اینکه معاون اول رئیس‌جمهور و سپس شخص رئیس دولت بلافاصله و تنها به واسطه آسیب‌دیدگی چند واحد مسکن مهر در یک شهر که بر روی گسل زلزله قرار داشته‌ و بدون نظر و تأیید کارشناسی، ایمنی کل خانه‌های مسکن مهر را زیر سؤال برده و مدعی شوند که بیشتر خانه‌های تخریب‌شده مسکن مهر بوده‌اند، امنیت روانی میلیون‌ها نفر را به بازی گرفت.

قضاوت به سیاست خواهد رسید؟

قدس آنلاین- زلزله اخیر غرب کشور در کنار همه داغها و ویرانیها و مصائب و خسارات مادی که بر جای گذاشت، با حاشیههایی هم عجین شد که خساراتی معنوی و سیاسی را هم به کشور تحمیل کرد.

اینکه معاون اول رئیس‌جمهور و سپس شخص رئیس دولت بلافاصله و تنها به واسطه آسیب‌دیدگی چند واحد مسکن مهر در یک شهر که بر روی گسل زلزله قرار داشته و بدون نظر و تأیید کارشناسی، ایمنی کل خانههای مسکن مهر را زیر سؤال برده و مدعی شوند که بیشتر خانههای تخریب‌شده مسکن مهر بودهاند، امنیت روانی میلیونها نفر را به بازی گرفت.

این در حالی است که ۱۵ هزار خانه در زلزله غرب کشور ویران شد یا آسیب دید که تنها ۷۰۰ مورد آن مسکن مهر بود؛ یعنی کمتر از ۵ درصد.

به موازات همین حاشیهسازی که بازار بال و پر دادن به آن هم در فضای مجازی داغ شده بود، شایعات درباره مرگ ۱۰۰ نفر در یک مجتمع مسکن مهر هم بر نگرانیها و تشویش اذهان عمومی افزود؛ شایعهای که به‌سرعت دروغ‌بودن آن برملا گشت و مشخص شد که تنها ۲ نفر جان خود را بر اثر آوار مسکن مهر از دست دادهاند؛ ۲ نفر از ۴۸۰ کشته زلزله غرب کشور!

بهرهبرداری سیاسی از یک بلای طبیعی برای زیر سؤال بردن رقبای سیاسی و یک جریان خاص یا دولتهای پیشین به قیمت تشویش خاطر میلیونها نفر اتفاقی بود که اگر ناآگاهانه و سهوی انجام شده باشد، نیازمند عذرخواهی برخی مقامات دولتی است؛ کسانی که ظاهراً نشان دادهاند برای پا گذاشتن با کفش بر فرش چادر یک زلزله‌زده زود دست به کار میشوند اما خواب آشفته میلیونها نفر در ۲ هفته گذشته چون تصویری ندارد که در شبکههای اجتماعی منعکس شود، دغدغهای برای آن‌ها ایجاد نمیکند.

ظاهراً مهم بهره سیاسی است که از آن اتفاق و همان یک جمله باید حاصل میشد. پس از آن نیز محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت، گفت که همه پروژههای مسکن مهر کشور باید مورد بازرسی کارشناسی قرار گیرند.

اما حالا به نظر میرسد که آن بازی سیاسی خاصه بعد از واکنشهایی که به دنبال داشت و دولتمردان مورد سؤال قرار گرفتند، خود به حاشیه رفته و جواب نداده است؛ بویژه بعد از آنکه وحید حقانیان، معاون پیگیری‌های ویژه دفتر رهبری، با ادبیاتی تند اظهارات جهانگیری را به باد انتقاد گرفت و او را به سیاسی‌کاری متهم کرد.

دیروز معاون اول قوه قضائیه در واکنش به اینکه اظهارات و رفتار دولتمردان از جمله معاون اول رئیس‌جمهور در زیر سؤال بردن امنیت مسکن مهر و ایجاد نگرانی برای میلیونها نفر موضوعی است که قابل بررسی و پیگیری باشد و در دستور کار قوه قضائیه قرار گیرد، با تأیید اینکه برخی ادعاها و حرفها از جمله درباره امنیت مسکن مهر یا آمارهای کشته‌شدگان زلزله اخیر در این خانهها نادرست بوده، گفت: این ادعا که سازههای مسکن مهر بیش از دیگر ابنیه تخریب شدهاند، ادعای درستی نبود زیرا سازه این خانهها مقاومت کرده و خراب نشده بود و سقفها تخریب نشد و تنها دیوارها فرو ریخت.

محسنی اژهای افزود: حرفهای برخی افراد که موجب نگرانی مردم شد، اگر بدون سوء‌نیت و بر اساس اطلاعات ناقص و دیدن تنها گوشهای از واقعه باشد، جرم نیست اما اگر ثابت شود کسی با قصد سوء یا ضربه‌زدن به جریان یا جناحی سیاسی ضربهای مسائلی را مطرح کرده باشد، موضوعی متفاوت است.

وی با اشاره به اینکه سازمان بازرسی کل کشور در حال بررسی مسائل مربوط به زلزله اخیر از جمله موضوع مسکن مهر است، گفت: این گزارش هنوز تمام نشده و به دست ما نرسیده است تا بتوانیم درباره این موضوع اظهار نظر قطعی بکنیم.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.