مشهد- یک استادیار در دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: شایع‌ترین مسمومیت‌های کودکان بیشتر با مواد مخدر، شربت و قرص متادون است و این موارد بیش از ۵۰ درصد مسمومیت‌های کودکان را تشکیل می‌دهند.

هشدار درباره فراوانی مسمومیت کودکان با موادمخدر و متادون

به گزارش قدس آنلاین، آناهیتا علیزاده با بیان اینکه «تقریباً در مدت یک سال، هزار تا ۱۲۰۰ مورد مسمومیت کودکان رخ می‌دهد»، گفت:  در کودکان مسمومیت با تریاک شایع است و مسمومیت با متادون هم بسیار افزایش یافته است.

وی ادامه داد: بسیاری از پدر و مادرها برای درمان و به‌اشتباه، از داروهایی که در خانه وجود دارد، استفاده می‌کنند یا به کودک تریاک و ترکیباتی از آن را می‌دهند که بچه را درمان کنند، اما این کار بسیار خطرناک است.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد هشدار داد: هنگامی که به کودک ماده‌مخدر را می‌دهیم، نفس کودک متوقف می‌شود و بعد از چهار دقیقه نرسیدن اکسیژن به مغز کودک، موجب می‌شود او  تا انتهای عمر عقب‌ماندگی ذهنی پیدا کند؛ تازه اگر شانس بیاوریم کودک تا آن زمان فوت نکند.

وی درباره علت افزایش مسمومیت‌ها با مواد مخدر و متادون در کودکان گفت: گاه این موضوع عمدی است، اما گاهی هم خانواده‌ها سهوی به خاطر ناآگاهی، این مواد را به کودکان می‌دهند. مواردی هم به صورت تصادفی اتفاق می‌افتد.

علیزاده گفت: افرادی که متادون مصرف می‌کنند، شربت و قرص متادون را در مکانی که دیگر افراد خانواده دسترسی دارند، قرار ندهند؛ همچنین آن را در شیشه شربت‌های دیگر نریزند.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد همچنین از تولیدکنندگان مواد شیمیایی خواست با درصدهای مشخص و استاندارد، موادشان را تهیه کنند و در بسته‌بندی‌هایی قرار دهند که آسان به وسیله کودکان قابل‌بازشدن نباشد، همچنین این بسته‌ها برای بچه‌ها جذابیت نداشته باشد.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.