هنگامی که حضرت علی اکبر علیه السلام وارد خیمه ها شد همه زنان محارم گرد اورا گرفته ومانع رفتنش به میدان جنگ می شدند که اگر بروی تمام وجود امام حسین علیه السلام به هم می ریزدچرا که تمام وجود امام در تو خلاصه شده است.در آن حین که زنان گرد حضرت علی اکبر علیه السلام را گرفته بودند امام حسین علیه السلام وارد خیمه می شود و ندی می دهد که علی را رها کنید که علی در ذات خدا غرق شده این کلمه یک بار توسط پیامبر برای امیرالمومنین نقل شده که علی در ذات خدا غرق شده، وجود حضرت علی اکبر آنقدر با ارزش است که توصیف چنین جایگاهی برای وی از زبان معصوم بیان شده است.

حضرت علی اکبر شبیه ترین فرد به پیامبر و مظهر جوانمردی و ولایت مداری بود

قدس آنلاین- یازدهم شعبان ماه روز ولادت فرزندی از تبار آسمانیان است، حضرت علی اکبر علیه السلام که بزرگ ترین فرزند امام سوم شیعیان به شمار می روند یکی از جوانان بهشتی عاشورایی به شمار می روند که تاریخ از ایشان به عنوان جوانی ولایتمدار وجوانمرد یاد کرده است. حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم بهاری استاد حوزه وکارشناس دینی به مناسبت میلاد سراسر نور حضرت علی اکبر علیه السلام ما را با گوشه ای از زندگی ایشان آشنا کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم بهاری استادحوزه وکارشناس سیاسی با اشاره به بیان ویژگیهای حضرت علی اکبر علیه السلام از بیان ائمه دراین باره  گفت: آنچه در شاخصه های به جا مانده از رفتارهای ائمه علیهم السلام در خصوص بیان کردن ویژگی هایی از افراد، صحابه ویاران  به جای مانده بیانگر آن است که هیچ گاه در تعاریف ائمه علیهم السلام تعریفی از روی غلوو احساس نسبت به کسی ارائه داده نشده از این رو اگر معصوم علیه السلام برای فردی به لحاظ شخصیتی و رفتاری احترام قائل بوده نشانه معیارها و شاخصه های بسیار وزین وحساب شده ای است که یقینا درآن فرد بروز وظهورداشته است. از این رو می توان آنچه درخصوص برخی از غیر معصومین چون حضرت عباس وحضرت علی اکبر علیه السلام از طریق معصوم علیه السلام روایت شده را به عنوان الگو و خط ومشی کامل وجامع در رفتار و سیره زندگی حود پیاده کنیم که از آن میان می توان به نمونه بارز آن یعنی نوع نگاه خاص امام حسین علیه السلام به فرزند عزیزشان حضرت علی اکبر علیه اسلام اشاره کرد. در بین روایات  آنچه که درخصوص حضرت علی اکبر علیه السلام بیان شده از معدود مطالب بسیار حساب شده، دقیق وجامعی است که بیانگر شخصیت عظیم وبی نظیر حضرت علی اکبر علیه السلام است.

این کارشناس دینی درباره سن واقعی وزمان به شهادت رسیدن حضرت علی اکبر اظهار داشت: اسم حضرت علی اکبر توسط وجود مبارک امام حسین علیه السلام انتخاب می شود و چون از ایشان دلیل گذاشتن نام علی را می پرسند امام در پاسخ می گوید: اگر خدا صدا پسر به من بدهد همه را علی نام می نهم. حضرت علی اکبر فرزند ارشد امام حسین علیه السلام است، جوانی که ۲۸ سال عمر می کند تا در روز عاشورا در دفاع از حریم ولایت وامامت به مقام شامخ شهدا دست یافت. هر چند عده ای متاسفانه در تاریخ از ایشان به عنوان جوانی که ۱۸ سال عمر داشته یاد کرده اد اما با توجه به اینکه فرزند ارشد امام حسین علیه السلام بوده و برخی ا زیارت نامه هایی که از وجود معصومین علیهم السلام درباره ایشان به ما رسیده نشان می دهد که ایشان بزرگترین اولاد امام حسین وجوانی برومند بوده اند.

حجت السلام ابراهیم بهاری با بیان اینکه به تعبیر امام حضرت علی اکبر در ذات خدا غرق بوده خاطر نشان شد: ازویژگی های شخصیتی حضرت علی اکبر علیه السلام آن است که به تمام معنا تابع واقعی امام بوده است شاید اینکه شاخصه های رفتاری آن حضرت بروز وظهور نداشته به دلیل آن است که در حضور امام قالبا این ویژگی ها بروز و ظهور داده نمی شد اما در برخی از فرصت ها وجایگاه ها ویژگی های حضرت علی اکبر علیه السلام کاملا عیان شده از آنجمله که هنگامی که حضرت قصد خداحافظی از امام حسین علیه السلام را داشت و می خواست به سمت میدان برود پدر به ایشان اذن داد که به سمت خیمه ها برای خداحافظی با اهل حرم برود. در تاریخ آمده هنگامی که حضرت علی اکبر علیه السلام وارد خیمه ها شد همه زنان محارم گرد اورا گرفته ومانع رفتنش به میدان جنگ می شدند که اگر بروی تمام وجود امام حسین علیه السلام به هم می ریزدچرا که تمام وجود امام در تو  خلاصه شده است. در آن حین که زنان گرد حضرت علی اکبر علیه السلام را گرفته بودند امام  حسین علیه السلام وارد خیمه می شود و ندی می دهد که علی را رها کنید که علی در ذات خدا غرق شده این کلمه یک بار توسط پیامبر برای امیرالمومنین نقل شده که  علی در ذات خدا غرق شده، وجود حضرت علی اکبر آنقدر با ارزش است که توصیف چنین جایگاهی برای وی از زبان معصوم بیان شده است.

