حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران در این مراسم صراحتاً با تأکید بر اینکه ایران آغازگر نقض برجام نبوده و نخواهد بود گفت که آمادگی ایران بیشتر از آن مقداری است که آنها (آمریکایی‌ها) فکر می‌کنند و اگر نقض این پیمان (برجام) کنند در عرض کمتر از یک هفته آثارش را خواهند دید.

مخابره آخرین هشدارها از تهران برای کاخ سفید

قدس آنلاین- حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران در این مراسم صراحتاً با تأکید بر اینکه ایران آغازگر نقض برجام نبوده و نخواهد بود گفت که آمادگی ایران بیشتر از آن مقداری است که آنها (آمریکایی‌ها) فکر می‌کنند و اگر نقض این پیمان (برجام) کنند در عرض کمتر از یک هفته آثارش را خواهند دید.

روحانی همچنین به  دستاوردهای هسته‌ای ایران طی ۲ سال پسا برجام که شمار آنها به ۸۰ مورد می‌رسد اشاره کرد که از دید او بیانگر متوقف نشدن و مسیر رو به پیشرفت برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران است و گفت: ایران برای همه فروض پیش‌بینی‌های لازم را دارد، ‌برجام باشد یانباشد، برجام بی‌آمریکا یا برجام با آمریکا.

در شرایطی که طی این ۲ سال ایالات متحده آمریکا با تلاش در جهت ایجاد بحران‌ها و چالش‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، فنی و اقتصادی تمام هم خود را برای فشار بر ایران و مردم ایران بکار گرفته تا آنها از طریق اعمال محدودیت‌ها در پروسه روابط اقتصادی ایران با جهان خارج، حمایت از اغتشاش‌ها و آشوب‌های داخلی که توسط عوامل نفوذی ایجاد شده‌اند، نوسانات اقتصادی نظیر آنچه امروز در بازار ارز دیده می‌شود، فضاسازی علیه ایران در منطقه و جهان، اعمال محدودیت‌ علیه اتباع ایران و تحریم‌های رنگارنگ صبر و تحمل آنها را بشکند، اما روز گذشته روحانی به ویژگی شناخته شده ملت ایران اشاره کرد. اینکه مردم ما صبورتر و ایستادگی بالاتری از آن چیزی دارند که آنها فکر می‌کنند وبا تبلیغات خودشان نمی‌توانند ملت بزرگ ما را از استقلال، آزادی و حاکمیت ملی پشیمان کنند.

دیروز علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی کشور هم با بیان اینکه برای ما به هیچ وجه قابل پذیرش نیست که هزینه‌های اجرایی برجام متوجه یکی از طرف‌ها شود و دیگران از انجام تعهدات‌شان سر باز زنند، گفت: چنانچه دیگران در برجام نوایی دیگر ساز کنند تصمیمات لازم را اتخاذ می‌کنیم.

بهروز کمالوندی سخنگوی این سازمان هم یک گام از اظهارات رئیس خود درباره امکان آغاز غنی سازی ۲۰ درصدی طی ۴ روز که برخی منابع غربی آنرا اغراق خوانده بودند جلوتر رفت و گفت که اگر لازم باشد ایران ۲ روزه نیز این کار را انجام خواهد داد.

پاسخ ایران فراتر از حد تصور کاخ سفید خواهد بود

به گفته یک عضو کمیته هسته‌ای کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست خارجی مجلس تهران حالا و در شرایطی که ۳ شریک اروپایی برجام و متحدان آمریکا از یأس خود در قانع کردن ترامپ به ماندن در این توافق سخن می‌گویند باید نشان دهد ابایی از برهم خوردن این توافق ندارد، هرچند اخلاقاً و منطقاً خواهان آن نیست.

