این میان چه می کند من نمی دانم.

وی ادامه داد: در حال حاضر در سطح جهان بجز اسرائیل هیچ کشور دیگری از اقلیم کردستان عراق حمایت نمی کند و از نظر ما تصمیمی که با نشستن با سرویس جاسوسی موساد حاصل شود به هیچ وجه مشروع و قابل پذیرش نیست.

اردوغان گفت: من مطمئن هستم که مدیریت اقلیم کردستان عراق با قرار دادن فرد معلوم در طرف راست خود و فرد معلوم دیگر در طرف چب خود به هیچ جایی دست نخواهد یافت و این تصمیمات بیشتر منجر به منزوی شدن خود او خواهد شد. ما به عنوان ایران و ترکیه در این زمینه موضع قاطعی اتخاذ کرده ایم. در عراق مخاطب ما دولت مرکزی این کشور است و همه پرسی اقلیم کردستان را قطعا نامشروع می دانیم.

وی تصریح کرد: هم ایران هم ترکیه و هم دولت مرکزی عراق در قبال اقدامات اقلیم کردستان عراق تدابیری را به اجرا گذاشته اند و من‌بعد تدابیر شدیدتری در راه خواهد بود.

اردوغان گفت: به همین شکل در سوریه نیز مکانیزم سه جانبه ای فعال کرده ایم. در سوریه برای مناطق کاهش تنش ارزش زیادی قائل هستیم.  مطمئن هستم که با تلاش و مبارزه مشترک ما در سوریه با گروه های تروریستی از جمله داعش و النصره، به داد مردم مظلوم این مناطق خواهیم رسید.

رئیس جمهور ترکیه گفت: من مطئن هستم که دفاع مشترک ما از کلیه مظلومین جهان یک وظیفه و دین به گردن ما است و در این راستا وزرای ذیربط ما و نیروهای مسلح و اطلاعاتی دو کشور کلیه اقدامات لازم را انجام خواهند داد.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.