وی درباره ویژگی های حضرت علی اکبر علیه السلام از دید دوست ودشمن افزود: حضرت علی اکبر علیه السلام از جایگاه ارزشمندی برخوردار است، جایگاهی که نشان دهنده جوانمردی بی نظیر ایشان است،در تاریخ آمده در شب عاشورا حضرت علی اکبر در کنار عمومی خود حضرت ابوالفضل شمشیرها را در کنار یکدیگر قرار داده وسوگند خوردند تا زمانی که زنده هستند به کسی اجازه ندهند جسارتی وتعرضی به ساحت  امام حسین علیه السلام داشته باشند، شاید  برای همین است که هنگامی که از معاویه پرسیده می شود برای بعد تو ه کسی مناسب حکومت بر امت است می گوید هیچ کس مانند علی اکبر حسین نمی تواند خلیفه مسلمین باشد چرا که او از سخاوت اموی و صلابت هاشمی برخوردار است(با توجه به اینکه حضرت علی اکبر از طرف مادربه بنی امیه منتسب می شد به همین دلیل معاویه او را در جایگاه خلافت می دانست) عده ای براین قائلند که حتی اگر علی اکبر در کربلا به شهادت نمی رسید در جایگاه امامت قرار می گرفت یعنی ایشان د تا به این حد به آنچه امام امر می نمود عمل می کرد.

این  کارشناس دینی ولایت مداری حضرت علی اکبر را اینگونه عنوان نمود: در مسیر کربلا لحظاتی حضرت علی اکبر علیه السلام چشمانش را خواب می رباید و از خواب که بیدار می شود می شنود که پدر آیه انا لله وانا الیه  راجعون را قرائت می کنند از پدر علت خواندن این آیه را جویا می شوند که پدر در پاسخ می گویند: به سوی مرگ می رویم، حضرت علی اکبر علیه السلام از ایشان می پرسند که آیا ما بر حق هستیم امام پاسخ  می دهد آری، دراین زمان است که حضرت علی اکبر به وجود مبارک امام می فرماید: از مردن چه  باکی است وقتی در مسیر حق هستیم. روز تولد حضرت علی اکبر روز تولد جوانمردی و روز جوان نامگذاری شده تا عظمت جوانمردی ایشان که شخصیت با عزتی بوده برای جوانان الگوی مطلوبی باشد. یقینا به دلیل شخصیت والای ایشان است که حضرات معصومین  علیهم السلام نسبت به ایشان احترام فراوانی قائل میشدند،در شب عاشورا یزید علیه العنه علاوه بر حضرت عباس علیه السلام جداگانه به حضرت علی اکبر امان نامه می دهد این موضوع بیانگر آن است که حضرت علی اکبر حتی در بین دشمنان نیز از جایگاه شخصیتی والایی برخوردار بوده اند. لذا این شخصیت بی نظیر والا مقام به عنوان فرزند حضرت سید الشهدا علیه السلام می تواند الگویی برای نسل جوان از بعد رفتاری، کرداری، جوانمردی عبادی واعتقادی باشد.

حجت الاسلام بهاری جایگاه ایشان را از بیان معصوم اینگونه عنوان نمود: حضرت علی اکبر علیه السلام از سه بعد معیار است امام  حسین علیه السلام این  معیارها را در سه جمله ب تصویر می شکد زمانی که وی به سمت میدان میرود امام حسین علیه السلام رو به آسمان صدا می زند خدایا شاهد باش جوانی را به سمت این قوم می فرستم که سه خصوصیت برای من دارد که   هر زمان دلم برای این سه خصوصیت در وجود پیامبر اکرم (ص) تنگ می شود به اومی نگرم. اخلاق و خلق وخو و نزدیکی ظاهر ایشان به پیابر وتن صدا. اخلاق حضرت علی اکبر علیه السلام به پیامبر شبیه بود وایشان سعی می کرد که به لحاظ نوع  ظاهر آراستگی شبیه پیامبر باشد و همانند پیامبر با دیگران رفتار کند و تن صدای ایشان هم شبیه پیامبر بوده است. نوع برخورد حضرت علی اکبر علیه السلام صلابت رفتاری پیامبر اکرم را جامع وکامل نشان می داده از این روپیروی از سیره وسبک زندگی حضرت علی اکبر که شباهت فراوانی به رسول خوبیها داشته نیاز امروز جامعه ماست، الگوی بی بدیلی که از او می توان در تمامی جهات زندگی بهره مند شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.