سنندج-شهرستان بیجار یکی از شهر های استان کردستان است که با وجود ظرفیت های غنی معدنی اما نه تنها پیشرفت چندانی نداشته بلکه بنا بر گفته فرماندار این شهرستان با موج مهاجرت روبرو شده تا آنجا که جمعیت ۱۲۵ هزار نفری آن در سال ۱۳۵۵ با وجود نرخ رشد جمعیت در حال حاضر از ۱۰۰ هزار نفر تجاوز نمی کند.

«بیجار» نیازمند مرهم توسعه

قدس: بنا بر گفته نماینده مردم این شهرستان ایجاد شهرک صنعتی، تصفیه خانه فاضلاب بخش کرانی، عدم بهره برداری صحیح از معادن سنگ آهن، نبود ادارات جهت رسیدگی به مشکلات مردم از عمده مشکلات این منطقه است که لاینحل مانده است.

عقب ماندگی تاریخی

بیژن زندیه فرماندار بیجار می گوید: در سرشماری سال ۱۳۵۵ جمعیت شهرستان بیجار ۱۲۵ هزار نفر بوده است که بر اساس آخرین سرشماری در حال حاضر ۹۳ هزار نفر در این شهرستان زندگی می کنند.

وی با بیان اینکه این شهرستان تنها شهرستان استان کردستان است که از مشکل مهاجرت منفی رنج می برد یادآور می شود: در طی سال های گذشته بیشترین جمعیت این شهرستان روستا نشین بودند اما در حال حاضر با توجه به معضل مهاجرت بیشترین جمعیت شهری است.

وی با اشاره به این موضوع که مهاجرت روستائیان به شهر موجب از رونق افتادن بخش کشاورزی در این شهرستان شده است ادامه می دهد: در حال حاضر حدود ۶ هزار جوان تحصیلکرده بیکار در این شهرستان حضور دارند.

وی با اشاره به مشکلات اقتصادی حاکم بر کشور می گوید: از تعداد ۵۲ واحد موجود در شهرک صنعتی بیجار تعداد اندکی با استفاده از ۵۰ درصد ظرفیت موجود مشغول فعالیت هستند.

وی البته به تشکیل کارگروه اقتصاد مقاومتی با محوریت بررسی مشکلات واحدهای تولیدی در مرکز استان با هدف راه اندازی مجدد واحدهای تولیدی که دارای مشکل خبر می دهد و بیان می کند: کمبود نقدینگی و نبود سرمایه در گردش مهمترین معضل اساسی واحدهای تولیدی شهرک صنعتی بیجار است.

زندیه با تاکید بر اینکه راه مناسب یکی از مهمترین زیر ساخت های توسعه است،بیان داشت: پایین ترین رقم شاخص راه روستایی مربوط به شهرستان بیجار است که م یبایست توجه ویژه ای برای توسعه آن در نظر داشت.

توجه به معادن سنگ آهن

نماینده مردم بیجار در مجلس شورای اسلامی عدم استفاده و بهره برداری پتانسیل های منطقه و بالاخص معادن سنگ آهن و مشکلات راه و وضعیت نامناسب جاده ها بخشی از مشکلات مهم در این منطقه  عنوان می کند.

حمدالله کریمی ضمن اشاره به اینکه باید مشکلات و عقب ماندگی های بخش کرانی بیجار رفع شود می گوید: معادن از ظرفیت های بالقوه بخش کرانی هستند و عقب ماندگی و محرومیت های موجود  در این منطقه زیبنده نظام نیست.

وی اظهار می کند: ایجاد شهرک صنعتی، تصفیه خانه فاضلاب بخش کرانی، عدم بهره برداری صحیح از معادن سنگ آهن، نبود ادارات جهت رسیدگی به مشکلات مردم از عمده مشکلات این منطقه است.

وی حل مشکلات این منطقه را نیازمند زمان و اعتبارات کافی می داند و عنوان می کند: لازم است با استفاده از مدیران بومی و تصمیم های کارشناسی شده تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم.

کریمی وجود این معادن را بستری مهم برای پیشرفت منطقه عنوان می کند و ادامه می دهد: باید از این فرصت در راستای توسعه و پیشرفت منطقه کرانی استفاده کرد.

 سهم بیجار از بودجه

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه مکاتبات لازم را با کمیسیون تلفیق بودجه در مجلس برای ارتقای بودجه مورد نیاز طرح های عمرانی در شهرستان بیجار انجام خواهد داد تاکید می کند: ردیف های بودجه ای برای بهسازی محورهای مواصلاتی بیجار- زنجان، بیجار – قروه و محور بیجار- دیواندره و همدان- بیجار در لایحه بودجه سال ۹۷ اخذ شده است.

مهاجرت روستائیان به شهر موجب از رونق افتادن بخش کشاورزی در بیجار شده  و در حال حاضر ۶ هزار جوان تحصیلکرده بیکار در این شهرستان حضور دارندکریمی با اشاره به لزوم رسیدگی به مشکلات شهرستان بیجار یادآور می شود: شهرستان بیجار در استان کردستان با استان های آذربایجان غربی،همدان و زنجان همسایه است و از ظرفیت های خوبی برای توسعه اقتصادی برخوردار بوده که البته توسعه اقتصادی این شهرستان در گرو تقویت زیرساختارها است.

وی می افزاید: در برنامه ششم توسعه کشور بر ضرورت توسعه حمل و نقل ریلی تاکید شده در این راستا ردیف بودجه اتصال راه آهن زنجان- تبریز به راه آهن همدان- سنندج از مسیر بیجار در لایحه بودجه سال ۹۷ اخذ شده است.

پیشرفت حق بیجار است

 نماینده مردم بیجار در مجلس شورای اسلامی، ادامه می دهد: با توجه به ظرفیت و توانای بالای شهرستان بیجار در تمامی زمینه ها این حق شهرستان بیجار است که پیشرفت پیدا کند و به جایگاه بالاتری برسد.

کریمی به اهمیت وجود سینما در توسعه بخش فرهنگی اشاره کرده  و می گوید: برای ایجاد سینما در این تلاش های زیادی صورت گرفت و همچنین اقدامات ساخت خانه تئاتر و خانه هنرمندان در شهرستان بیجار انجام شد.

نماینده مردم بیجار اضافه می کند: در مسیر توسعه باید نقاط قوت و نقاط ضعف را شناسایی کرد و در راستای توسعه روز افزون شهرستان تلاش کرد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.