دغدغه مطالعه کتاب‌های خوب در روزهای تعطیلات نوروزی هرسال فکر همه ما را به خود مشغول می‌کند. به سراغ گروهی از اهالی فرهنگ و هنر رفتیم و از آن‌ها پرسیدیم برای مخاطبان ما چه کتاب‌هایی را پیشنهاد می‌کنند. پاسخ‌هایشان را بخوانید.

پیشنهادهایی برای مطالعه نوروزی

قدس آنلاین-دغدغه مطالعه کتاب‌های خوب در روزهای تعطیلات نوروزی هرسال فکر همه ما را به خود مشغول می‌کند. به سراغ گروهی از اهالی فرهنگ و هنر رفتیم و از آن‌ها پرسیدیم برای مخاطبان ما چه کتاب‌هایی را پیشنهاد می‌کنند. پاسخ‌هایشان را بخوانید.  

علی‌رضا قزوه

شاعر و مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری

سیاه مست سایه تاک سروده مرتضی امیری اسفندقه، قناری در قفس اثر کیومرث عباسی قصری، پنجه بر پیشانی سروده زنده‌یاد غلامحسین شکوهی

مرتضی امیری اسفندقه در قصیده هایش توانسته است فخامت زبان خراسانی را با ریزه‌کاری و زلالی زبان امروز درهم بیامیزد و فضایی معاصر به این قالب کهن شعر فارسی ببخشد.

--

مصطفی رحماندوست

 شاعر و استاد دانشگاه

مجموعه کتاب‌های «شعر نوجوان امروز» انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

نوجوانان باید کتاب های مناسب خودشان را پیدا کنند و من فکر می‌کنم انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مجموعه ارزشمندی را در این خصوص منتشر کرده است.

--

محمود جوانبخت

داستان‌نویس و مستندساز

رمان سه جلدی «برج سکوت» نوشته حمیدرضا منایی و «رهش» نوشته رضا امیرخانی

«برج سکوت» یکی از متفاوت‌ترین و مهمترین رمان‌های پس از انقلاب است و خواننده در آن تهران را با همه مناسبات اجتماعی آن می‌بیند. به نظر من این رمان، لنگه ندارد و با ناداوری از جوایز داستان امسال کنار گذاشته شد.

--

حمیدرضا شکارسری

شاعر و منتقد

«صدای زنگ درآمد» سروده رؤیا شاه‌حسین‌زاده و دیگر کتاب‌های برگزیده دوازدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر، کتاب طنز «دارکوبیسم» رحیم رسولی و «ساختار و تأویل متن» نوشته بابک احمدی

پیشنهاد من برای مردم کتاب‌های برگزیده جشنواره شعر فجر است و فکر می‌کنم  فرصت خوبی است که مردم به قضاوت بنشینند که آیا کتاب‌های خوبی برگزیده شدند یا خیر. ضمن این که خواندن کتاب‌هایی در فضای طنز همچون «دارکوبیسم» خالی از لطف نخواهد بود.

--

ایوب آقاخانی، نویسنده و کارگردان

رمان دو جلدی «دختر استالین» نوشته رزماری سالیوان، «این گفت و سخن‌ها» نوشته محمود دولت‌آبادی، «سندباد در سفر مرگ» مجموعه گفت‌وگوهای احمد شاملو و «خشکسالی» نوشته جی جی بالارد

تعطیلات عید فرصت مناسبی است که کتاب‌های سرگرم کننده و جذابی خوانده شود و به نظرم این کتاب‌ها این ویژگی را دارند، به‌ویژه رمان آخرالزمانی «دختر استالین» که مخاطب را با فضای تازه و بکری از تاریخ آشنا می‌کند.

--

ابوالفضل جلیلی

 کارگردان

«خاطرات شعبان جعفری» نوشته هما میرافشار، «پولینا، چشم و چراغ کوهپایه» نوشته  آناماریا ماتوته، ترجمه محمد قاضی، و «کوه‌های سفید» نوشته جان کریستوفر، ترجمه ثریا کاظمی

به نظرم هیچ‌گاه کتاب خوبی در مورد جنگ برای بچه‌ها نوشته نشد و هرچه که بود از نگاه بزرگسالان بود. مجموعه کتاب های منتشر شده در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تصویرسازی خوبی برای بچه ها خواهد داشت.

---

عماد افروغ

 استاد دانشگاه

«نهج البلاغه» و «اعترافات آگوستین قدیس» ترجمه افسانه نجاتی

من به‌تازگی خواندن نهج البلاغه را به پایان بردم و به نظرم کتاب فوق العاده‌ای است و به همه پیشنهاد می دهم با نگاهی تیزبینانه آن را از ابتدا تا آخر مطالعه کنند.

--

عباس چشامی

 شاعر

کلیات سعدی، «قهوه استانبول نیکو می‌سوزد» به گزینش علی‌اکبر شیروانی، «رهش» رضا امیرخانی و «نزدیک داستان» علی خدایی

مردم حتماً از خواندن کتاب‌هایی در سبک های مستند و گزارش‌نویسی لذت می‌برند و هم با تاریخ بیشتر آشنا می‌شوند و «قهوه استانبول نیکو می‌سوزد» در واقع استانبول به روایت مسافران قاجاری است که بسیار جذاب و خواندنی است.

