رئیس سازمان مدیریت بحران کشورنسبت به سرانجام نرسیدن لایحه جامع حوادث ابراز تأسف کرد و گفت: این لایحه همچنان در شورای نگهبان دست بررسی است.

لایحه جامع حوادث هنوز تأیید نشده است

قدس آنلاین-رئیس سازمان مدیریت بحران کشورنسبت به سرانجام نرسیدن لایحه جامع حوادث ابراز تأسف کرد و گفت: این لایحه همچنان در شورای نگهبان دست بررسی است.

اسماعیل نجارامروز و در بازدید از بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات با حضور در غرفه قدس، گفت: تلاش سازمان مدیریت بحران  این است که همه واحدهای مسکونی به‌ویژه آن‌هایی که در مناطق محروم  کشور واقعند، تحت پوشش بیمه اجباری قرار گیرند. براین اساس شش سال قبل لایحه بیمه جامع حوادث را تقدیم مجلس ‌کردیم که پس از بررسی‌های بسیار زیاد، تصویب و به شورای نگهبان ارسال شد که متأسفانه هنوز تأئید نشده است تا دولت آن را ابلاغ و اجرا کند. به گفته وی مذاکرات بین مجلس و شورای نگهبان در ارتباط با لایحه بیمه جامع حوادث ادامه دارد.

 وی در همین زمینه افزود: درلایحه یاد شده پیش بینی شده است از محل ماده ۱۰ و ۱۲ قانون مدیریت بحران به صورت پلکانی سالیانه ۲هزار میلیارد تومان برای بیمه خانه‌های مردم پرداخت شود. البته برای این پرداخت هم مدت زمان تعیین کردیم. درواقع تا ده سال دولت باید با مشارکت مردم، خانه‌ها را بیمه کند و بعد از آن افراد باید خودشان اقدام به بیمه واخدشان بکنند. وی همچنین از تخریب  یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحد مسکونی متعلق به محرومان  به دلیل  کیفیت بسیار پائین خبر داد و گفت: تمام این واحدها پس از نوسازی به مدت ۱۰ سال بیمه شده‌اند.

نجار با اشاره به این که  تمام خانه‌های افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) در سطح کشور بیمه حوادثند، تصریح کرد: تمام واحدهای مسکونی بعضی از استان‌ها مثل استان گلستان و خراسان شمالی با مشارکت مردم و دولت  بیمه شده‌اند. جدا از این اگر حادثه ای رخ دهد و ساختمانی نیاز به بازسازی مجدد داشته باشد، علاوه برارائه تسهیلات بانکی کم بهره، کمک‌های به صورت بلاعوض ارائه می‌شود.

 وی مجموع میزان کمک‌های بلاعوض به آسیب دیدگان در طول سال را متفاوت خواند و گفت: دولت برای هر ساختمان روستایی ۲۰ میلیون تومان تسهیلات می‌دهد و ما هم ۵ میلیون تومان کمک بلاعوض برای ساخت مسکن و ۲ میلیون تومان هم بابت معیشت کمک می‌کنیم که جمع کمک‌های بلاعوض به ۷ میلیون تومان می‌رسد. برای بخش شهری هم تسهیلات پرداختی ۳۰ میلیون تومان و میزان کمک‌های بلاعوض هم ۶ میلیون تومان می‌رسد که البته درحال بررسی هستیم تا بتوانیم مبلغ کمک‌های بلا عوض  به آسیب دیدگان را افزایش دهیم.

وی درپاسخ به کسانی که ادعا می‌کنند تسهیلات و کمک‌های بلاعوض به آسیب دیدگان حوادث به موقع پرداخت نمی‌شود، گفت: تسهیلات به موقع پرداخت می‌شود اما ممکن است ارائه کمک‌های بلاعوض با توجه به شرایط اقتصادی کشور کمی ‌زمان ببرد. البته برای رفع این مشکل و طی مراحل پرداخت کمک‌های بلاعوض از سوی دولت، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی‌ از محل حساب صد امام پرداخت‌ها را انجام می‌دهد.

به گفته نجار سازمان مدیریت بحران معمولاً یک روز بعد از وقوع هر حادثه طبیعی کار بازسازی آن‌جا را آغاز می‌کند.  

وی درباره طرح آموزش خدام امام رضا (ع) جهت مقابله با بحران گفت: برغم این که در ساخت و سازها ی بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع) توجه لازم به کیفیت شده است اما با توجه به این که این مکان مقدس همواره یک مرکز جمعیت است، در زمینه وقوع زلزله احتمالی   ممکن است نگرانی‌هایی داشته باشیم. به همین خاطر همکاران  ما در خراسان رضوی  جلساتی با مقامات آستان داشتند که  قرار شد تا در بحث محتوا آموزش‌هایی به خدام رضوی ارائه کنیم.  

  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.