قدس آنلاین/ صبا کریمی: مسئول کارگروه کودک و نوجوان شانزدهمین جشنواره‌ بین‌المللی امام رضا(ع) با اشاره به اینکه پویانمایی و سرود پرطرفداران‌ترین بخش‌های این جشنواره در گروه کودک و نوجوان است گفت: بچه‌ها با علاقه بسیار تفسیر و نگاه خودشان از امام رضا(ع) را در کارهایشان بازتولید می‌کنند و رویکرد ما هم الگوبرداری آنها از سیره امامان است.

پویانمایی و سرود؛ پرطرفداران‌ترین بخش‌های جشنواره امام رضا(ع)/ هدفمان تولید آثاری با الگوبرداری از سیره امامان(ع) است

به گزارش قدس آنلاین، صدیقه حسن‌زاده، مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و مسئول کارگروه کودک و نوجوان شانزدهمین جشنواره‌ بین‌المللی امام رضا(ع) با اعلام خبر فوق اظهار کرد: از کل 16 دوره برپایی این جشنواره، بخش کودک و نوجوان آن در 9 دوره به صورت مستقل تحت مسئولیت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بوده است و تا سال گذشته بخش کودک و نوجوان در هشت بخش برگزار می‌شد که امسال این تعداد به 10 رشته رسیده است که هشت بخش آن ویژه کودک و نوجوان و دو بخش آن ویژه گروه بزرگسال است.

وی در ادامه افزود: محورهای موضوعی این جشنواره شامل قدمگاه عشق (هجرت امام رضا(ع) از مدینه تا خراسان)، سبک زندگی امام رضا(ع) (اخلاق و آداب، زهد و عبادت، رأفت و مهربانی، طب‌الرضا) و... از سوی کانون پرورش فکری به عنوان کارگروه کودک و نوجوان شانزدهمین جشنواره‌ بین‌المللی امام رضا(ع) اعلام شده است. همچنین این ده بخش شامل «پژوهش اعضا»، «تمبر پستی و کارت‌پستال‌سازی»، «نامه‌ای به امام» و «خاطرات زیارت»، «کتاب‌سازی»، «کاردستی»، «سرود»، «پویانمایی» ویژه‌ کودک و نوجوان، «‌قصه‌گویی» و «داستان‌نویسی» ویژه‌ بزرگ‌سال در نظر گرفته شده است.

حسن زاده تأکید کرد: شرکت‌کنندگان در دو گروه سنی 8 تا 12  سال و 13 تا 18 سال می‌توانند در این مسابقه شرکت کنند و در بخش پویانمایی نیز مدت زمان هر اثر باید بین 1 تا 3 دقیقه باشد. مربی و یا کارگردان نقش هدایت کننده دارد و باید از مشارکت مستقیم در آثار خودداری کند، انتخاب شیوه اجرایی و تکنیک آزاد است و حداقل پنج عکس از مراحل تولید اثر به همراه لوح فشرده اثر باید ارسال شود. علاقه‌مندان برای شرکت در این مسابقه تا پایان خردادماه جاری مهلت دارند تا آثار خود را به مراکز فرهنگی هنری کانون سراسر کشور ارسال کنند.

مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به مراحل داوری آثار در این جشنواره اظهار کرد: آثار رسیده طی یک مرحله در استان ها داوری خواهد شد و بعد از شناسایی به دبیرخانه مرکزی کارگروه ارسال، ارزیابی و نهایی می‌شوند و آثار برگزیده نیز همزمان با دهه کرامت معرفی خواهند شد. ضمن این که آثار برگزیده در هر رشته به طور متوسط بین 3 تا 5 اثر خواهد بود.

حسن زاده با اشاره به بخش های پرطرفدار این مسابقه عنوان کرد: هر کدام از این بخش ها به تناسب شرایط و ویژگی هایش طرفداران خودش را دارد و چون رویکرد ما این بوده که به سمت فعالیت‌های گروهی برویم در بحث سرود و پویانمایی این اشتیاق بیشتر دیده می‌شود چرا که فرایند اجرا جذاب است. بخش های دیگر همچون نامه به امام رضا(ع)، داستان نویسی و ... هم به دغدغه شخصی شرکت کنندگان برمی گردد و بحث کنشگری در آن مطرح است. 

وی در ادامه افزود: رویکرد کانون در بحث فعالیت هایی با نگاه معارف اسلامی و آشنایی با شخصیت های دینی و اسلامی، کاملاً تربیتی است و با این رویکرد و نگاه تلاش می کنیم تا بچه ها اثری تولید کنند که در بطن تولید آن شخصیت معنوی ائمه اطهار(ع) را بهتر بشناسند و از سیره رفتاری آنها الگوبرداری کنند. البته در این آثار ما کارهایی که به طور مستقیم به زندگی ائمه (ع) بپردازد را نمی بینیم و اغلب نگاه و تفسیری که خود بچه‌ها از این شخصیت‌های بزرگوار اسلام دارند را در کارها می‌بینیم. تلاش ما هم این است که در این راستا و در فرایند تولید یک اثر به عنوان مخاطب کنش گر باشیم تا شرکت کنندگان برداشت خودشان را از سیره ائمه اطهار(ع) به عنوان یک رفتار مؤثر ارائه دهند.

مسئول کارگروه کودک و نوجوان شانزدهمین جشنواره‌ بین‌المللی امام رضا(ع) درباره نمایش آثار برگزیده تصریح کرد: اتفاقاً این یکی از برنامه های مهم ماست که دوسال است که مجموعه‌ای را در مجتمع پردیسان قم به پایگاه رضوی اختصاص داده‌ایم و این نمایشگاه دائمی افتتاح شده و آثار برجسته هر دوره از جشنواره در این نمایشگاه به نمایش درمی‌آیند.

حسن زاده یادآور شد: تمام سعی ما بر این بوده است که در این مکان به عنوان پایگاه رضوی ارتباط سازنده و تعامل خوبی میان قم و مشهد برقرار کنیم تا آثار بچه ها بیشتر دیده شود و در نهایت همه تلاش ما این است که بچه ها به شناخت امروزی و درستی از ائمه اطهار(ع) برسند که البته آن هم نتیجه تفسیر و نگاه خودشان باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.