--

هادی خوانساری

 شاعر

«خاطرات شخصی فیدل کاسترو» و «زوربای یونانی»  نوشته نیکوس کازانتزاکیس، ترجمه محمد قاضی

اگر مردم به خواندن کتاب‌های تاریخی و سیاسی علاقه‌مندند، «خاطرات شخصی فیدل کاسترو» را از دست ندهند چرا که دید گسترده‌ای به آن‌ها در فضای سیاسی می‌دهد.

---

هادی خورشاهیان

 شاعر و داستان نویس

«این خیابان سرعت گیر ندارد» نوشته مریم جهانی، «تاول» مهدی افروزمنش، «یخ» سینا حشمدار و «برکت» ابراهیم اکبری دیدگاه

هرکدام از این کتاب‌ها ارزش‌های ادبی ویژه‌ای دارند و می‌توانند لحظه‌های خوبی برای خوانندگان در عید ایجاد کنند.

--

علیرضا جهانشاهی

شاعر

«چنین گفت زرتشت» نوشته فریدریش نیچه و با ترجمه داریوش آشوری، «جنگ و صلح» نوشته لئو تولستوی، «از نو تازه شویم» سروده محمدباقر کلاهی اهری، «خواجه تاجدار» با ترجمه ذبیح‌الله منصوری

مجموعه اشعار استاد کلاهی اهری، فضایی لطیف و دوست داشتنی دارد و علاقه‌مندان به شعر حتماً از خواندن آن لذت خواهند برد.

--

رؤیا شاه‌حسین‌زاده

شاعر و برگزیده دوازدهمین جشنواره شعر فجر

«عقاید یک دلقک» هاینرینش بل، «چراغ‌ها را من خاموش می‌کنم» زویا پیرزاد، «مردگان باغ سبز» محمدرضا بایرامی، «باران تابستان» مارگریت دوراس، «شوخی» میلان کوندرا و «کافه پیانو» فرهاد جعفری

وقتی «عقاید یک دلقک» را می خواندم، دائماً نگران بودم که کتاب تمام نشود چرا که می‌دانستم بعد از خواندن این کتاب، دنیای ادبیات دیگر اثری نخواهد داشت که به این اندازه از آن لذت ببرم.

--

سید حسین متولیان

شاعر و ترانه‌سرا

«اختراعِ انزوا» پل آستر، «رهش» رضا امیرخانی و «رهبری» نوشته سرالکس فرگوسن

در سالی که گذشت، رمان «اختراعِ انزوا» اثر پل آستر را خواندم که خواندن این کتاب را به‌خاطر زبان متفاوت و سبک مقاله‌گونه‌اش که جلوه بدیعی از یک اثر داستانی را خلق کرده است، به‌شدت توصیه می‌کنم.

--

حبیب احمدزاده

داستان‌نویس و فیلمنامه‌نویس

«وقتی مهتاب گم شد» نوشته حمید حسام

این کتاب را که روایتی از خاطرات خواندنی زندگی شهید علی خوش‌لفظ است می‌تواند در ایام نوروز، کتاب مناسبی برای آشنایی با زندگی این مرد بزرگ باشد.

--

محمدجواد جزینی

داستان نویس و منتقد

«باغ سبز مردگان» محمدرضا بایرامی، «ابرهای گم‌شده» مرحوم کوروش اسدی، «برج ۱۱۰ » زنده‌یاد فیروز جلالی زنوزی و «سال‌های ابری» مرحوم علی‌اشرف درویشیان

کتاب باغ سبز مردگان را به خاطر اینکه یک رمان چشمگیر با درون‌مایه سیاسی است، پیشنهاد می‌کنم و کتاب‌های سه نویسنده دیگر را به این دلیل که این نویسندگان را در این سال آن‌ها را از دست دادیم و این کتاب‌های هرسه نویسنده فقید مایه‌های ارزشمندی دارد.

--

علی رضا راهب

شاعر و منتقد

«دن کیشوت» نوشته سروانتس

در زمانه‌ای که وهم و دروغ و خرافه جهان را پر کرده است، با خواندن این کتاب می‌توانیم وجه و نمود عملی آن را ببینیم و نظام زندگی‌مان را که ما را به یک موجودچند چهره تبدیل کرده است، به درستی دریابیم.

--

بیژن ارژن

شاعر

مجموعه کتاب‌های وین دایر

زندگی امروز ما درگیر بداخلاقی و عصبیت است. با خواندن کتاب‌هایی که ما را با ظرفیت‌های درونی خود بیشتر آشنا می‌کند و به زبانی ساده و بدون پیچیدگی‌ها و اصطلاحات ثقیل نوشته شده است، می‌توانیم خود را تا حدی از آسیب‌های این زمانه مصون داریم.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.