همدان - معاون امور اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی همدان از شکل‌گیری ۶۰ کانون سلامت محله در همدان خبر داد.

شکل‌گیری ۶۰ کانون سلامت محله در همدان

به گزارش قدس آنلاین، رشید حیدری‌مقدم نشست خبری به مناسبت هفته سلامت، اظهار کرد: شعار سال ۲۰۱۸ سازمان بهداشت جهانی که «سلامت برای همه: پوشش همگانی سلامت برای همه، در هر مکان» انتخاب شده بر سلامت یک حق همگانی و اساس یک زندگی مولد تاکید دارد.

وی با اشاره به اینکه سلامت یک هدف اجتماعی از جمله اولویت‌های مهم کشور است، گفت: اهمیت و اولویت سلامت در قانون اساسی کشور، سیاست‌های ابلاغی سلامت از سوی مقام معظم رهبری و برنامه ششم توسعه و سند حقوق شهروندی به خوبی تبیین شده است.

معاون امور اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی همدان با اهمیت به سلامتی خاطرنشان کرد:‌ تشکیل مجمع استانی سلامت به عنوان بازوی مشورتی موثری برای کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی استان مورد تاکید قرار گرفت.

وی با بیان اینکه نخستین مجمع استانی سلامت اسفند ماه سال گذشته تشکیل شد، گفت:  تاکید بر اولویت قرار دادن اجتماعی شدن سلامت به عنوان محور توسعه پایدار مورد توجه است.

حیدری‌مقدم از وجود ۳۱ سازمان مردم‌نهاد و ۹ موسسه خیریه فعال در حوزه سلامت در استان خبر داد و افزود:‌ قدیمی‌ترین موسسه دارالایتام همدان به همت شهید محراب آیت‌الله مدنی در سال ۵۱ تاسیس شد.

وی با اشاره به اینکه قدیمی‌ترین سازمان مردم نهاد انجمن حمایت از بیماران کلیوی بوده که در سال ۶۴ تاسیس شده است، گفت: این انجمن یکی از پرکاربردترین و موفق‌ترین سمن‌ها در جذب خیر و ارائه خدمت متعدد به شمار می‌رود و در سال گذشته به عنوان سمن برتر تقدیر شد.

معاون امور اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی همدان به اهداف سمن‌ها و موسسات خیریه سلامت اشاره کرد و افزود:‌ ارتباط تنگاتنگ با مردم و جامعه و تقویت حسن نوع‌دوستی و مشارکت در جامعه مهمترین اهداف است.

وی  با اشاره به اهمیت مشارکت مردم به عنوان یکی از بازوان اصلی سلامت در کاهش فقر در سلامت جامعه، بیان کرد: در همدان شاهد فعالیت پنج خیریه بیمارستانی و در شهرستان‌ها هفت خیریه بیمارستانی هستیم.

حیدری‌مقدم بیان کرد: این مراکز جذب کمک‌های خیرین در امور بیمارستان‌ها و همکاری با واحدهای بیمارستان را به منظور شناسایی نیاز بیماران و بهسازی خدمات بیمارستانی، شناسایی نیازهای اصلی و اولویت‌ تامین منابع از طریق روش‌های نوین کسب منابع و بهره‌برداری از ظرفیت بخش‌های دولتی و غیردولتی را آغاز کرده‌اند.

وی با تاکید به تشکیل کانون سلامت محله، افزود: هدف از آن افزایش مشارکت ساختارمند، فعالانه و موثر گروهی و تخصصی شهروندان، افزایش روحیه خودباوری بین مردم و تشویق آنها در امور داوطلبانه و غنی سازی اوقات فراغت شهروندان از طریق برنامه‌های آموزشی، فرهنگی و تفریحی مرتبط با سلامت است.

معاون امور اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی همدان مشارکت مردم در فعالیت‌های سلامت اجتماعی و ایجاد همبستگی اداری و ارتقای سطح سواد سلامت و توانمندسازی ساکنان محله را در این راستا مهم دانست.

وی با بیان اینکه کانون سلامت محور با کمک معتمدین محلات، شهرداری، خیرین و داوطلبان فعال اجتماعی، مساجد با هدف آموزش همگانی در ۶۰ محله همدان با شعار «از مردم برای مردم و برای هر محله یک نفر» به عنوان سرگروه با هدف شناسایی مشکلات در حال شکل‌گیری است.

حیدری مقدم با تاکید به اینکه مدیریت مشارکت‌های مردمی معاونت اجتماعی پیگیر و پشتیبان فعالیت انجمن‌ها و موسسات خیریه بیمارستانی و کانون سلامت محله در راستای پیشبرد اهداف است، گفت: تفاهم نامه با بانک قرض‌الحسنه مهر، سایر معاونت‌های دانشگاه، بسیج جامعه پزشکی، سازمان ورزش و جوانان، خیرین، بنیاد فرشچیان، کانون سرطان آلا و آموزش و پرورش منعقد شده است.

وی با اشاره به راه‌اندازی کلینیک سیار دندان‌پزشکی در مناطق محروم، افزود: تجلیل از خیرین و سمن‌های برتر و کارآمد و دیدار و تجلیل از اهداکنندگان عضو که تقریباً ۹۰ مورد اهدای عضو با همکاری انجمن مربوطه انجام شده، از جمله اقدامات بوده است.

معاون امور اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه ساماندهی و تهیه آرشیو و بانک اطلاعاتی انجمن‌ها انجام شده است، گفت: به دلیل اقدامات مهم و اثرگذار اسفندماه سال گذشته معاونت اجتماعی استان در ارزیابی معاونت اجتماعی وزارت به عنوان ۱۰ معاونت برتر در حوزه مشارکت‌های مردمی شناخته شد.

وی با اهمیت به فرهنگ‌سازی در حوزه سلامت، هم افزایی و استفاده از ظرفیت‌ها را مهم دانست و گفت: طی چهار سال گذشته ۴۰۰ پروژه بهداشتی و درمانی در استان اجرایی شده است.

منبع فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.