اصفهان- رئیس پلیس فتای استان اصفهان با بیان اینکه سال گذشته میانگین جرایم رایانه ای در کشور ۴۵ درصد نسبت به سال ۹۵ افزایش داشته است، گفت: در اصفهان این رقم ۶۲ درصد است و با ۱۷ در صد بیشتر از میانگین کشوری، بسیار نگران کننده است.

میانگین  جرایم رایانه ای در اصفهان ۱۷ درصد بیشتر از میانگین کشور است

سرهنگ سیدمصطفی مرتضوی در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین اظهارکرد: شبکه‌های اجتماعی که امروزه ابزار ارتباطی افراد جامعه به شمار می‌رود، بسیار ذائقه پسند است زیرا حضور اجتماعی حداکثری را هر چند به صورت مجازی رقم می‌زند، اما یکی از مسایلی که در فضای مجازی وجود دارد و کاربران بابت آن متضرر می شوند، «هتک حیثیت» است.

وی با بیان اینکه افراد زیادی با مراجعه به پلیس فتا شکایت دارند که اطلاعات خصوصی آنها در فضای مجازی منتشر شده است، گفت: تمام کاربران فضای مجازی باید یک موضوع را به عنوان یک اصل مد نظر قرار دهند و آن هم حفظ اطلاعات خصوصی و فردی است که از ارایه آنها به هر  شخصی حتی دوستان نزدیک خودداری شود.

رئیس پلیس فتای استان اصفهان تاکید کرد: حیطه بندی و حفظ برخی اطلاعات در امور شخصی یک اصل واجب است که باید از ارایه آنها به افراد پرهیز شود زیرا حتی یک عکس یا کلیپ کوچک می تواند باعث هتک حیثیت طولانی مدت شود.

وی افزود: قانون مقابله با جرایم رایانه ای تاکید می کند که کاربران حق ندارند اطلاعات خصوصی و محرمانه دیگران را منتشر کنند و چنانچه مرتکب این اقدام شدند، در واقع فعل مجرمانه‌ای انجام داده‌اند.

سرهنگ مرتضوی اظهارکرد: گاهی شهروندان از اقدامات مجرمانه خود اطلاع ندارند، بنابراین رعایت حق و حقوق دیگران از اصولی است که باید به عنوان شهروند مورد توجه قرار دهیم و به حقوق دیگران احترام بگذاریم.

وی با بیان اینکه سال گذشته میانگین جرایم رایانه ای در کشور ۴۵ درصد نسبت به سال ۹۵ افزایش داشته است، گفت: در اصفهان این رقم ۶۲ درصد است و با ۱۷ در صد بیشتر از میانگین کشوری، بسیار نگران کننده است.

رئیس پلیس فتای استان اصفهان افزود: اگر سهم شبکه های اجتماعی را از مجموع کل جرایم رایانه ای مشخص کنیم، باید اعلام کرد در حوزه رفتاری ۱۰۰ درصد و در حوزه اقتصادی ۷۰ درصد نقش دارد و اگر غفلت کنیم ضربه‌پذیر خواهیم بود.

وی با ابراز خرسندی از اینکه شبکه های بومی اجتماعی متنوع و با رویکردهای اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی مختلف وارد بازار شده است، از مردم خواست برای تامین امنیت و آسایش خود برای ورود به فضای مجازی از شبکه های بومی استفاده کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.