کارشناس مسائل منطقه در رابطه با اظهارات اخیر ولیعهد عربستان علیه ایران و در حمایت از اسرائیل گفت: ترامپ با توجه به نگرشی که به موضوعات اقتصادی دارد خیلی تلاش می‌کند تا در زمان کوتاه معضلات آمریکا را در مأموریت‌های فرامرزی خودش به‌ویژه در غرب آسیا به اتمام برساند تا بتواند به چالش‌های آمریکا با رقبای اصلی‌اش یعنی چین و روسیه بپردازد و در همین راستا عربستان با توجه به شکست‌های منطقه‌ای، ترامپ را متقاعد کرد که این مأموریت را به ریاض بسپارد.

هم سویی مواضع بن سلمان با ماموریت های فرامنطقه ای ترامپ

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایکنا، بن‌سلمان در گفت‌وگویی که با نشریه «تایم» داشته، اظهاراتی را مطرح ساخته که بر خلاف خواست مردم مسلمان فلسطین و سایر جوامع اسلامی است. او در این گفت‌وگو برای اسرائیل حق حیات قائل شده و خواهان افزایش مراودات اقتصادی عربستان با این رژیم شده است و حتی وی پا را از این فراتر گذاشته و به‌طور رسمی اعلام کرد که «ایران» دشمن مشترک این کشور با اسرائیل است.  
این اظهارات مشمئز کننده با جنایات رژیم صهیونیستی علیه ملت مظلوم فلسطین مصادف شده است که همچون نقش کاتالیزور را در این حوادث ایفا کرده و موجب اعتراض مردم فلسطین و سایر جوامع مسلمان شده است.

ترامپ در صدد بهره‌برداری از نیروهای همسوی منطقه با خودش است

«سیدرضا صدرالحسینی» کارشناس ارشد مسائل منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا اظهارات اخیر بن‌سلمان را همسو با سیاست‌های فرامرزی ترامپ توصیف کرد و در این باره گفت: تحولات منطقه در حقیقت به‌گونه‌ای است که ثانیه شمار ساعت هم به آن نمی‌رسد و در واقع این تحولات بسیار با سرعت و پرتنش پیش‌بینی می‌شود. چون بعد از ریاست جمهوری ترامپ و نگاه ویژه او به غرب آسیا و انتقادات شدیدی که او در دوران رقابت‌های انتخاباتی‌اش به مجموعه دموکرات‌ها و به‌خصوص اوباما داشت، این پیش بینی کاملاً روشن بود که نگاه ترامپ به غرب آسیا با نگاه اوباما کاملاً متفاوت باشد. علی‌رغم این‌که هر دوی آن‌ها یک روی سکه هستند؛ اما این نکته قابل اهمیت است که ترامپ با توجه به نگرشی که به موضوعات اقتصادی دارد خیلی سعی و تلاش می‌کند تا بتواند در یک زمان بسیار کوتاه معضلات آمریکا را در مأموریت‌های فرامرزی خودش به‌ویژه در غرب آسیا به اتمام برساند تا بتواند به چالش‌های آمریکا با رقبای اصلی‌اش یعنی چین و روسیه بپردازد.  
وی افزود: بر این اساس تلاش ترامپ بر این معطوف است که بتواند از نیروهای منطقه‌ای همسو با خودش بهره‌برداری‌های اقتصادی و لجستیکی کند. پس از سفر سال گذشته بن‌سلمان به آمریکا، او توانست ترامپ را متقاعد کند که عربستان اولین مقصد سفر رئیس جمهور آمریکا به منطقه باشد و لذا رئیس‌جمهور ایالات متحده توانست در گام اول در جهت تأمین نیازهای اقتصادی کشورش به بستن قراردادهای اقتصادی هنگفت مبادرت بورزد.

