مشهد- رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: باید سمت سرمایه‌گذاری‌های تولیدی در این کشور برویم ودر حال حاضر اولویت‌های افغانستان اولویت‌های جدیدی بوده، همچنین در مرحله آغازینی از یک توسعه زیرساختی و زیر بنایی اعم از گاز، جاده و ... در پیش گرفته است.

سرمایه‌گذاری‌های تولیدی  نقطه هدف ما درکشورهای مقصد است

به گزارش قدس انلاین، راضیه علیرضایی امروز در مراسم تفاهم‌نامه تجار جوان هرات با خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی، اظهار کرد: ما به صورت قطعی به این مطلب رسیدیم که دوران مشارکت تجاری در صورتی دوام پیدا می‌کند که ما به اقدامات مشترک در سرمایه گذاری و فعالیت‌های صنعتی بپردازیم. از این جهت تجارت هر چقدر که رابطه مستحکمی باشد، امروز با توجه به نیاز ایجاد شغل و فعالیت‌های اقتصادی تولید داخلی افغانستان و اراده دولت این کشور در افغانستان باید از صنعت این کشور حمایت کنیم.


رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی خاطرنشان کرد: باید تجار ایرانی به این امر توجه کنند که بازار و شرایط افغانستان در حال تجربه تغییراتی در فعالیت‌های خوده بوده که باید متناسب با نوع فعالیت‌های تجاری بهبود یابند، تغییر نگاه تجار افغانستان مبین این است که بین مردم و دولت افغانستان رفاق ایجاد شده که در خصوص توسعه صنعتی و تولید این کشور است.

علیرضایی عنوان کرد: خانه صنعت و معدن تجارت خراسان رضوی به عنوان نماینده تولیدکننده استان در جلسات مختلف مسئولیت پذیری نشان داده است، این تشکل مسئول گروه‌ کاری سرمایه گذاری در کارگروه ستاد تسهیل استان، عضو اصلی کارگروه توسعه صادرات و عضو کارگروه تصمیم‌گیر در حوزه صنعت و تولید استان است.

وی افزود: از سال گذشته با مطالعه، وارد توسعه تجارت برای حوزه تولید استان شده است. خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی، مرکز تجاری را در عمان تجهیز کرده که به زودی افتتاح خواهد شد. این تشکل سعی می کند که در فعالیت‌های تجاری استان، واحدهای تولید کننده را برای حضور در بازارهای جدید ترغیب کند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به ظرفیت‌های موجود در افغانستان، نیاز تجار جوان هرات دستیابی به سرمایه گذاری مشترک در حوزه تولید است، تصریح کرد: در واقع تجار افغانستان خواهان این امر هستند که علاوه بر تجارت که براساس صادرات و واردات است، بتوانند  سرمایه‌گذاری انجام دهند و تکنولوژی فرآوری مواد اولیه خود را داشته باشند و افغانستان به عنوان پایگاه تجاری برای صادرات رقابت‌پذیر و کیفی باشد.

علیرضایی با تاکید بر اینکه راه ما نیز برای توسعه کشور، توسعه در تکنولوژی و افزایش صادرات است، اظهار کرد: در واقع توسعه کشور در گرو توسعه تکنولوژی و افزایش کیفیت صادرات، صدور خدمات فنی و مهندسی، ماشین آلات صنعتی و مشارکت در پروژه‌های تولیدی و سرمایه‌گذاری در بازارهای هدف خود است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر برای ما اهمیت دارد که بتوانیم در بازار هدف، کالای خود را با بسته‌بندی خود تولید کرده و مشارکت در تولید داشته باشیم. همچنین بتوانیم از قوانین حمایتی نسبت به تولید در کشورهای هدف استفاده کنیم لذا با این شرایط به این بحث رسیدیم که کار مشترکی را انجام دهیم.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با بیان اینکه فعالیت های خود را باید به سمت خانه صنعت، معدن و تجارت پیش ببریم، خاطرنشان کرد: زیرا این تشکل، تشکل تولیدی صنعت استان است. این تشکل، تشکل تولید، صنعت و تکنولوژی استان بوده زیرا تولید ماشین آلات، محصولات صنعتی و ... در این بخش انجام می شود.

علیرضایی با تاکید بر اینکه صادرات ما، صرفا نباید صادر کردن کالای نهایی نباشد، تصریح کرد: در حوزه تولید به صادرات بیشتر اهمیت داده شود و افغانستان به عنوان یکی از بزرگرترین شرکای کشور نیز برای ما یک هدف اصلی بوده اما نه صرفا تجارت، در حال حاضر خواهان شکل‌گیری یک امر مشترک هستیم تا صادرات و حمایت از آن داشته باشیم.

وی افزود: این امر باید شامل بخش‌های فن‌آورنده تولید ما شود که شامل خدمات فنی و مهندسی، ماشین‌آلات صنعتی، صادرات و سرمایه‌گذاری در بازار هدف داشته باشیم و حضور خود را مستدام کنیم. این دو برنامه می‌تواند با یکدیگر همراه باشد و با منافع دو طرفین مغایرتی ندارد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی تصریح کرد: در جایی می‌توانیم تفاهم‌نامه بنویسیم که اهداف کاملا یکسان باشد و اصطلاحا یک رفتار برد برد باشد و به نظر می‌رسد که تجارت افغانستان به سمت بومی کرد تولید و حمایت از کالای داخلی خود می‌روند.  همچنین ما نیز موظف هستیم به حمایت از کالای ایرانی بپردازیم و برنامه‌ای در این خصوص داریم.

علیرضایی عنوان کرد: در واقع در خانه صنعت، معدن و تجارت نقطه بسیار خوبی بوده، برای ارتباط بخش تولید صنعتی استان با تجار جوان افغانستان و ما نیز در بخشی از فعالیت‌های این امر حضور داریم و بیشترین مانعی‌که در این تفاهم‌نامه ممکن است با آن مواجه شویم این است که طرفین این تفاهم‌نامه را جدی نگیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.