همزمان با رایزنی‌ها و سفرهای مقام‌های ارشد آمریکایی از جمله رکس تیلرسون وزیرخارجه و مایک‌پنس معاون رئیس جمهور آمریکا برای جلب نظر شرکای‌ اروپایی و منطقه‌ای این کشور در مورد اعمال محدودیت‌های موشکی بر ایران، نیروهای مسلح کشورمان در رزمایش مشترک پیامبر اعظم پاسخی روشن به این تحرکات سیاسی دادند.

پاسخ موشکی به شروط ترامپ

قدس آنلاین- همزمان با رایزنی‌ها و سفرهای مقام‌های ارشد آمریکایی از جمله رکس تیلرسون وزیرخارجه و مایک‌پنس معاون رئیس جمهور آمریکا برای جلب نظر شرکای‌ اروپایی و منطقه‌ای این کشور در مورد اعمال محدودیت‌های موشکی بر ایران، نیروهای مسلح کشورمان در رزمایش مشترک پیامبر اعظم پاسخی روشن به این تحرکات سیاسی دادند.
پرتاب موفقیت‌آمیز انواع موشک‌های کروز میانبرد در این رزمایش، از جمله موشک نقطه زن «لبیک یک»، موشک ساحل به دریای «نصر»، شلیک موشک کروز برد بلند «قدر» برای نخستین بار از روی ناو و همچنین ایجاد قرارگاه متحرک راداری و موشکی مجهز به سامانه‌های موشکی ارتفاع بالا، متوسط و پایین در زمانی بسیار کوتاه، قدرت، دقت و تحرک‌پذیری توان موشکی ایران را به نمایش گذاشت.
آزمایش میدانی موشک‌های ایران در شرایطی انجام شد که وزیرخارجه آمریکا روز دوشنبه پس از دیدار با همتای انگلیسی خود در لندن از پیشرفت در جلب حمایت کشورهای اروپایی برای اعمال تنبیهات جدید علیه ایران در زمینه برنامه موشکی کشورمان سخن گفت و اعلام کرد، طرف‌ها توافق کرده‌اند یک کارگروه متشکل از کارشناسان برای اصلاح نواقص برجام تشکیل دهند.
در همین حال، مایک پنس معاون ترامپ هم به اردن و از آنجا به اسرائیل رفت و در کنست حملات لفظی تندی را علیه برنامه موشکی ایران صورت داد و تأکید کرد: آمریکا در صورت محدود نشدن برنامه موشکی ایران دیگر برجام را تأیید نخواهد کرد.

 مذاکره‌ای در کار نخواهد بود
تحرکات جدید آمریکا و تروئیکای اروپایی عضو برجام در تهران بازتاب زیادی داشته و تاکنون با تکذیب ادعای رسانه‌ها و مقامات اروپایی از جمله وزیرخارجه فرانسه و وزارت خارجه آلمان در مورد توافق و انجام گفت‌وگو با وزیرخارجه ایران در مورد برنامه موشکی و رد هرگونه امکان مذاکره مجدد روبه رو شده است.
مقامات دیپلماتیک و مسئولان مذاکرات سیاسی البته تاکنون موضعی فراتر از این اتخاذ نکرده‌ و به سخنان مقامات اروپایی بیش از این پاسخ نداده‌اند.
مسئول پیگیری اجرای برجام که از چند روز پیش بر کرسی معاونت سیاسی وزارت خارجه تکیه زده است، پس از بالا گرفتن شایعات و بروز نشانه‌های نزدیک شدن اروپایی‌ها به موضع آمریکا در موضع‌گیری محافظه‌کارانه گفت، اروپایی‌ها تاکنون مدافع برجام بوده‌اند، ولی ما نمی‌گوییم اروپا بین آمریکا و ایران، ایران را انتخاب می‌کند.
سید عباس عراقچی با بیان اینکه در چهار ماه آینده چالش‌های جدیدتری خواهیم داشت، گفت: ما هنوز هیچ جمع بندی مشخصی در اروپا نداریم، برخی از آن‌ها این ایده را دارند و فکر می‌کنند اگر امتیازاتی به ترامپ در موضوعات غیر برجامی بدهند، می‌توانند او را در برجام نگه دارند که این سیاستی کاملاً غلط است و حتماً نتیجه معکوس خواهد داشت و ما این را بصراحت به اروپا هم گفته‌ایم.

 پیام صریح نیروهای مسلح
امیر حاتمی، وزیر دفاع کشورمان اما در واکنش به این رخدادها بصراحت اظهارداشت: هیچ مذاکره موشکی تاکنون صورت‌ نگرفته و پس از این نیز صورت نخواهد گرفت؛ زیرا این مسئله خط قرمز ایران است.
در حالی که دستگاه دیپلماسی و دولت محتاطانه در حال رصد رفت و آمدهای مقامات اروپایی و آمریکایی هستند تا در نهایت روشن شود اروپایی‌ها چقدر از ایران فاصله گرفته و به سمت واشنگتن گرایش پیدا خواهند کرد، نیروهای مسلح ایران در رزمایش پیامبر اعظم در منطقه خلیج‌فارس با انجام چندین آزمایش موشکی موفق، پالس‌هایی هدفمند و تعیین کننده و هشداردهنده برای پایتخت‌های سه کشور اروپایی ارسال کردند.

 تغییر راهبرد موشکی ایران
نکته حائز توجه دیگر در این رویداد تغییر راهبرد موشکی ایران بویژه در حوزه آزمایش‌های موشکی در یکی دو سال گذشته است که بشدت نیز مورد توجه کشورهای غربی و آمریکایی‌ها قرار گرفته؛ زیرا دقیقاً مسیری است که آن‌ها تمایل داشتند ایران در آن قرار نگیرد. موشک‌های آزمایش شده در رزمایش دیروز از نوع کروز یا بالستیک میانبرد و حتی بردبلند با برد زیر ۱۰۰۰ کیلومتر بودند که شاخصه مهم آن‌ها نقطه زنی و دقت در اصابت به هدف، توأم با تخریب بالا بود.
یک سال و نیم پیش در میانه سال ۹۵ کارشناسان امنیتی و نظامی آمریکا در نشست شورای آتلانتیک که به ریاست دریاسالار «جان دابلیو میلر» و برای تدوین یک گزارش جامع از برنامه هسته‌ای ایران به منظور فراهم کردن امکان ارزیابی و ارائه توصیه‌های جدید به دولت دونالد ترامپ برگزار شد، این کارشناسان نظامی و امنیتی چالش و تهدید اصلی منافع آمریکا در منطقه را تغییر راهبرد موشکی ایران از تولید و توسعه موشک‌های بردبلند با دقت کم به سوی توسعه برنامه موشک‌های کوتاه برد و میانبرد دقیق عنوان کردند که می‌تواند برتری نظامی ایران را در مورد تحولات منطقه و جنگ‌های احتمالی بسیار بالا ببرد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.