حالا زمانه آن رسیده است که به سروقتتان بیایم.سالیان درازی از سال‌های مقاومت و ایثار گذشته است.انگار گرد و غباری قطور می‌رود تا تمامی‌ رویدادهای سرنوشت‌ساز و تأثیرگذار هشت سال دفاع مفدس را از نظرها پنهان کند.

قدس آنلاین- بی شک این وظیفه ملی و خطیر بر عهده ما پژوهشگران و نویسندگان دفاع مقدس است تا دست به قلم ببریم و تمامی ‌رویدادهای مهم جنگ را واکاوی، تببین و ارزیابی کنیم. در دنیای غرب رسم بر این است که  آثار برتر و تأثیرگذار ادبیات داستانی حداقل ده سال پس از وقوع حوادث مهم و سرنوشت سازی همچون جنگ جهانی اول و دوم خلق می شوند چراکه این گذشت زمان است که به نویسنده اجازه می‌دهد تا با فاصله گرفتن از دوران جنگ و پیامدهای مخرب آن، با دقت وریزبینی خاصی حوادث جنگ را واکاوی، مطرح و در بستر داستان به تصویر بکشد.

درصورتیکه بازآفرینی حوادث جنگ در خلال وقوع حوادث باعث می‌شود تا نویسنده آنچنان که توقع می‌رود به رسالت خود عمل نکند و چه بسا تحت تأثیر آن دوران بحران‌زده، از دست یافتن به حقیقت باز بماند و احیاناً در ساختار و اسکلت‌بندی داستان خود هم دچار ضعف‌ شود.

حالا زمان آن رسیده است تا به دور از تمام دل‌نگرانی‌ها و شتاب‌زدگی‌ها با تعمق، رعایت انصاف و دوراندیشی به تحلیل آثار ادبی مرتبط با دفاع مقدس بپردازیم و برای بسیاری چرایی‌هایی که در طی دوره‌ها، دغدغه بسیاری از افراد بوده است، پاسخ منطقی پیداکنیم.

حالا زمان آن رسیده است که آرمان شهادت طلبی، حفظ ارزش‌های دفاع مقدس، تمامی ‌ایثارها و از خودگذشنی‌ها، اسطوره‌ها و حماسه‌سازی‌ها در کنار اندک رخدادهای نادرستی که در ایام جنگ رخ داده است، تحلیل و ارزیابی شود.

حالاست که نویسنده دفاع مقدس باید بدون قصد و غرض و از سر حس وطن پرستی - و به دور از تمامی‌برداشت‌های اشتباه ضدارزش‌های دفاع مقدس که با نقاب کشف حقیقت می‌خواهند تمامی باورهای ملی و مذهبی ما را ویران کنند– تصویری سنجیده، قابل تعمق و تأثیرگذار از آن دوران خلق کند و در این مسیر از اصول و مبانی علوم انسانی چون فلسفه، روان‌شناسی، جامعه‌شناسی، دین، سیاست و...بهره ببرد.

حالا وقتش رسیده است پس از. برپایی جشنواره‌هایی چون انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس و واکاوی آثار ادبی ارزشمندی که به تازگی خلق شده‌اند، دل به کار تولید آثار ارزشمند ادبی داد. در این جشنواره آثار بی نظیری به چشم می‌خورد که هم از پرداخت قابل قبولی برخوردار بودند و هم بسیار تأثیرگذار. آثار ادبی مطرح شده در این جشنواره ادبی، از اسکلت‌بندی بسیار خوبی برخوردارند. در عین حال که در آثار مذکور، مضامین منطبق با ارزش‌های دفاع مقدس به چشم می‌خورد و هیچ ردپایی از شعارزدگی نیز دیده نمی‌شود. در این جشنواره آثار مستحکمی‌ نسبت به سال‌های قبل به چشم می‌خورد و امید است برگزیدگان جشنواره‌های ادبی همواره مورد حمایت همه جانبه قرار بگیرند و تنها به برگزاری جشنواره اکتفا نکنیم.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.