اظهارات بن‌سلمان در راستای پایان مأموریت‌های فرامرزی ترامپ

این کارشناس مسائل منطقه سیاست خارجی جدید عربستان در دوره ولیعهدی بن‌سلمان را متکی بر توسعه روابط چند جانبه با آمریکا و صهیونیست‌ها دانست و در این خصوص تصریح کرد: به‌دلیل شکست‌های راهبردی‌ای که عربستان در منطقه به‌خصوص در عراق و سوریه و یمن متحمل شده، یک تعاملات چندجانبه‌ای بین رژیم سعودی با آمریکا و صهیونیست‌ها صورت گرفته و بر اساس این تعاملات قرار بر این شد که موقعیت و نقش منطقه‌ای عربستان افزایش یابد و در مقابل هم ایالات متحده بتواند مأموریت‌های فرامرزی خود در منطقه را هرچه سریعتر به اتمام برساند.  
صدرالحسینی یادآور شد: در این راستا دیدارهای پنهانی مقامات سعودی با رژیم صهیونیستی که تقرییاً از ۱۵ سال پیش صورت گرفته بود، جنبه آشکارتر به خود گرفت و در ارتباط با این مسئله وقتی ترامپ هدف انتقال سفارت را مطرح ساخت شاهد بودیم که عربستان سعودی هیچ واکنشی از خود نشان نداد در صورتی‌که تمامی کشورهای مسلمان این اقدام ترامپ را محکوم کرده بودند.  
وی ادامه داد: بدین ترتیب رژیم صهیونیستی با پشتیبانی منطقه‌ای عربستان و آمریکا توانست روز به روز فشارهای خود را بر مردم فلسطین شدت ببخشد و در حقیقت در این پازل ارتباط بیشتر اسرائیل با سران سعودی و حمایت‌های آشکار دولت ترامپ کاملاً روشن شد. و دراین‌جا باید مطرح کنم که مثلث آمریکا، اسرائیل و عربستان یک همپیمانی آشکاری را به نمایش گذاشتند که در این راستا جنایات اخیر رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین را شاهد هستیم و در مقابل این جنایات، بن‌سلمان موجودیت اسرائیل را به رسمیت شناخته است.  
کارشناس مسائل منطقه افزود: چنین مسائلی نشان می‌دهد که به هیچ عنوان نباید به سران مرتجع عرب امیدی داشت و تنها راه برون رفت از این فشارها، مقاومت است و به نظر می‌آید با موفقیت‌هایی که مقاومت در این سال‌ها کسب کرده می‌تواند به‌عنوان الگوی رفتاری برای مردم منطقه قرار بگیرد.

تضاد ژست برادر بزرگی عربستان با مقبولیت عمومی میان جوامع عرب


صدرالحسینی، با بیان این مطلب که اظهارات ولیعهد عربستان مقبولیت عمومی در میان جوامع عرب نخواهد داشت، گفت: بن‌سلمان و مجموعه حکومت عربستان خودشان را برادر بزرگتر کشورهای عربی می‌دانند و این ادعا را دارند که هم اظهار نظرها و جهت‌گیری‌های آن‌ها از سوی جهان عرب به صورت یکپارچه با لبیک روبرو خواهد شد.  
وی اضافه کرد: اما در عمل تجربه ثابت کرده که ملت‌های عرب این ژست برادر بزرگی‌ای که عربستان به خود می‌گیرد را قبول ندارند. هر چند برخی از کشورها در قالب شورای همکاری خلیج فارس و یا سایر نهادها در کنار این حکومت ایستاده‌اند اما این نهادها به حدی شکننده هستند که هیچ تضمینی به جهت حمایت از جانب این کشورها از سیاست‌های عربستان وجود ندارد؛ مثلاً همین روابط تیره و تار ریاض با دوحه که منجر به خروج قطر از شورای همکاری خلیج فارس شد. بنابراین مواضع اخیر بن‌سلمان در قبال ایران و به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی و همچنین ایران را دشمن مشترک عربستان و اسرائیل خطاب کردن با اقبال عمومی جهان عرب مواجه نخواهد شد.  
کارشناس مسائل بین‌الملل در پایان عنوان کرد: حتی کشورهای بزرگ مسلمان در مقابل این ادعای بن‌سلمان اعلام کردند که حاضر هستند نیروهای مسلح خود را برای حمایت از مردم فلسطین به این سرزمین‌های اشغالی بفرستند که این نشانه کوچکی از عدم همراهی با مواضع ولیعهد جوان عربستان است. اما متأسفانه چون اکثر غول‌های رسانه‌ای جوامع عربی متعلق به سعودی‌هاست، آن‌ها این‌گونه وانمود می‌کنند که هر تصمیمی که رهبران سعودی می‌گیرند با حمایت جهان عرب همراه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.