شهروز برزگر افزود: کشورهای غربی باید بدانند در این صورت نتیجه‌ای که حاصل آنها خواهد شد مشابه اتفاقی است که در اواخر سال ۸۴ و نقض توافق پاریش رخ داد و یک جهش خارج از تصور غرب در برنامه هسته‌ای ایران رخ داد. ۲ سال گذشته اگرچه به ظاهر بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای ایران را متوقف یا محدود و کند کرد اما فرصتی مغتنم برای برنامه‌ریزی و آماده‌سازی یک جهش دیگر بود که حالا بجای رخ دادن در موعد غروب محدودیت‌های برجام می‌تواند همین حالا رقم بخورد.

نماینده مردم سلماس با اشاره به اینکه خروج و بر هم زدن برجام به راحتی بر زبان آوردن آن نیست و تبعات سنگینی برای آمریکا خواهد داشت: اگر آنها توافق هسته‌ای را بر هم بزنند، بنابر آنچه ما مطلع هستیم، اتفاق‌ها و اقداماتی از سوی ایران به اجرا گذاشته خواهد شد که بخش عمده آن رسانه‌ای نشده و حتی قابل پیش‌بینی و در حد تصور آمریکایی‌ها هم نیست. ضمن اینکه قطعنامه‌های شورای امنیت هم دیگر قابل برگشت نیستند

وی  اضافه کرد: ایران با تجربه دفاع مقدس یادگرفته تا بر توانایی بومی خود اتکا کند و همانطور که امروز ما در منطقه یک قدرت برتر موشکی و دفاعی هستیم، این تجربه در مورد فناوری هسته‌ای هم پیاده شده است. اگر ایران برجام را پذیرفت برای اثبات صلح امیز بودن برنامه خود و اعتماد سازی بود و با لغو این توافق محدویت‌ها برای ما برداشته می‌شود.

برزگر با بیان اینکه مردم ایران برای حفظ نظام و بالانگه داشتن پرچم ایران و حریت خود صدها هزار شهید داده‌اند تصریح کرد: تهدید آمریکا به خروج از برجام بی‌اثر است. نه چیزی به این توافق اضافه خواهد شد و نه چیزی کم، لذا پیشنهاد می‌کنیم آمریکایی‌ها حداقل چند ماه به تعهدات خود عمل کنند تا نتیجه مثبت برجام را ببینند.

وی اظهار داشت: ایران شاید مشکلات اقتصادی داشته باشد شاید گروه‌های سیاسی با هم اختلاف نظر داشته باشند اما بر سر نظام و منافع ملی و استقلال و پیشرفت کشور متحدند و معامله و مصالحه نخواهند کرد.

لغو برجام نقطه گریز برنامه هسته‌ای ایران است

هادی شوشتری دیگر عضو کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست خارجی مجلس هم با یادآوری اینکه توافق هسته‌ای میان ایران و آمریکا نبوده که واشنگتن بتواند ساختار آنرا تخریب کند و خود آنها نیز به این امر اذعان دارند به خبرنگار ما گفت: برجام با  مشارکت اعضای دائم شورای امنیت و اتحادیه اروپا منعقد شده و شورای امنیت سازمان ملل هم بر ان صحه گذاشته است که به معنای حمایت جامعه جهانی از این توافق است لذا خروج امریکا به معنای خاتمه امتیازهای ان برای ایران و خاتمه تعهدات طرف‌های دیگر نخواهد بودو حقوق ایران از بین نمی‌رود ولی قطعا جمهوری اسلامی ایران متناسب با اقدامات آمریکا واکنش‌ها و اقدامات متناظر و سختی را اعمال خواهد کرد.

نماینده مردم قوچان با اشاره به اینکه خروج آمریکا از برجام نقطه گریز و جهش برنامه هسته‌ای ایران را به مانند سال ۸۴ فراهم خواهد آورد تصریح کرد: این اتفاق برای آمریکا جز از دست دادن حیثیت و اعتبار بین‌المللی و پشیمانی نخواهد داشت.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.